Värme allmänt
General_Failure: Det är långt ifrån självklart att man tjänar på att sänka temperaturen på natten. Kostnaden för att öka värmen efter sänkningen kan bli högre än vad man tjänar på sänkningen. Några i den här tråden verkar kunna tjäna på det men jag har bekanta som upptäckte att de förlorar på det. Prova och se vad som händer men ta det inte för någon självklarhet att man sparar på
bossner: Vilket väger mest, kallt eller varmt vatten? Ska mura en kamin och då dra in vatten rören från det vatten burna systemet i kaminen. Skulle det då bli strömavbrott så att cirkulationspumpen stanna så måste ju självcirkulationen fungera ordentligt!!!! Annars kommer nog något att gå sönder.... Någon som har några råd? Kassetten som kommer att användas är en handöl och spisen
Yondalar: Sommartid är det bra att få bort värmen i taket, vintertid så ligger det till som du säger med att det känns lite kallt "på golvet". Går det på något vis att leda ner värmen vintertid? Koppla på ett påstick, en liten fläkt och blåsa ut värmen vid golv? (Sonen har ngt dylikt. Takfläkt är an så länge lösningen i det nyköpta huset, får se vad vi hittar på)
Yondalar: ... lite utveckling på det hela, generellt energibehovet i huset varierar med dagen, årstiden, varmvattenförbrukningen etc, och en VP skall helst gå "optimalt" och spikarna i din förbrukning kommer alltid i kombination med vv-förbrukning Principiellt gäller: om VP får producera mot en ack så kan installerade max effekt VP eventuellt göras lite mindre, den får då jobba på hela tiden
Yondalar: ...för att behålla skogen "vacker" så bildas "avfall" som är ypperligt bränsle, dvs vedpanna eller åtminstone någon braskamin känns rätt vedpanna kompletterad med en bra/stor ackumulator är, vågar jag påstå, det mest ekonomiska (lägsta årliga kostnaden) alternativet i ert fall havre - glöm det (pga jobbet vid eldning) en stund hos energirådgivaren i kommunen borde vara väl värt
Immobil: [citat] Bildserien längst ner på denna sidan kan kanske vara till hjälp: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=90 ;)
Immobil: [citat] ::) Fortsätter du med att bada så varje dag, kommer du att bli förmögen. ;) ;D
Aiyamornie: Vi gav ca 5000 kronor/m[sup]2[/sup] Det är säkert dyrt med tanke på hur dålig jag är på att kolla priser... :-/ Men det var för en isolerad tillbyggnad på torpargrund med tegaltak, 1 dörr och 2 fönster. Inklusive allt som hör skalet till. Invändigt är det bara spån och gips.
knatte: [citat] Jag vet inte om jag missuppfattat det, men fuktvandringen går från vått till torrt, dvs från hög relativ fuktighet till låg relativ fuktighet, dvs normalt från kallt till varmt. Men fuktvandring (i gasform) är inga problem så länge som det inte kondenserar och kondensation sker mot kalla ytor. eller har jag missuppfattat det hela?
dedden: Nja, vanligast är nog att man placerar en elpatron i den ackumulatortank som man har placerat VVB:n. Elpatronen värmer då ack-vattnet som sedan i sin tur värmer vattnet i VVB:n...
Sloman: Vi har ett hus i två plan med en IVT 490 (9kw) och det fungerar utmärkt. Har i helgen när det var som kallast kanske en uttemperatur på 34-35 grader. Mellan 20-22 grader på bottenvåningen. På övervåningen där vi fortfarande jobbar har vi 18-19 grader när det kan vara -10 till -20 grader ute. Men då är värmen nerskruvad en aning. Värmekurvan är 3,0 med 3 graders förskjutning. Har
d1jussi: Hej, vi lät frimura en murspis kring en spiskassett från Camina, men jag är inte hundra nöjd. Om någon har några tips är jag tacksam. * Misstänkt läckage. Jag känner röklukt när vi eldar, min sambo märker inget, men jag är väl känsligare. Jag har testat med gaspatron för att se ev. läckor, men märkte inget. Finns det andra sätt? * Dåligt drag. Den är inte jättelätt att
Calle_O: Med tanke på Folksams sammanställning över skador/kostnader på/för frånluftsvärmepumpar: http://www.folksam.se/folksam/miljo/varmepumpar.htm?id=108486 där bl.a. Nibe finns med i "toppen" så borde du kanske satsa på längsta möjliga "Trygghetsförsäkring"? Det tänker i alla fall vi göra om vi nu satsar på en Nibe 410P...
