1 618 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
1 liter varmvatten
Normalt lär väl värme och tappvarmvatten komma från samma energislag.
Visst är det förluster när man inte har något värmebehov, dvs ca 3-4 månader om året är förlusterna 25 %, resten av året är det 0%, slutresultat blir 6-8%
på årsbasis.
Visst är det förluster när man inte har något värmebehov, dvs ca 3-4 månader om året är förlusterna 25 %, resten av året är det 0%, slutresultat blir 6-8%
på årsbasis.
Jag räknade bara på en ca värmeförlust på 850-1300kWh/år i reda pengar, sedan får man slå ut det under året för att se när uppvärmningsbehov inte finns där beredaren står, därifrån är det REN förlust tills uppvärmningsbehov finns igen.
Siffrorna på förlusten har jag tagit från Råd&Röns beredartest i september 2001.
Siffrorna på förlusten har jag tagit från Råd&Röns beredartest i september 2001.
Det är många som värmer vatten med direktel och värmer huset på annat sätt.knatte skrev:
Det är också en del som blandar (jag själv tex), värmer huset med bergVP och förvärmer vattnet i denna och hållvärmer + hissar 20g med beredaren. Mao är delar av mitt varmvatten dyrare och därmed är även delar av förlusterna "dyr" värme för huset.
Jag håller med dig till 100%, jag kanske generaliserade lite väl mycket, men som sagt om man använder samma energislag så är det ungefär som jag beskrivit, emedan om man använder olika energislag för tappvarmvatten och värme (finns ett antal andra parametrar till) så får man detaljräkna på det specifika fallet.MathiasS skrev:
Absolut!knatte skrev:Jag håller med dig till 100%, jag kanske generaliserade lite väl mycket, men som sagt om man använder samma energislag så är det ungefär som jag beskrivit, emedan om man använder olika energislag för tappvarmvatten och värme (finns ett antal andra parametrar till) så får man detaljräkna på det specifika fallet.
Klicka här för att svara