C
cottonfield00: När vårt hus byggdes till på 70-talet drog man tre ventilationsrör som alla mynnar ut i samma ventilationshuv på garagetaket. Ventilerna satt i ett badrum, en garderob och i garaget. Nu har vi satt pax-fläkt i badrummet, och fläkten till vårt ventilerade vardagsrumsgolv golv pumpar ut luften genom garderobsventilen. Det känns som att paxfläkten (som bara går när det är fuktigt i
0 svar · 1,2k läst
A
AndersG: "4000 euro låter ofantligt billigt! Vad ingick då? Skorsten, montering, fundament? " Nänä.. Det ingick montering och frakt. Fundament behövdes ej då vi har betongvalv, med en murad tegelvägg under. Skorstenen blev lika mycket till, men vi har tre kanaler, en ända från källaren. Totala skorstenen är väl 10 meter. Tulkikivi är täljsten rent igenom.
7 svar · 4,6k läst
N
NWEN: Se: www.clage.com Den största för ett badrum 12.3 l/min drar 24KWh... stor huvudsäkring blir det...
7 svar · 20,4k läst
S
sveno: [citat] Japp. I princip. Problemet är att det gör systemet ganska mycket mer krångligare till en ganska hög kostnad. Frågan är också hur mycket man tjänar på det. Det är under förhållandevis kort tid som pannan värms upp. Att köra en elpatron för att värma pannvattnet tror jag kostar för mycket för att det ska hålla i längden. [citat] Några beräkningar har jag inte sett och
30 svar · 6,6k läst
K
Kalorina: Skall borra en brunn och funderar på vart man skall placera pumpen. Nån som har den i bostadshuset? blir ljudnivån störande? man kanske kan ljudisolera runt pumpen? För och nackdelar med pump nedsänkt i brunn? Vill helst slippa ett byggt pumphus. Tacksam för all info!
0 svar · 2,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: http://www2.blocket.se/view/3261045.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0 Lite gammal annons kanske, men det brukar dyka upp liknande objekt med jämna mellanrum. Om man inte har jättestor grund så rekommenderar Munters själva avfuktaren MG90. Den kan man köpa för knappt 15 000 (med installationskit) på deras hemsida.
21 svar · 4,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nu måste jag be om ursäkt. :-[ Har ju tidigare (i våras) frågat om sjövärme och fått en massa bra svar. Hade helt glömt bort detta. Ursäkten är väl att jag i ivern (har nu kanske äntligen hittat tomt) helt glömt bort detta. Ska nu läsa alla trådarna om sjövärme. Och kanske jag återkommer om jag behöver ytterligare svar. :)
3 svar · 3,1k läst
Fasting65
Fasting65: Det beror på vad du har för termostater. Jag har för mej att Danfoss och MA har konverteringsmojänger för diverse gamla modeller. Kolla deras websajter.
1 svar · 2,1k läst
K
Kluraren: Där kom den 9200kwh + kakelugn...ved, men men Ta det grövre röret som stamm o grena ut med 120mm rör eller är de inte på 125mm? använd en varvtalstyrd kvalitetsfläkt o don för tilluft så kan du styra mängden luft(värme) ditt du vill, se till att du får tillbaka luft från sovrummen via trösklar o överstycken vid dörrar eller nåt.
1 svar · 1,2k läst
Y
yxis: [citat] Det är ingen skillnad i verkningsgrad, det man vinner på att ha fläktar är att man kan ha ett mycket mindre ellement än utan fläktar med samma efekt. Jämför med att en kupévärmare för bil med sin bullrande fläkt kan vara på 2kW, mer än vad största elellementen brukar vara på, och ändå så liten. Verkningsgraden är dock densamma. Matar man in ett antal watt elenergi så
3 svar · 2,5k läst
Y
yxis: [citat] Det enklaste att prova är väl att sätta en kran på framledningen till det gamla systemet, och hitta ett läge där du får lagom reglerområde på elementens egna kranar... fast det blir kanske inte helt bra... "proffs"-lösningen som garanterat är dyrast är väl att ha två separata cirkulationspumpar och två separata shuntar. Fördelen är ju att du kan ha två separat
2 svar · 1,7k läst
B
berrab: Jag har tänkt mig en markslinga. Vet du vad det är för pris på denna pump?
1 svar · 605 läst
M
Myrin: Hade jag vetat vad jag vet nu så kanske jag inte hade köpt dem i första läget. Nu är de inkopplade i serie och det fungerar bättre än när jag parallellkopplade dem. Jag tycker inte att de är så stor skillnad på värmen i första och sista eleementet och som tur var så sitter det första elementet i det rum där det är viktigast med uppvärmningen. /Zeb
6 svar · 5,1k läst
H
Herman: Ingen aning vad gäller vattenmantlade kaminer, men vår Contura 470, täljstenskamin, har fläkt som tillval. Inga problem att elda utan fläkt, den cirkulerar bara inneluft genom kaminen.
