2 642 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Problem med varmvattenberedaren
Har duschblandaren en termostat?
Jag tror inte att det är varmvattenberedaren som det är fel på. Inte om det plötsligt blir kallt och sedan varmt igen. Felet är snarare i blandaren och det kan eventuellt vara termostaten som har fått spel.
Vi hade tidigare samma problem, berodde på att det i blandaren fanns keramiska packningar. Det gjorde att man ställde in rätt temparatur sen efter ett par minute blev det svinkallt/svinvarmt lite hur som helst. Anledningen var att packningarna ändrade storlek tack vare värmen och därför blev det ojämnt blandat... Så precis som tidigare tips börja leta fel i blandaren!
Haha det felet hade jag också. En termostatblandare till bidén på övervåningen hade fått spel så när jag använde duschen på nedervåningen så blev vattnet iskallt efter ett tag. Kallvattnet gick alltså bakvägen genom bidéblandaren och in på varmvattensidan i duschen.General Failure skrev:
Som jag funderade innan jag hittade felet. ;D
Ett enkelt sätt att lokalisera det är är att känna på varmvattenrören, som blir kalla, vid det misstänkta problemet om man öppnar en annan kran i huset.
(om man har utanpåliggande rör alltså :
Klicka här för att svara