2 512 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
*suckar* Någon som orkar hjälpa och förklara?
Sida 1 av 2
Ja, vi har ju tänkt att bygga nytt hus, eller det är bestämt, MEN det är ju mycket att tänka på.
Nu har funderingarna styrts mot uppvärmningen.
Vi ska bygga ett timmerhus på ca. 80m[sup]2[/sup] platta och det är tänkt att bli 1 ½ plan.
Det blir 3-glas fönster och ordentlig isolering (vilket vi saknar nu).
Vi har tänkt att dra golvvärme i hela plattan, så undervåningen blir ju uppvärmd med den.
Pappa är brunnsborrare och säger att man i nybyggda hus inte tjänar på att borra efter bergvärme, det finns billigare alternativ då nybyggda hus inte släpper ut någon värme direkt.
Ja, jag har egentligen tre frågor,
1. Är pappa arbetsskygg?
2. Vad tror ni blir billigast?
3. Hur blir det enklast med uppvärmning på övervåningen? Element? Golvvärme?
Nu är ju jag helt nybörjare på detta, jag har försökt att läsa mig till vad som blir bäst, men jag begriper mig inte på fackspråket...
HJÄLP!
Nu har funderingarna styrts mot uppvärmningen.
Vi ska bygga ett timmerhus på ca. 80m[sup]2[/sup] platta och det är tänkt att bli 1 ½ plan.
Det blir 3-glas fönster och ordentlig isolering (vilket vi saknar nu).
Vi har tänkt att dra golvvärme i hela plattan, så undervåningen blir ju uppvärmd med den.
Pappa är brunnsborrare och säger att man i nybyggda hus inte tjänar på att borra efter bergvärme, det finns billigare alternativ då nybyggda hus inte släpper ut någon värme direkt.
Ja, jag har egentligen tre frågor,
1. Är pappa arbetsskygg?
2. Vad tror ni blir billigast?
3. Hur blir det enklast med uppvärmning på övervåningen? Element? Golvvärme?
Nu är ju jag helt nybörjare på detta, jag har försökt att läsa mig till vad som blir bäst, men jag begriper mig inte på fackspråket...
HJÄLP!
Jadu, det är en djungel och det finns inga sanningar.
Energibehovet i ett nybyggt hus är oftast av storleksordningen att en investering på dryga 100 000 i en bergvärmeanläggning inte kan räknas hem under pumpens livslängd.
Sedan ger jag inga mera råd. Allt beror på var du bygger, viljan av att arbeta (ved el pellets), överdriven tro på elbörsen osv.
Prata med din kommuns energirådgivare. Han skall i alla fall veta lite grann och skall inte vara färgad av olika leveratörers lösningar.
/Jögga
Energibehovet i ett nybyggt hus är oftast av storleksordningen att en investering på dryga 100 000 i en bergvärmeanläggning inte kan räknas hem under pumpens livslängd.
Sedan ger jag inga mera råd. Allt beror på var du bygger, viljan av att arbeta (ved el pellets), överdriven tro på elbörsen osv.
Prata med din kommuns energirådgivare. Han skall i alla fall veta lite grann och skall inte vara färgad av olika leveratörers lösningar.
/Jögga
några fungderingar i all hast
Finns fjärrvärme i området?
Finns billig ved eller prima massaved och gillar ni att klyva ved?
Möjligt att ersätta ersätta delar av takbeläggningen med solpaneler?
Kolla på alternativen (om ni anser er ha det) och jämför kritiskt
Re övervåning golvvärme ger frihet i möbleringen, kanske ett argument
Bra ventilation med bra värmeåtervinning skall in först, vad blir uppvärmningsbehovet sen?
när man bygger nytt så går det att göra "rätt" om man tar tid på sig och kalkylerna blir annorlunda i ett nybygge än för dom som "dom installerade VP i höstas, dom satte in solfångare, vedpanna - och alla är såå nöjda"
...det ligger en hel del i vad gubben säger
Finns fjärrvärme i området?
Finns billig ved eller prima massaved och gillar ni att klyva ved?
Möjligt att ersätta ersätta delar av takbeläggningen med solpaneler?
Kolla på alternativen (om ni anser er ha det) och jämför kritiskt
Re övervåning golvvärme ger frihet i möbleringen, kanske ett argument
Bra ventilation med bra värmeåtervinning skall in först, vad blir uppvärmningsbehovet sen?
när man bygger nytt så går det att göra "rätt" om man tar tid på sig och kalkylerna blir annorlunda i ett nybygge än för dom som "dom installerade VP i höstas, dom satte in solfångare, vedpanna - och alla är såå nöjda"
...det ligger en hel del i vad gubben säger
Tack för svaren!
