4 503 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Pump till fjärrvärme och golvvärme
Har nu äntligen haft den turen att få fjärrvärmen indragen i vårat hus och nu är min fundering angående värmepump. Har hört talas om 2 st, Alfa-Laval och Metro, finns det någon här som har erfarenhet av någon av dessa pumpar? Firman som har lagt lägsta budet på installationen använder sig av Metros pumpar och enligt efterforskning jag gjort är det samma värmeväxlare i Alfa-Lavals pump.
Sedan fråga nr 2, ska renovera hallen och klinker ska läggas och då är frågan ska jag låta lägga in vattenburen golvvärme eller ska vi lägga en elslinga? Element sitter i hallen som man kan koppla värmen på men det kanske är smidigare med elvärme eller??
Sedan fråga nr 2, ska renovera hallen och klinker ska läggas och då är frågan ska jag låta lägga in vattenburen golvvärme eller ska vi lägga en elslinga? Element sitter i hallen som man kan koppla värmen på men det kanske är smidigare med elvärme eller??
Lite sent, men
eftersom du har fjv (och det är sannolikt det mest fördelaktiga, näst efter ved och pellets i dina trakter) så torde det vara mest lönsamt att också dra vattenburet i golv
re undercentral som det kallas så fråga fjvbolaget, de har erfarenheter av vilka som håller bäst, ger lägsta returtemp osv
ta in priser på flera märken och installatörer
eftersom du har fjv (och det är sannolikt det mest fördelaktiga, näst efter ved och pellets i dina trakter) så torde det vara mest lönsamt att också dra vattenburet i golv
re undercentral som det kallas så fråga fjvbolaget, de har erfarenheter av vilka som håller bäst, ger lägsta returtemp osv
ta in priser på flera märken och installatörer
Klicka här för att svara