2 svar · 2,3k läst
K
kenut: Er du montör? Det er faktisk vanligt att göra så som jag skisserar. Köldmädelet ligger i utedelen och släpps inte inn i systemet för det er trycktestat och vacumsugd av en acrediterad montör. Det jag tycker er lite roligt er att värmepumper säljs som gör det själv paket i Norge. En annan sak er att hot om polisanmälan er det som oroar mig minst när man ser vad polisen inte hinner
2 svar · 1,5k läst
J
JOS81: ...nyfiken som jag är vet jag att det ständigt finns pannor från -00 och nyare på blocket. Tror inte att det är farligt att satsa på en sådan....
2 svar · 3,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Extremt korta.
4 svar · 3,2k läst
M
Minime: Hej! Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att bygga en öppen spis i ett enplanshus?
0 svar · 2,8k läst
K
kaisa: Hej Vi har just blivit ägare till ett sutteränghus på 235 kvadratmter med direktverkande el. För att minska elförbrukningen har jag börjat kolla runt på olika alternativ. Delkonvertera är ett alternativ med fläktkonvektorer som antingen försörjs med luft/vatten eller bergvärme. Nu har jag läst om ACMA värempump som både är en luft/luft värmepump med frånluft i kombination. Är
0 svar · 1,4k läst
Ranchn
Ranchn: Tack alla för de goda tips och ideér. Jag har nu värme i elementet. Lösningen var att lyfta upp röret som går till elementet så att lutningen blev rätt, och sedan lufta. Det var mycket luft kvar i rören, men nu verkar det fungera. :D
12 svar · 1,6k läst
P
Pebbe: Kolla här! http://www.solentek.se/
1 svar · 4,4k läst
Y
Yondalar: Generellt med VP gäller att en VP är mer effektiv ju lägre temp den måste jobba upp. Likaså avger ett golv mera värme ju högre temp det har, alltså golvet ovanför den varmaste delen av slingar avger mest och omvänt. Detta leder då sammantaget till en optimal tempsänkning och framledningstemp. Sånt går att räkna på förutsatt att karakteristikan finns för VP.
6 svar · 15,2k läst
M
Myrin: För att titta på effekten av en paxventil så får du titta på vart luft kan komma in och vart den sugs ut. Normalt är ju att det sugs ut från toa, kök och sovrum med tillflöde i samtliga rum förutom toa och kök. /Zeb
1 svar · 4,7k läst
C
Calle_O: "Vedklabben": Jo, jag har vattenburen tillskottsvärme. Vad gäller FVP motsvarande min så tror jag att Nibe Fighter 410P har ungefär samma funktioner som min FVP. Från hemsidan: "Enheten ventilerar huset, värmer tilluften, levererar radiatorvärme och bereder tappvarmvatten." Men Nibe ligger inte bra till i Folksams statistik. Å andra sidan kan man iofs teckna "Trygghetsfösäkring". Kanske
9 svar · 5,3k läst
R
reine73: Hej Tror att en acktank håller lite längre än 20 år då det inte är något direkt slitage på den. Det hela är ju ett slutet system som kommer att innehålla "dött" vatten (utan syre efter ett litet tag) vilket gör att den inte rostar något nämnvärt. Allt varmvatten passerar i slingor så där tillförs det inget syre heller. Angående jämnare output med golvvärme så tror jag inte
3 svar · 2,6k läst
1
1971: Nu har jag tagit mod till mig och beställt prylarna, ingen återvändo.... Detta var ju inte så glaskart som jag först trodde. Hos mig är CC-avståndet 60 cm och vad jag har förstått så gäller följande: Spika kortlingar med delning 600 mm mellan golvbjälkarna och lägg glespanel på dessa. En 22 mm gipsskiva läggs tvärs golvbjälkarna som limmas och skruvas i dessa. Not och fjäder
2 svar · 841 läst
P
PA: IVT skickade ny givare på goodwill. Efter byte fungerar det igen. Tack IVT!
3 svar · 1,9k läst
L
lp75: [citat] Beror ju lite på pannan...men brukar ju rekomenderas att. * Förlänga rökgasvägen inne i pannan, "extraplåtar" * Motdragslucka för jämnare drag * Sänka effekten på brännaren.
13 svar · 8,6k läst
Y
Yondalar: Mig veterligen så diskuteras och undersöks alltid "vad är den optimala installerade effekten?" Jag har svårt att tro att det optimala (dvs det som ger den lägsta årliga kostnaden) är att installera en så stor VP(-effekt) att den klarar av de allra kallaste dagarna. Och om man inte ens nämner/undersöker detta då anser jag inte att kalkylen är seriös. ....och det betyder inte att
8 svar · 3,0k läst
G
Gunilla: Tack för alla svar, har blivit mycket klokare.
3 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.