Ja, det är mycket som ska övervägas... Bygga hus är ju EGENTLIGEN inget för mig som vill att allt ska ske på en kvart, även att jag vet att det inte funkar så... Jag får lägga band på mig.
Solenergi är väl egentligen det som är vänligast mot alla, precis som vindkraft, men jag TROR att det skulle vara en ständig nagel i mitt estetiska öga....
Fjärrvärme är uteslutet, vi bor mitt inne i skogen.
Ved... har vi ju gott om, men jag vet inte hur det skulle funka med min bristande diciplin... Det skulle nog bli så att jag köpte element på ÖB och pluggade in i vägguttagen efter en tid.
Jag är väl ganska lat helt enkelt... Eller nja, jag har inte tid låter bättre, jag har 13 hästar att ta hand om plus ett jobb.
Värmen ska alltså helst sköta sig själv så gott det går, pappa föreslog elpanna, jag har ingen aning om hur det funkar med det, och han tar för givet att jag ska förstå, min stolthet förbjuder mig att fråga honom, vill inte bli idiotförklarad av honom, men av er!
Hur funkar det egentligen??
:-*
Ja, det är mycket som ska övervägas... Bygga hus är ju EGENTLIGEN inget för mig som vill att allt ska ske på en kvart, även att jag vet att det inte funkar så... Jag får lägga band på mig.
Solenergi är väl egentligen det som är vänligast mot alla, precis som vindkraft, men jag TROR att det skulle vara en ständig nagel i mitt estetiska öga....
Fjärrvärme är uteslutet, vi bor mitt inne i skogen.
Ved... har vi ju gott om, men jag vet inte hur det skulle funka med min bristande diciplin... Det skulle nog bli så att jag köpte element på ÖB och pluggade in i vägguttagen efter en tid.
Jag är väl ganska lat helt enkelt... Eller nja, jag har inte tid låter bättre, jag har 13 hästar att ta hand om plus ett jobb.
Värmen ska alltså helst sköta sig själv så gott det går, pappa föreslog elpanna, jag har ingen aning om hur det funkar med det, och han tar för givet att jag ska förstå, min stolthet förbjuder mig att fråga honom, vill inte bli idiotförklarad av honom, men av er!
Hur funkar det egentligen??
:-*
Ska du verkligen bygga hus?Aiyamornie skrev:
Skämt åsido, jag skulle nog satsa på en elpanna kompletterat med en eller två braskaminer och kanske en vedspis. (du ska ju "bygga mitt i skogen" med allt vad det kan innebära, snöstormar etc...) ;D
Tack för tipset om värmeväxlare, ska kolla in det!
Nja, solpaneler skulle nog inte vara snyggt här... på ett timmerhus *tvivlar* allt är i gammal stil här....
Elda 1-2 ggr/vecka låter däremot mycket intressant.... Jag trodde det rörde sig om minst 2 ggr/dag.
Vad är det för anläggning som krävs då? Hur mycket matar man in? Jag har bara ca. 4 tunnland skog.... är den slut på en vinter? :-/
Okej, det kostar med elpanna.... Har någon ett hum om hur mycket?
Vi är två vuxna och 4 hundar i en nybyggd stuga på ca. 160m[sup]2[/sup].
Vad kostar den i drift? Inköp?
Nja, solpaneler skulle nog inte vara snyggt här... på ett timmerhus *tvivlar* allt är i gammal stil här....
Elda 1-2 ggr/vecka låter däremot mycket intressant.... Jag trodde det rörde sig om minst 2 ggr/dag.
Vad är det för anläggning som krävs då? Hur mycket matar man in? Jag har bara ca. 4 tunnland skog.... är den slut på en vinter? :-/
Okej, det kostar med elpanna.... Har någon ett hum om hur mycket?
Vi är två vuxna och 4 hundar i en nybyggd stuga på ca. 160m[sup]2[/sup].
Vad kostar den i drift? Inköp?
Nu ska man ju aldrig säga aldrig, men saken är den att under de 4 år vi bott här har vi som mest haft strömlöst 15 minuter... Men jo, elda är ju faktiskt bra om det går att göra....
Nja, jag kanske skulle sätta mig i en lägenhet och ha hästarna i garaget ;D.
Jovisst är det mina hästar, och mitt stall... men jo, om jag var skalman skulle jag kanske kunna fixa en sådan uppfinning... Jag tror ändå att jag håller huset och stallet separerat
.
Den där pannan med en massa olika möjligheter låter ju som det bästa för mig! Jag är helt novis vad det gäller pellets också, men jag har sett att de säljer det här borta... Borde kanske höra mig för lite...
Hu vad jag känner mig blond! Jag fattar ju verkligen inget!!
Nja, jag kanske skulle sätta mig i en lägenhet och ha hästarna i garaget ;D.
