Värme allmänt
masken10: Prova att släppa ut lite luft ur expansionskärlet , om det då kommer ut vatten är gummimembranet trasigt vilket ger stora tryckvariationer i systemet ,då vattnet som expanderar inte har någon luft att pressa ihop .Samma fenomen fås om tryckkärlet är för litet.Jag har för mig att volymen ska vara 10-15% av ALLT vatten i hela systemet.Du ska ett visst statiskt lufttryck i kärlet
daniellindholm: Hansers: Jag fick inte ditt mail. Testa endera daniel@instrumenttekniker.se eller lindholm.daniel@home.se MVH
FrittDrag: Försvinner ljudet när du vrider på termostaten så är det helt klart att det är trycket från pumpen som skapar ljudet (beroende på tryckfallet över termostatventilen). Kan även vara fel på termostatventilen som måste bytas men det är ett rätt litet ingrepp att göra. Bara att jaga på, sådant här skall en hyresvärd åtgärda tycker jag.
Pebbe: Lazze, som jag sade tidigare, det är nog inget fel på produkten. Du verkar ju ha de rätta förutsättningarna. Dvs inget pannrum med rökkanal om jag tolkar dig rätt. Då torde det vara ett bra alternativ med denna panna då du redan har ett vattenburet system. Men har man möjlighet (bef pannrum med rökkanal) och vill elda med ved finns det effektivare sätt att göra det på än i denna
MathiasS: [citat] Helt fel....:) Tanken på 225 liter är en acktank för radiatorvatten. CTC värmer vatten i realtid genom en slinga som går i tanken (och som spetsas i en mindre dunk på drygt 20 liter). Kolla på sprängskissen på pumpen så ser du.
pandy: Ja man kan väl inte kalla vårt system för trögt, det ger direkt verkan om framledningstemperaturen är varm eller kall. Vi har dubbelgips samt klinkers, ändå märks det stor skillnad när pumpen höjer temperaturen. Jag valde mellan en annan lösning med ackumulatortank då vi installerade bergvärme. Nu kanske jag skulle göra ett annat val än jag gjorde. //Anders
Pebbe: Gå in på pellets.info eller på novators forum så finner du nog det du söker.
Lars-Erik: OK! Då är det alltså läge att vänta och spana. Tack för upplysningarna. Att ingen kommenterat något om Egor V25 tyder väl på att den inte är sämre än andra pannor (om jag nu skulle lyckas pruta kraftigt). Mvh Lars-Erik
knatte: Spräcker inga kalkyler där avsikten är att gå från direktverkande el
Kungsleden: Köpte i somras första huset. ett väldigt uppfräschat 60-tals hus. Viktigt i urvalsprocessen var värmesystem - nyare och billigare driftskostnad istället för gammal oljepanna med dyrare driftskostnad. Köpte slutligen ett hus med jordvärmeinstallerad. Kruxet nu är att vi tycker att elförbrukningen är på tok för hög. uppgiven, för huset av förre ägaren 12'-15' kwh per år. Nu
dedden: Skeden, Javisst, Denna slinga är ju till för ett solvärmesystem som antingen planeras eller redan finns, som man då kan "parallellköra" under den tiden på året då inte effektbehovet är så stort (läs sommaren). Man slipper ju då använda den ordinarie värmekällan, pellets, ved eller vad det nu är. Jag valde en tank med solslinga och jag är starkt betuttad i denna lösning, även om
Tommy_S: [citat] Ja, men inte direkt gratis. Jag har kollat med dem men vill gärna kolla flera priser innan jag bestämmer mig. Antar att det är till att slå i gulan och ringa runt helt enkelt. Konstigt, trodde folk gjort detta så mycket snack om bergvärme som här är.
Immobil: Jag har samma dåliga erfarenhet som Fasting65. I vissa fack fanns inget skum alls och i andra ytterst blygsamt. Bedömer härmed isolationsvärdet = 0!! ;)
chleide: planering, ha tid, lite sunt bondförnuft borde räcka. Lycka till och hör gärna av dej om du vill ha tips. Christer Chleide@yahoo.se
michaelbo: Er ved at installere solfångere i vort hus. Et thermosol anläg som jeg installerer selv. Det er med vacumrör och beholder med komplet automatik och koster i Danmark 26000 en gros. Från det kan trækkes bidraget. Har du golvvarme i huset kan det brukes effektivt om vinteren også.
Mattias L.: Tacka vet jag "vår" röris! Han beställer allt på Rinkabyrör med leverans direkt hem till mig. När jag fått prylarna ringer jag så kommer han och gör ett oerhört galant arbete för ett bra pris. 8)
SKEDEN: Tur att jag skall bo i skogen ;D Det blev en livlig tråd, bra att höra olika åsikter om saker. Jag tackar ;D
mattiaxen: hallå är det ingen som har nytt system som kan säga lite om det kan ta long tid att få ur all luft, och ca hur monga fylningar?
super_sam: Ska lägga in golvvärme på bjälklag cc50. Min tanke är att glesa med två stycken råspont 25x110 mellan varje plåt. Plåtarna bygger 260 mm och spånten bygger 220 mm. Det blir en lucka på 4 cm för slangen. Räcker det med ett clickgolv på 15mm över detta för att golvet inte ska svikta tex. vid en bokhylla? Eller ska man ha en 22mm golvspånskiva på plåten också, tar den i sin tur
Per-Erik: [citat] Tja spelar väll ingen roll hur mycket installationen kostar.. 2 kr eller 1 miljon ::). Frågan är om o när den börjar löna sig.. Huvudsaken är väll att man gör något.. mycket sämmre änn en hög el räkning o svin kallt inne kan man ju inte ha eller?
ppalm: Har lagt ut en tråd där med + på novator mm, men får inget svar.... kan bero på att ingen gjort denna installation då det är så inneffektivt ??!! :-/
sveno: [citat] Det är inte bra för en tegelskorsten heller. Därför ska man inte plugga skorstenen med skumgummi, eller vad man nu tar, utan pannan. Se till att det drar någorlunda fritt genom skorstenen, men inte genom pannan.
Lazze: Hej Sätt in en luft luft pump då får du både värme kyla å framförallt en avfuktare i samma paket ::)
Yondalar: ja nu har vi hamnat i fel sträng, säger en likagod kålsupare ......men nu börjar det snart bli riktigt svettiga kalkyler :-/ re skitigt eller ej så skiter jag i denna sträng nu
Immobil: [citat] De är den Sveno mena och det brukar vara jag som lägger in den emellanåt. Nu hann du först. ;) ;D
JOS81: Styrsystemet sköter som sagt om fördelningen men när jag ser att mätaren visar 40 grader är elementen ordentligt varma. Kanske att det skulle behövas lite mer om det blir -30 grader i en vecka, men återstår att se. Eftersom jag har ackumulatortank vill jag helst shunta ut så lite värme som möjligt, men är ändå noga med att ALDRIG sitta inomhus och frysa!!! Alla termostater är fullt
Skistar: Hej, Har golvvärme i två plan med mekaniska rumstermostater men tycker dessa är väldigt okänsliga( Cromatherm). Någon som vet nått bra märke på digitala sådan, pris och vart de finns att köpa? Förmodar man kan byta dessa själv?
Draven: Tänker ha ett F/T ventilations system. Och letar priser. Någon bra sida ?