1 616 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Rördimension?
I planeringsstadiet!
Vad ska jag ha för dimension på PEX-rören från golvvärmefördelarna fram till pannrummet.
Jag ska ha 3 st fördelare. Källare, bottenplan och övervåning.
Finns det sedan nån lämplig fördelare för att splitta värmebäraren från VP till dessa 3 golvvärmefördelare?
/Henke
Vad ska jag ha för dimension på PEX-rören från golvvärmefördelarna fram till pannrummet.
Jag ska ha 3 st fördelare. Källare, bottenplan och övervåning.
Finns det sedan nån lämplig fördelare för att splitta värmebäraren från VP till dessa 3 golvvärmefördelare?
/Henke
Beroende på avståndet mellan pannrum och fördelarna samt antalet slingor vid fördelarna skulle det teoretiskt ibland kunna funka med 22mm rör. Det är dock bara dumt att underdimensionera här så det är bättre att gå upp en dimension. Jag har ungefär 6m mellan shunt och fördelare och då var jag och Wirsbo överens om att det är 25mm pex som gäller. Denna dimension räcker också till avsevärt större avstånd än detta.
Dock är det så att Wirsbos rör numer har andra dimensioner, 22mm respektive 28mm, så då blir det 28mm.
Du splittar med T-kors (lämpligen löd) där du behöver - gå med ett par rör så lång du kan och gör avstick för fördelarna.
Dock är det så att Wirsbos rör numer har andra dimensioner, 22mm respektive 28mm, så då blir det 28mm.
Du splittar med T-kors (lämpligen löd) där du behöver - gå med ett par rör så lång du kan och gör avstick för fördelarna.
När jag skulle köpa rör hade 25mm röret nästan gått ur sortimentet och det var svårt att få tag på. Den röris jag handlade via (för att slippa köpa 50meter) insåg dock precis som jag att det inte är så kul att knöka med 28mm rören i trånga bjälklag. Han skärpte därför till sig och såg till att köpa på sig ordentligt med 25mm. Finns det 25mm rör att köpa skulle jag gå på det, speciellt om det är trångt. För ett proffs kanske inte skillnaden är så stor, men för oss pulare är det rätt mycket jobbigare.Ö-byggaren skrev:
Klicka här för att svara