Jovisst är det mina hästar, och mitt stall... men jo, om jag var skalman skulle jag kanske kunna fixa en sådan uppfinning... Jag tror ändå att jag håller huset och stallet separerat
Den där pannan med en massa olika möjligheter låter ju som det bästa för mig! Jag är helt novis vad det gäller pellets också, men jag har sett att de säljer det här borta... Borde kanske höra mig för lite...
Hu vad jag känner mig blond! Jag fattar ju verkligen inget!!
Jag skulle börja med att ta fram uppgifter på effektbehovet på en sån stuga ni vill bygga. Schablon eller ännu hellre räkna själv. Som ex har farsan byggt en ny välisolerad stuga på ca 90 kvm. 30 l vvb och direktel = 14000-15000 kw/h år. Ett sånt bygge skulle jag möjligen komplettera med en kamin där man eldar vid behov.
Bara för att säkerställa att du har riktig snurr i huvet innnan du går å lägger dig:
Din pappa har rätt i att bergvärme inte är något för små nya hus - och det beror på att han i sitt yrke inte har något samvete alls när han tar betalt för sitt hål.... ;D
Borrar han gratis kanske det finns ytterligare ett alternativ att överväga.....för latmasken....
om inte så:
Svaren:
1. Ja, han verkar lite arbetsskygg.
2. Bor man i skogen måste det vara billigast med ved?
3. Golvärme är sköööönt....
Din pappa har rätt i att bergvärme inte är något för små nya hus - och det beror på att han i sitt yrke inte har något samvete alls när han tar betalt för sitt hål.... ;D
Borrar han gratis kanske det finns ytterligare ett alternativ att överväga.....för latmasken....
om inte så:
Svaren:
1. Ja, han verkar lite arbetsskygg.
2. Bor man i skogen måste det vara billigast med ved?
3. Golvärme är sköööönt....
*morrar*
Det verkar som att jag får skicka in ett förslag till riksdagen (är det de som håller i sån´t) på några extra timmar per dygn och börja hugga ner min vackra skog.
Om pappa hade eget skulle han säkert göra det gratis, men nu är han ju bara anställd, och jobbar mindre och mindre som brunnsborrare och mer och mer som bonde (vilket är bra för mitt hästeri).
Jaha, golvvärme på övervåningen verkar ju vara ett tips i alla fall, det låter ju bra, men så var det ju fortfarande det där med panna...
Ved= billigast, men mest jobb om man har egen skog?
Pellets= lite dyrare, lite mindre jobb och?
El= Dyrast, men helt klart mest lättskött?
Har jag fattat det hela rätt?
Jag hörde något om att det fanns/kommer pannor där man bränner havre på något vis... Någon som hört något om det? Vore ju både billigt, lättskött och bra....
Det verkar som att jag får skicka in ett förslag till riksdagen (är det de som håller i sån´t) på några extra timmar per dygn och börja hugga ner min vackra skog.
Om pappa hade eget skulle han säkert göra det gratis, men nu är han ju bara anställd, och jobbar mindre och mindre som brunnsborrare och mer och mer som bonde (vilket är bra för mitt hästeri).
Jaha, golvvärme på övervåningen verkar ju vara ett tips i alla fall, det låter ju bra, men så var det ju fortfarande det där med panna...
Ved= billigast, men mest jobb om man har egen skog?
Pellets= lite dyrare, lite mindre jobb och?
El= Dyrast, men helt klart mest lättskött?
Har jag fattat det hela rätt?
Jag hörde något om att det fanns/kommer pannor där man bränner havre på något vis... Någon som hört något om det? Vore ju både billigt, lättskött och bra....
:Aiyamornie skrev:
När du eldar upp käket för att du ska va varm & go.
OK, du ska få ett tips, fast det bär mig emot: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1100917370
Tack så as-massor!!!
Mmmm... Jag ska nog fundera lite på det där med havrebrännare.... Billigt lär det bli!
Och du
, oroa dig inte för hästarna, de äter ett SVINDYRT pelletrerat fullfoder som innehåller allt de behöver förutom stråfodret
.
Och DET tänker jag inte elda upp! Då går jag i konkurs!
Mmmm... Jag ska nog fundera lite på det där med havrebrännare.... Billigt lär det bli!
Och du
Och DET tänker jag inte elda upp! Då går jag i konkurs!
Ser att du fått lite förslag och ideer?
Har själv byggt ett timmer hus, vad är det för hus ni skall bygga?
Vi har nu vedeldning i en panna i källaren men även en järnspis i köket. Den ger mer värme än man kan tro. Dessutom sprakar det och det känns varmt och skönt för själen.
Har själv byggt ett timmer hus, vad är det för hus ni skall bygga?
Vi har nu vedeldning i en panna i källaren men även en järnspis i köket. Den ger mer värme än man kan tro. Dessutom sprakar det och det känns varmt och skönt för själen.