D
dedden: Tja, mellan den berömda tummen och pekfingret ;) Det glappar kanske en halv centimeter på varje sida. Det är alltså lite glapp, men det gissar jag att det måste vara så de inte fastnar när man ska ha upp dem vid sotning.
3 svar · 5,5k läst
GoForIt
GoForIt: Hej, Vi kör Cometens lillebror Joker, tillsammans med Värmebaronens pelletsbrännare Viking Bio sedan ganska exakt ett år tillbaka. Hade vi haft det facit vi har idag då, så hade det blivit en Comet istället eftersom den befintliga, gamla shuntstyrningen inte fungerar tillfredsställande. Dessutom tror jag Comet har möjlighet till justering av drifttermostatens inställningar, vilket Joker
2 svar · 2,2k läst
Immobil
Immobil: Det förekommer att kommunerna i vissa områden kräver att de nyproducerade husen ska anslutas. Det är alltså ett krav på fjärrvärme och de har rätt att göra så. ;)
1 svar · 763 läst
Z
zerre: 200 kr/m + foderrör Borrade 210 m.
1 svar · 1,8k läst
K
kinglace: Läste på något ställe att medelnederbörden var 600liter/kvm/år. Det blir ganska mycket fukt för en oskyddad skorsten.
4 svar · 1,6k läst
S
sveno: Expansionsröret ska vara isolerat, men det är för att undvika att det fryser. Då har du sluten expansion utan någon gasmängd som kan ta emot expansionsvolymen och då stiger trycket fort. Om det är skvallerröret så är det inte lika kritiskt, eftersom du har ett ångblåsningsrör som går ut genom taket. Om båda de rören fryser så kan det bli farligt om du inte har en
1 svar · 1,5k läst
C
chleide: En 5ledare och en 3 ledare går väl att använda. Det gjorde jag i alla fall.
8 svar · 741 läst
K
Kutterspan: På www.pellets.info finns massa duktigt pelletsfolk också. Hör där
1 svar · 2,4k läst
Langbein
Langbein: Ventiler har sina risker att såga ut, nu har vi i vart fall 2 ventfönster med filter för korsdrag, men en bebis så man ska kolla lite extra emot allergier.
5 svar · 903 läst
D
devnull: Hej, Nibe 1215-7 har VB-Fram max förinställt till 45 grade C. På sidan 9 i "Monterings och skötselanvisningen" står det att detta värde bör höjas vid radiatorsystem, max värde som går att ställa in är 70 grader C. Du bör välja detta värde när du har ett enkretssystem. Det är bara att penetrera manualen. Lycka till!
2 svar · 2,5k läst
Ranchn
Ranchn: Rinkaby RÖR har numera en rätt så schyst kollektion på designade element. Prisläge vet jag ej. www.rinkabyror.se
4 svar · 10,8k läst
Z
Zetterberg: Det blir faktiskt inte så varmt, iaf inte nu (har haft det på ett dygn ungefär), ungefär lagom rumstemperatur och elementet är inte så varmt så att man bränner sig om man tar på det. Utan det känns ganska lagomt. I dom andra rummen är oftast elementen på låg temperatur så det låter bra. Tack!
20 svar · 5,4k läst
N
newport: På Måndag ska jag ropa av det nya sluttningshuset från Götenehus. Huset har betongbjälklag och ska ha golvvärme i båda planen totalt 208kvm, utöver detta också golvvärme i det 66kvm stora garaget. Tidigare har man hela tiden sagt att man inte kunde leverera bergvärme så den var utbruten ur entrepenaden, dock i torsdags sa man plötsligt att man kunde inkludera pannan men exkludera
0 svar · 4,2k läst
L
Lazze: Hej i senaste avsnittet av äntligen hemma så visade dom en triler för kommande program . Det verkar som dom ska instalera en kakelugnspanna eller liknade kakelugn hos någon . Nån som har erfarenhet av den?
0 svar · 1,0k läst
R
raj: Pratade med sotare här i södra Sverige för några månader sedan och han vill ha cirka 1500 kronor för att rensa ventilations kanaler i frånluftssystem. Priset var acceptabelt men vänte tid var lång, minst några veckor.
2 svar · 1,6k läst
F
frasse_E: Den har bara 100 l i vedvolym, tycker jag är lite klent. Jag har en Atmos DC 35 SF som jag är nöjd med, den har en vedvolym på 140 l. Vräker man den full och låter den brinna i ca 2h så har man laddat ca 1000 l på ett ilägg. Oavsett vilken panna du väljer så välj gärna en med med ordentlig vedvolym om du ska ha 1000-2000l ack volym. Atmospannan är prisvärd.