JLT: [citat] Du behöver nog inte kolla "så här långt bak". Du har ju precis lyft upp tråden ;)
Yondalar: finns många bra solnissar på novators forum ett bra solfångarpaket bygger på en bra "acksystemlösning" men sånt går att göra enkelt var ute i tid ty med lite petande i planlösningen som xtra takhöjd för ack och separat VVB så kan det bli ännu bättre stå på dig mot husförsäljaren, han vill inte ändra något men du tjänar på att göra det rätt nu (varför lägga taktegel på
Yondalar: och trycket i sig är inte begränsande normalt sett utan flödeshastigheten, som skapar oljud vad föreslår panelen som maxhast?
sveno: En fördel med en tegelskorsten kan vara att det går att ändra den i efterhand. Det är inga större problem att mura igen ett hål och ta upp ett nytt någon annanstans. Med en Isokern vet jag inte om det går. Går det? Så gjorde jag när jag skulle in med vedpannan. Pipan för oljepannan gick inte att använda pga att den var för trång. Då tog jag upp ett hål till pipan för den ännu
Framerate: [citat] Jo, det kan det visst, det är en av fördelarna. Finns elektrofilter med kolfilter att sätta på inluften. Dessa ska vara så pass effektiva att dom tar bort pollen, rök, sot och till och med bakterier! Vet dock ej av egen erfarenhet. Har man problem med klantigt eldande grannar (och det har väl snart alla verkar det som) så är det ett alternativ som kan hjälpa. Det kan dock vara
Yondalar: Lite sent, men eftersom du har fjv (och det är sannolikt det mest fördelaktiga, näst efter ved och pellets i dina trakter) så torde det vara mest lönsamt att också dra vattenburet i golv re undercentral som det kallas så fråga fjvbolaget, de har erfarenheter av vilka som håller bäst, ger lägsta returtemp osv ta in priser på flera märken och installatörer
Pebbe: billigast att installera eller drift? Kan inget om luftburen golvvärme. Men en rejäl acktank och elpatroner + stor solfångaryta (för inte vill du väl elda något) borde hålla länge utan större underhåll ja golvvärmen / eller radiatorer får ju bli vattenburna i mitt förslag. Skulle plånboken gråta över framtida elpriser är du ju i alla fall förberedd på att haka på en värmepump
Pebbe: Kolla in blocket.se där säljs det alla möjliga pannor runt 10 000:- om du hittar en köpare. Pellets är uteslutet alltså? En ny vedanläggning går väl på ca 60-70 000:- med installation. En pelletsbrännare + veckoförråd till en för ändamålet bra (ny) panna som du har går på 20-25 000:- med installation.
Pontusen: Thx.. Jag kopplade in elementet och utlämnade den svarta (neutral-kablen) och matade in 400V till Blå och brun (enligt beskrivning), dock så fann jag det konstigt att blå var fas men så skulle det vara. Tack nu fungerar det! // P.
dabac: Om jag skall dra ett tilluftsrör till en kamin genom ett uppvärmt utrymme, hur mycket bör/måste jag isolera röret då för att inte få kondens? Vilket material är lämpligast/billigast? (isoleringen från MYSON var så tråkigt dyr /m) Måste / bör jag ha ett spjäll på kanalen också? Är det svårt att upprätthålla tillräckligt flöde genom kanalen, eller har jag råd med några
DK226: Var sitter och hur rensar man smutsfiltret (eller är det flera) på en IVT Greenline 4 bergvärmepump? Vad måste stängas av innan man börjar? Pumpen är från 1998.
pandy: Hej Som MathiasS nämnde så har pumpen ett filter för radiatorvattnet som måste rensas, enligt vår installatör en gång om året. har du gjort detta? Vi märkte att vår IVT blev bättre med ett rensat filter. //Anders
Macke202: Ahh underbart forum, bara så ni vet utan er hade vi inte sovit en blund och haft dubbla magsår eller nåt. Ni är guld värda! Ska testa att vrida shunten ikväll... den har troligen stått i samma läge i drygt 8 år om man får tro förre ägaren så det kanske tar en stund, är ju inte så sugen på att dra sönder den heller. Avvaktar lite med att fylla på systemet då när jag ska mixtra
Mattias L.: Titta på www.mma.se där köpte jag till mina gamla element. Utbytesinsatser och termostater blev det jag bytade, kostade ca. 300 kr/element.