J
joakim99: Kolla Janfire....
9 svar · 1,3k läst
J
J
joakim99: En del vattenmantlade p-kaminer ger 80% ut till elementen och de övriga 20% går ut direkt via kaminens fläkt där den står. Vad du berättar så borde det vara idealiskt. Pellex tror jag har en sådan kamin. Har för övrigt installerat en sådan med bra resultat i ett litet 1 1/2 planshus. Till varmvattnet satte vi in en liten beredare som det gick att ställa temperaturen på beroende lite
2 svar · 2,9k läst
K
Kluraren: Har ett likadant system i mitt Hultsfredshus där ACF:n satt i köket över spisen förr... Har flyttat den ut i garaget för några år sen. Aaa du ljuva tystnad! Men du prova att ändra varvtalen på fläktarna, omkopplaren sitter till höger i ACF:n eller ta bort några don eller stryp flödet från dessa... detta bara som test dvs återställ efter dig. Titta in i rören med hjälp av en
6 svar · 8,6k läst
S
sunemangs: Hej, Har funderat på att värmesystem då vi gör en kraftig renovering/ombyggnad. Har en ruskig bra kamin idag som ger mycket och riktig skön värme på höstarna och vintern. Funderat på om ett frånluftsvärmesystem som, bland annat, tar in värmen direkt ifrån kaminen skulle kunna vara en lösning. Det uppvärmda vattnet ska räcka till vattenburen värme i radiatorer samt till dusch/bad.
0 svar · 1,4k läst
S
Steff: Snackade med en ovanligt frispråkig återförsäljare av eldstäder igår. Vi kom in på det faktum att det går att importera ugnar från Finland. Han sade att det går alldeles utmärkt. Dock skall man se upp med att sotaren faktiskt kan underkänna hela installationen. Alla eldstäder skall nämligen vara av Sitac "typade" i sverige. Är således sotaren uppmärksam kan han alltså vägra
3 svar · 2,3k läst
S
Steff: Har lite svårt att tolka "sarastos" inlägg? En ugn (tung eldstad) har de bästa verkningsgraderna du kan komma upp i. Mycket högre än vanliga kaminer. Verkningsgrader på uppemot 90 % förekommer! En kamin kan i bästa fall komma upp i 80 %. Då endast om den eldas utan strypning av förbränningsluft etc... Kaminen ger då bastuvarmt och det går knappt att visstas i samma rum som den. En
2 svar · 1,0k läst
MathiasS
MathiasS: Njae... Det finns en tråd på www.varmepumpsforum.com om detta - hur påverkas pumpens effektivitet av intemperaturen/tempfallet. Försök att hitta den!
2 svar · 4,9k läst
G
golf: Kan tänka mig att IVT säger så.
2 svar · 1,5k läst
S
Steff: Visst kan det vara osmidigt att bära in 15 kg ved om dagen för att elda i vardagsrummet. Men det finns ju faktiskt möjligheter att på ett snyggt och praktiskt sätt förvara en hel del ved i något läckert vedstativ. Det kan då rymma allt från 20 - 70 kg ved!!! Då kanske man bara behöver bära in en till två ggr per vecka. Att installera vedpanna och ackar i mitt hus kommer aldrig på
3 svar · 2,3k läst
R
Rodge68: Du kanske menar t.ex. en NIBE Fighter 410 P eller IVT 465. Jag har en 410P och det enda du ska tänkta på är att ställa den på ett stadigt betong golv och så långt ifrån sovrummen som möjligt.
2 svar · 1,0k läst
S
Sarastro: IVT rekommenderar sina köpare att investera i ett element i källaren där pannan stått. Ditt inlägg tyder på att det finns andra skäl än enbart att få sälja lite till .. Ett annat sätt ör att komplettera radiatorkretsen med en lite ackumulator 100-150 liter med ingen isolering och placera denna i pannrummet. Acken ger längre gångtid (bra med färre starter) och värmer dessutom Lägg
1 svar · 811 läst
S
Sarastro: Nu när Du har ett så stort hus/värmebehov kan det ju vara bra att fundera på att täcka hela eller nästan hela husets värmebehov vid stor kyla och samtidigt nå bra driftsförhållanden för pumpen vid låglast, t ex vid +10 grader. En liten ackumulator kan vara ett sätt att minska antalet starter. Err annat sätt kan vara att köpa en värmepump vars avgivna effekt ökar med avtagande
6 svar · 6,2k läst
P
pepps: Hejsan! Är det någon som har erfarenhet av jordvärme med slingor i sjö, eller något annat vatten. Hur mycket behöver man isolera slingorna mot kyl, då tänker jag främst på övergången mellan vatten och land (stranden). Och hur är det med driftssäkerheten, blir det stort slitage, kan man komma att behöva byta efter ett x antal år? Och hur mycket större verkningsgrad får man
0 svar · 3,4k läst
Y
yxis: [citat] Oh vad jag stör mig på när en bransch använder en föråldrad term från någon annan bransch. A) de där burkarna innehåller fler komponenter. En thyristor är en liten trebent elektronikkompoent, varken mer eller mindre. Att kalla en såndär motorregulator för thyristor är ungefär som att kalla köksradion för "en transistor". Det trodde jag de flesta slutat med för länge
8 svar · 16,1k läst
L
Lazze: Hej Borra ett hål där sprickan slutar så förhindrar du att den kryper vidare i insatsen.