2 svar · 600 läst
A
alealvag: Det verkar då som att jag behöver byta element till nyare(antar jag), som fungerar som era plus att jag måste plugga T-styckena så att vattnet går ner till radiatorkopplet och fördelas där och inte vid stigarledningen som för mig... hmmm, synd att det ska vara så kallt ute, det blir svårt att tappa systemet nu...
10 svar · 4,1k läst
M
Myrin: Jag har installerat radiatorer i källaren och det blev nästan fackmannamässigt ;) Jag använde 12 mm rör och klämkopplingar. Så här i efterhand så kankse det var onödigt klena rör men klämkopplingarn är smidiga om ännågot dyra jämfört med att löda ihop. Som knatte skriver så är det bra att kunna reglera flödet vid diverse förgreningar annars får du justera in varje radiator
3 svar · 2,0k läst
L
lysekil: Har ni kollat hur mycket elförbrukningnen minskat med era pumpar. Prel beräkningar för oss ligger på en minskning med 15000 kWh per år. Men då låg vi mycket högt från början, 40000 kWh.
2 svar · 5,2k läst
N
Newtie: Så där, nu har jag beställt en ny fläkt. Det blev en Futurum 251-10, rostfri 60 cm. Den kommer i nästa vecka så då kanske jag återkommer, dvs om jag inte lyckas montera den. Men tycker inte att det borde vara något problem, eller? Har tagit reda på grundflöde och forcerat flöde osv. Som jag redan sagt innan, tack för hjälpen. Ni e ju grymma! Carro
12 svar · 8,4k läst
F
frasse_E: [citat] Jo helt klart, det är ju på min varmvattenberedare det sitter s-ventil på 9 bar. Statiskt tryck i mitt öppna system nere vid pannan 0,8 bar --> s-ventil expansion 1,5 bar, så ska det vara, tack sveno. Fungerar vet jag också, farsan snålkörde med elpatronen när jag var utomlands några månader, han undrade om det var normalt att det rann ur skvaller röret och att statiskt
3 svar · 3,5k läst
F
FrittDrag: Varken FTX eller FVP är direkt underhållsfria. Filtret i FVP bör göras rent/bytas minst var annan månad. Filterna i dom flesta FTX är av utbytestyp, en kostnad man inte skall glömma att räkna med per år.
10 svar · 3,7k läst
C
CATengustav: Hej. Jag har nyligen köpt mig en sonny brännare som jag skall instalera i en kombipanna. Jag tittade också på ecotecen men sedan vart det en sonnys mest för att den är mera flexibel så man kann elda med tex vete om man vill. Fördelen med ecotec är att den är mycket mindre och smidigare men jag hittade också en som heter green energy som verkade bättre för den har automatisk tändning
1 svar · 2,5k läst
O
onkel: Tack för svaren. Då vet jag att det är lönt att rota vidare i detta.
6 svar · 6,5k läst
O
ols: 150 pistoler stycket (svart). EU7 filter.
2 svar · 3,8k läst
K
Kalsipper: Tjena Matte. Tills nu så har jag faktiskt inte behövt någon elpatron (mer än underhållsvärmen i vvb:n) även om vi haft -10 grader ute.Klart inne temperaturen "svajar" ju lite men inte så att det stör eller känns kallt (20-22grader) ;D Det var faktiskt när jag läste ett av dina inlägg som ideerna började cirkulera i huvudet. ;) Mvh Kalsipper
4 svar · 1,8k läst
D
dabac: [citat] Det blir väldigt lätt resonans i väggar som bara är "tomma lådor". Om det inte finns tungt vägande skäl att låta bli skulle jag helt klart isolera dem också. Kompisen som inte gjorde det beklagar sig regelbundet över sitt misstag..
3 svar · 2,2k läst
F
FREDRIK_E: Eksjöhus från 2003, 12000 kWh/år inkl hushållsel=68 kWh/m2, eller om man antar att ca 4000 kWh är hushålsel, 45 kWh/m2 och år.
19 svar · 2,4k läst
F
FrittDrag: Glöm inte att sätta in friskluftsventiler (eller lösa det på något sätt). All luft du suger ut måste ersättas med ny luft på något sätt, trevligare att veta att det är frisk uteluft och inte något som sipprat in genom väggar etc.
3 svar · 1,9k läst
Immobil
Immobil: Glöm inte denhär: http://www.kakelugnspannan.com/ ;)
3 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.