Det beror väldigt mycket på vilket temp vattnet har när det kommer till varmvattenberedaren och vilken temp det har när det far vidare. Dvs hur många grader vill du höja tempen?

Antag att du vill ökta temperaturen 30 grader i snitt på 40kubikmeter vatten:

40*30*1.163kwh=1395,6kwh

Antag att du värmer vattnet från 10 till ca 50 grader ger ca 1900kWh för uppvärmningen.

Vad du betalar per kWh vet jag ej, men det blir väl runt 2000kr med alla avgifter

Plus nån lusentapp eller strax under för förlusterna i beredaren om det är en 250-300 litare gissningsvis ?

Jag tror man brukar säga att förlusterna uppgår till ca 25% av förbrukningen.

Vad det kostar beror ju förstås på hur man värmer vattnet..... ::)

Ö-byggaren skrev:
Slipper man förlusterna med värme direkt vid tappställ??

Är det med andra ord bristfällig isolering som ger förluster??
Ja det är en fråga om isolering. Både i beredaren och alla rör från den till tappställe.

Är det förluster?? Är det inte så att beredarförlusterna och rörförlusterna bidrar till uppvärmningen av kåken??
dvs minskar värmebehovet (åtminstånde höst och vintertid)

knatte skrev:
Är det förluster?? Är det inte så att beredarförlusterna och rörförlusterna  bidrar till uppvärmningen av kåken??
dvs minskar värmebehovet (åtminstånde höst och vintertid)
Det beror ju på hur man värme huset och vattnet!

Och när du inte har värmen på i huset är det ju rena förluster.

Normalt lär väl värme och tappvarmvatten komma från samma energislag.
Visst är det förluster när man inte har något värmebehov, dvs ca 3-4 månader om året är förlusterna 25 %, resten av året är det 0%, slutresultat blir 6-8%
på årsbasis.

Jag räknade bara på en ca värmeförlust på 850-1300kWh/år i reda pengar, sedan får man slå ut det under året för att se när uppvärmningsbehov inte finns där beredaren står, därifrån är det REN förlust tills uppvärmningsbehov finns igen.

Siffrorna på förlusten har jag tagit från Råd&Röns beredartest i september 2001.

knatte skrev:
Normalt lär väl värme och tappvarmvatten komma från samma energislag.
Visst är det förluster när man inte har något värmebehov, dvs ca 3-4 månader om året är förlusterna 25 %, resten av året är det 0%, slutresultat blir 6-8%
på årsbasis.
Det är många som värmer vatten med direktel och värmer huset på annat sätt.

Det är också en del som blandar (jag själv tex), värmer huset med bergVP och förvärmer vattnet i denna och hållvärmer + hissar 20g med beredaren. Mao är delar av mitt varmvatten dyrare och därmed är även delar av förlusterna "dyr" värme för huset.

MathiasS skrev:
Det är många som värmer vatten med direktel och värmer huset på annat sätt.
.
Jag håller med dig till 100%, jag kanske generaliserade lite väl mycket, men som sagt om man använder samma energislag så är det ungefär som jag beskrivit, emedan om man använder olika energislag för tappvarmvatten och värme (finns ett antal andra parametrar till) så får man detaljräkna på det specifika fallet.

knatte skrev:
Jag håller med dig till 100%, jag kanske generaliserade lite väl mycket, men som sagt om man använder samma energislag så är det ungefär som jag beskrivit, emedan om man använder olika energislag för tappvarmvatten och värme (finns ett antal andra parametrar till) så får man detaljräkna på det specifika fallet.
Absolut!

pelle.mia skrev:
PS Ett besök i badhuset kostar i entre 45 kr/vuxen och 25 kr/barn, så jag sparade alltså 66,30 kr på att plaska i eget badkar istället!
::) Fortsätter du med att bada så varje dag, kommer du att bli förmögen. ;) ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.