3 svar · 3,9k läst
1
1971: Jag har en fråga angående anslutning av nya radiatorer. Vi har en bergvärmepump och tvårörs radiatorsystem bestående av 3 stamledningar (totalt 6 ledningar…). Min frågor: - Är viktigt att effektutaget är lika stort i respektive stam dvs att antalet radiatorer i respektive stam är lika (under förutsättninga tt de har samma effekt etc.)? - Hur påverkas värmepumpens verkningsgrad och
0 svar · 1,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] De ska helst vara sälg. Här finns det instruktioner och information: http://www.slagruta.org/ ;)
3 svar · 1,1k läst
M
Mady: tvinga och tving, anslutningsavgifter osv måste du ju betala men om du sedan inte utnyttjar det så kostar det ju inget. I Falun betalr man iallafall bara på det man förbrukar. Men vaför vill du inte använda fjärrvärmen? Varför inte prova se hur mycket huset drar osv istället för att lägga pengar på en pump nu? Lämna plats för den tills du har provat och utvärederat, vem vet du
1 svar · 1,5k läst
G
Gutte: En liten fråga till dom som kan det här med golvvärme ;D Om det redan finns en cirkulationspump och expansioskärl osv i det befintliga värmesystemet, räcker det då med att instalera en fördelare med styrdon och termostater? Eller måste man ha en sepparat cirk. pump till fördelaren?
7 svar · 4,2k läst
A
AndersG: Japp, det är ingen absolut vetenskap. Vi kan sägert enas om att: < 20% RH för litet > 70% RH för mycket ;)
4 svar · 931 läst
MathiasS
Re:
MathiasS: [citat] Min fria tolkning från prat med PAX och Lindab som båda säger MINST 10cm isolering + rekommendation att vara mycket noga med detta. Kondensproblem är uppenbarligen rätt vanligt i ventrör.
7 svar · 632 läst
V
Vedklabben: Efter ett samtal med en återförsäljare av täljstensugn Nunna Uuni framkom följande: Han påstod att den effekt som t e x NunnaUuni uppger i sin data kan jämföras
9 svar · 8,4k läst
P
pepps: Haha, ok tack! Jag håller på och ritar på hus nu och jag kommer att ha ganska öppna ytor med rygåstak, men jag hoppas att det går att dra ventilationen där ändå. Men det ska jag kolla med en VVS firma, otrevliga överaskningar vill man ju inte ha. /Andreas
12 svar · 1,6k läst
knatte
knatte: Shunten styr framtemperaturen i hela systemet, medan termostaterna styr det individuella flödet till varje element. dvs varje enskilt rums temperatur eller effektbehov Termostaten innehåller en bimetall som känner av rumstemperaturen och stänger ventilen om det blir för varmt och öppnar om det är för kallt. Dvs du kommer inte att få varmare i rummet om du har högre framtemperatur ty då
6 svar · 1,9k läst
B
Bananen: Skicka en mindre bild nästa gång.............
4 svar · 2,1k läst
S
swede: I hyreshus från 60 talet la dom avloppsröret i ytterväggen, att det skall frysa på nerfarten är ingen risk då vattnet är kanske mellan15-20 grader varmt Nu har vi plaströr som är släta och inga gjutgjärnsrör från förr som var lite knottriga inuti beroende på kärnan vid tillverkningen Mvh ;D
1 svar · 1,7k läst
R
reine73: Hej Hittade att det skulle vara 4" rör och koppling, misstänker att det är samma sorts rör som används för bulkleverans av foder, så kolla med lämplig leverantör av jordbruks maskineri. Efter en lite titt på lantmännens hemsida så hittade jag en leverantör av silos och rör m.m http://www.mafa.se/ Under både industri och lantbruk så finns rubriken "påfyllningsrör" Man kan ju
1 svar · 2,2k läst
G
Gummigum: Tjaa-a jag ville också ge alla en liten uppvaknande nypning för jag tycker många som kommer hjit till detta forum också får rådet - bergvärme skaffa det omedelbums . och detta trots att kåkens storlek inte är stor alls - kika så mkt Du besparar med bergvärme. Som tidigare nämnts man måste bli expert själv"
7 svar · 1,3k läst
K
kenka: Finns det möjligen någon som vet var man kan få tag på typ skisser, specar över hur ett vent system skall dras, placering av ljuddämpare, inluft, utsug m.m. Detta för den som ska dra allt själv....
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.