Har rivit ut alla gamla radiatorrör eftersom vi vill ha dold förläggning. Kommer använda PEX eller snarare AluPEX. Räcker 16 mm till respektive radiator (gamla sortens gjutjärnsåbäken) och 20 mm i "stammar". Max längd för stammarna blir då ca: 10m x 2 (fram och retur), max längd för 16 mm blir ca: 7 m x 2.

De gamla järnrören var grova som falukorv men de var ju anpassade till självcirkulation med gaspanna.

16mm är en lite udda dimension (gammal standard)
Bytte i somras till 15mm på stammarna och 12mm till resp radiator.
Man bör kanske kolla att cirkulationspumpen har tillräcklig tryckuppsättning för att klara den klenare dimensionen (moderna pumpar klara det utmärkt), gissningsvis bör pumpen klara ca 0,2-0,3 bar

Jag har oxå en fråga i ämnet...

Jag ska montera ett element på min (snart) inredda vind och tänkte använda PePEX, RIR (Rör i rör) 15x2.5mm.

Naturligvis är stammen i ena änden av huset och elementet skall sitta i andra ::)

Tror ni att 15 mm räcker för att driva vattnet till detta element? Det blir en sträcka om 16x2m, dvs 32 m.

Kanske svårt att svara på om man inte vet andra förutsättningar, men det är ett nytt hus (2001) , med ny cirk.pump. Bef stam är 18 mm tror jag.

Någon som vet någonting om detta

???

Herman skrev:
Jag har oxå en fråga i ämnet...

Jag ska montera ett element på min (snart) inredda vind och tänkte använda PePEX, RIR (Rör i rör) 15x2.5mm.

Naturligvis är stammen i ena änden av huset och elementet skall sitta i andra  ::)

Tror ni att 15 mm räcker för att driva vattnet till detta element? Det blir en sträcka om 16x2m, dvs 32 m.

Kanske svårt att svara på om man inte vet andra förutsättningar, men det är ett nytt hus (2001) , med ny cirk.pump. Bef stam är 18 mm tror jag.

Någon som vet någonting om detta

???
Om du installerar en 1 kW radiator krävs ca 0,01kg/s flöde.
Använder du 15mm rör, får du en flödes hastighet på ca 0,06m/s
Denna låga hastighet ger ett mycket litet tryckfall på dina 32m.
Dvs du har goda marginaler (inga problem) att koppla in din radiator med en 15mm ledning

Härligt! Vilket snabbt svar. (Och lite teori bakom, det gillar iallafall jag)

Tusen tack :)

Om du installerar en 1 kW radiator krävs ca 0,01kg/s flöde.
0,01 kg/s ger deltaT på 30 grader. Det är väl lite väl stort skillnad, i alla fall om man har modern uppvärmningsmaskin.

BAS skrev:
0,01 kg/s ger deltaT på 30 grader. Det är väl lite väl stort skillnad, i alla fall om man har modern uppvärmningsmaskin.
Vid 0,01 kg/s flöde och 1 kW effektuttag får man en tempdiff på  23,8 grader. Normalt sker dimensioneringen mot 20 graders tempdiff vid max effektuttag.  Den lilla approximation som jag gjort påverkar ytterst lite svaret på frågeställningen.
(Om jag skall detaljräkna på tryckfallet så måste jag veta framtemperatur, returtemperatur, antal rörböjar, etc) men i och med att det är så god marginal ( låga flödeshastigheter) i systemet finns ingen anledning göra detta.

Knatte. Mitt överslag var lite väl tillhöftat
1000 watt som kyls ner med 10 gram vatten (4,2 wattsekunder/grad) ger 1000/(10 x 4,2)=23,8
Kvarstår dock ett allt för stort deltaT för moderna anläggningar (värmepumpar alltså).
Öka flödet.

• Gilla
estan87
  • Laddar…
BAS skrev:
Knatte. Mitt överslag var lite väl tillhöftat
1000 watt som kyls ner med 10 gram vatten (4,2 wattsekunder/grad) ger 1000/(10 x 4,2)=23,8
Kvarstår dock ett allt för stort deltaT för moderna anläggningar (värmepumpar alltså).
Öka flödet.
Okej jag får komplettera svaret, så att Herman inte blir orolig.
Antag värmepump
tempdiff 10C (vet ej vad som är normalt när en VP går för fullt)
flöde ca 0,023 kg/s
flödeshastighet ca 0,14m/s
Tryckfall i 32m 15mm rör blir under 1000Pa (0,01bar)
till detta kommer tryckfallen i rörböjar dim. ändringar etc säg att detta ger ytterligare 1000 Pa
summa tryckfall <0,02 bar
Detta skall jämföras med pumpens kapacitet, vilket normalt är > 0,2 bar

Dvs marginalerna är mycket stora även i VP fallet

Jag förstår inte mycket av vad ni säger ;) men jag uppskattar att ni reder ut detta ...

Herman skrev:
Jag förstår inte mycket av vad ni säger  ;) men jag uppskattar att ni reder ut detta ...
Jo kortfattat, jag antog att du hade en vanlig panna alt. fjärrvärme som har relativt höga framtemperaturer när det är riktigt kallt ute.
Vad BAS påpekade var att om du hade en VP, så är framtemperaturen betydligt lägre (dvs jag måste räkna på lägre temp diff mellan fram och returtemperatur)

Så mitt första svar gäller för en vanlig panna/fjärrvärme,
mitt andra svar gäller för VP.
Båda svaren säger att det är inga som helst problem att använda 15mm rör (stora marginaler)

Mycket intressant att se era beräkningar. Efter att tittat in i dem så är det inte direkt någon raketteknologi, även om det var nytt för mig.

Hur uppskattar ni trycksänkningen in systemet? finns det några grova approximationer?

/Zeb

Zeb skrev:
Hur uppskattar ni trycksänkningen in systemet? finns det några grova approximationer?

/Zeb
Trycksänkning? Borde det inte bli ett höjt tryck (eller pratar man om trycket i returkretsen kanske, ja så måste det vara)

Isåfall skrev väl Knatte det nyss, eller har jag fattat fel ??

"Tryckfall i 32m 15mm rör blir under 1000Pa (0,01bar)
till detta kommer tryckfallen i rörböjar dim. ändringar etc säg att detta ger ytterligare 1000 Pa
summa tryckfall <0,02 bar"

Fint att det går att använda 15mm rör, nu är jag lite nyfiken på vad 4.2 Ws/grad kommer ifrån?

Hej Knatte.
För att hålla sig under 35 grader C på framledningen och få bra verkningsgrad så gäller det att hålla deltaT nere.
Det är bara att räkna.
Nej Raketteknologi är det inte. Sånt här lärde man sig i årskurs 9 då jag gick i skolan.

Anar att BAS driver med mig, hänvisar till BAS beräkningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.