3 517 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Installera vattenburen värme + VP
Hej
I vårt gamla hus från 60-talet har vi direktel (elradiatorer). Huset på 130+130 kvm drar cirka 40.000 kWh per år (inkl hushållsel).
Vi funderar nu på att installera vattenburet värmesystem för att kunna använda bergvärme.
Någon som har erfarenhet av detta? Rekommenderas det eller ej? Andra ideér?
I vårt gamla hus från 60-talet har vi direktel (elradiatorer). Huset på 130+130 kvm drar cirka 40.000 kWh per år (inkl hushållsel).
Vi funderar nu på att installera vattenburet värmesystem för att kunna använda bergvärme.
Någon som har erfarenhet av detta? Rekommenderas det eller ej? Andra ideér?
Det skulle säkert bli bra! Svårt att räkna hem bara. Det blir en ganska stor kostnad att konvertera till vattenburet + bergvärme. Säkert mellan 160 230 000 :-!!!!
Ett annat förslag kan vara att sätta in en luft/luftvärmepump. I ert fall med två inomhusdelar. En på varje plan. Det blir inte lika stor energibesparing men det är ju det slutgiltiga i kronor som egentligen räknas ;D
Det krävs dock relativt öppen planlösning för att få bäst funktion då vp:n ger värme centralt. På sommaren kan luftkonditionering köras istället för värmen och på så vis fungera som avfuktare i t e x källare osv.... För att inte tala om komforten
Ett annat förslag kan vara att sätta in en luft/luftvärmepump. I ert fall med två inomhusdelar. En på varje plan. Det blir inte lika stor energibesparing men det är ju det slutgiltiga i kronor som egentligen räknas ;D
Det krävs dock relativt öppen planlösning för att få bäst funktion då vp:n ger värme centralt. På sommaren kan luftkonditionering köras istället för värmen och på så vis fungera som avfuktare i t e x källare osv.... För att inte tala om komforten
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Va! Finns det inga andra som kan bidra till denna tråden...
Bidra vet jag inte om jag kan men......
Vartefter vi renoverar lägger vi in golvvärme överallt. Att det satt vattenburet tidigare spelar mindre roll.... Gör man på detta sätt så är ju merkostnaden/arbetet överkomligt, speciellt med tanke på komforten.
Jag tror du ska ta dig en ordentlig funderare på var du kommer fram med rör etc för att få en uppfattning om ingreppen som krävs. Det går ju att dra pexslang till radiatorer i golvsocklar också (wirsbo!), så visst finns det lösningar.
Vartefter vi renoverar lägger vi in golvvärme överallt. Att det satt vattenburet tidigare spelar mindre roll.... Gör man på detta sätt så är ju merkostnaden/arbetet överkomligt, speciellt med tanke på komforten.
Jag tror du ska ta dig en ordentlig funderare på var du kommer fram med rör etc för att få en uppfattning om ingreppen som krävs. Det går ju att dra pexslang till radiatorer i golvsocklar också (wirsbo!), så visst finns det lösningar.
kanske lite sent, men
först lite mera hur huset ser ut och var i landet
frågeställningen bör sen delas upp i två delar
bygga om till vattenburet eller ej?
beror lite på vad du har för ombyggnadsplaner generellt på G och vad gjorts. Lösningar har nämnts ovan
jag är lite tveksam till luft/luft VP och nu tänker jag inte på VP utan det tarvar en hel del att få ut värmen jämt i huset mha luft
sen en luft/luft VP är principiellt fel i vårt land - det är kallt ute när vi behöver den som mest
sen vilken "panna"?
Vedpanna?
Pelletspanna?
Fjärrvärme möjligt?
VP markslang, borrhål eller luft?
Elpanna?
Detta är krass ekonomi eller så har man preferenser som tex hur man värderar egna insatser.
Ordningsföljden tror (betonar tror) jag blir enligt ovan.
(om konkret fråg skicka meddelande, kollar sällan såhär långt "bak")
först lite mera hur huset ser ut och var i landet
frågeställningen bör sen delas upp i två delar
bygga om till vattenburet eller ej?
beror lite på vad du har för ombyggnadsplaner generellt på G och vad gjorts. Lösningar har nämnts ovan
jag är lite tveksam till luft/luft VP och nu tänker jag inte på VP utan det tarvar en hel del att få ut värmen jämt i huset mha luft
sen en luft/luft VP är principiellt fel i vårt land - det är kallt ute när vi behöver den som mest
sen vilken "panna"?
Vedpanna?
Pelletspanna?
Fjärrvärme möjligt?
VP markslang, borrhål eller luft?
Elpanna?
Detta är krass ekonomi eller så har man preferenser som tex hur man värderar egna insatser.
Ordningsföljden tror (betonar tror) jag blir enligt ovan.
(om konkret fråg skicka meddelande, kollar sällan såhär långt "bak")
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden