4 270 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Nibe Fighter 360P
Jag planerar för att installera en FL värmepump i vårt kommande hus. Det är ett 1 1/2plans hus på ca 180kvm.
Är det någon som har erfarenheter/kunskap om man bör komplettera denna med en VV beredare eller räcker den som ingår i pumpen?
Ev kanske det räcker att förbereda för installation och ta det när det kommer.
Är det någon som har erfarenheter/kunskap om man bör komplettera denna med en VV beredare eller räcker den som ingår i pumpen?
Ev kanske det räcker att förbereda för installation och ta det när det kommer.
Vi har nu bott ett och ett halv år i vårt 2-plans
Modulenthus på 200m2 med en Nibe Fighter 360P
och har inte saknat en extra vv. Om man badar
mycket så har det räckt med att sätta på extra
värmen.
Modulenthus på 200m2 med en Nibe Fighter 360P
och har inte saknat en extra vv. Om man badar
mycket så har det räckt med att sätta på extra
värmen.
Vi har "lillebror" 310P för ett 190kvm hus med golvvärme. Vi får sätta på "extra vatten" när vi använder bubbelbad, annars har det aldrig tagit slut.
Funderar nu på att komplettera med en luft-vatten VP (kan varken borra eller lägga markslang på tomten), för frånluftsvärmepumpen i 310P (och även 360P) verkar inte ge så mycket. Jag brukar resonera som så, att man "bara" får gratis mekanisk ventilation.
Räkna alltså inte med något direkt tillskott av värme, utan elpatronen kommer att göra det mesta av jobbet, speciellt när termometern är under +5.
/Peter
Funderar nu på att komplettera med en luft-vatten VP (kan varken borra eller lägga markslang på tomten), för frånluftsvärmepumpen i 310P (och även 360P) verkar inte ge så mycket. Jag brukar resonera som så, att man "bara" får gratis mekanisk ventilation.
Räkna alltså inte med något direkt tillskott av värme, utan elpatronen kommer att göra det mesta av jobbet, speciellt när termometern är under +5.
/Peter
Problemet med de traditionella FL-värmepumparna är att de är inriktade på värmeåtervinning och inte värmeproduktion. De är typiskt på 2 kW och avluften ligger på 2-3 plusgrader. De finns dock en av helt annan konstruktion (comfortzone), scrollkompressor på 5 kW där avluften ligger på 10-15 minusgrader. Den ger en besparing motsvarande en mindre bergvärmeanläggning.
Klicka här för att svara