Mattias L.
Mattias L.: Om du har termostat på elementet kan det ju vara så att eftersom du fått igång fler element i huset så kanske inte detta behöver pumpa på så mycket..?
2 svar · 1,9k läst
P
paj: Mest bara alkohol i slangen - och det är väl ingen obehaglig vätska ;D ?
8 svar · 6,3k läst
Y
Yondalar: och skall jag tro något om valet i denna sträng så ligger båda bra till, ev med fördel ved ...och för mera publicitet o relevans så gjorde jag en ny sträng
33 svar · 13,8k läst
Y
Yondalar: En liten vurpa kanske men ändå på spåret. När förångningen sker så måste det till värme, men den tas då ur plåten så att den blir kall innan den vrids in i den varma luftströmmen igen. Det funkar lika som om du lindar en blöt trasa runt en vinpava och ställer den i solen. Vinet blir kallare än omgivningen. Då kan man tycka varför tas inte värmen från den varma omgivningen.
7 svar · 36,3k läst
E
Emilsson: Det naturliga valet i ett nytt hus är ordentlig isolering och frånluftvärmepump.Om man kan räkna hen en markvärmepump,då har man isolerat för dåligt.Komplettera frånluftvärmepumpen med ved eller pelletskamin.
2 svar · 4,2k läst
S
sveno: Det låter som om rökgastermostaten är fel inställd eller inte fungerar. Det kan också vara att kapillärgivaren till termostaten har hoppat ur dykröret i rökgaslådan på baksidan av pannan. Kolla vilken rökgastemp du har och vilket värde termostaten är inställd på. Kolla också att givaren sitter där den ska. Ett alternativ är att ringa Baxi och fråga. de är väldigt hjälpsamma
1 svar · 14,7k läst
Z
zerre: Anledningen till att man skall ha ventilerna till samma rum är att ventilationen i bastun inte skall påverkas av ventilaitonen i resten av huset. Har du t ex bastun i en källare och självdragsventilaiton i huset finns det risk att det drar åt fel håll och kalluft kommer in i bastun. Med både inlopp och utlopp i samma rum kan man själv reglera flödet genom bastun med den ställbara
1 svar · 4,0k läst
R
Rythm: Tackar, precis vad jag behövde veta, steff! :)
2 svar · 1,7k läst
Coolman
Coolman: [citat] Jo, den spåret som du nämner är aktuellt. Extra plattor inga problem. Tänkte bara på tätskikten men badkaret ligger typ 3 meter från stolen och tätskikt är ju mest avsedd för att ej släppa igenom vatten som kommit igenom fog bl.a.... Vid toastolen blir det kondens så det lär komma vatten där men ej i den omfattning då den hinner avdunsta av värmen så det kan nog duga bra
5 svar · 6,8k läst
E
ellepelle: Tack för svar. Jag vet att det skulle vara mycket billgare att anlägga en tvåkammarbrunn och gräva ner en septitank men frågan är vad som på lång sikt är bäst. Vad tror ni??
3 svar · 1,8k läst
P
Pejja: En dragbegränsare (eller motdragslucka) är på väg. Förhoppningsvis kan det hjälpa lite mot problemet, men annars är det förstås bara att göra som föregående föreslår antar jag. Elda lite sprit på ett burklock... Som tur är har jag inte haft något stopp i brännaren på flera månader, så det är inget problem jag har ofta. Tack för förslagen! / Pejja
6 svar · 3,8k läst
P
pagi: Undrar om någon vet vad som krävs för att ett "skorstens"montage som går från vedpannan ska vara godkänt. Vilken typ och tjocklek av isolering som krävs ? Hur gör man ett godkänt schackt genom garagetaket ? Ska använda ett 150 mm syrafast rör. Röret ska gå genom garagetaket och upp längs utsidan på husets gavel (tegelvägg) till husets tak.
0 svar · 3,6k läst
S
sveno: Mja, den kanske är lite jobbig att läsa, men det är inte så svårt faktiskt. Det står massor av nyttigheter i den, både för ved, sol, pellets och värmepumpar. En hel del installationsexempel finns också.
5 svar · 3,7k läst
Macke202
Macke202: Tjenare, Vet inte om vårt ventilerade golv kan räknas in i förstärkt självventilation. Vi har en fläkt som suger ut luft längs den ena långsidan på huset och längs den andra sitter det golvventiler inne i huset där luft sugs ner. I varje rum har vi reglerbara tilluftsventiler för att få ökat luftflöde... men detta är knappast någon ekonomisk lösning, däremot den som gäller i
5 svar · 10,0k läst
M
Myrin: Jag håller med tidgare talare, ideén är strålande. Det här med riktad ventilation är en bra tanke. Min arbetskamrat har satt ett ventilationsutsug ovanför kattlådan och enligt honom så har all lukt försvunnit. /Zeb
2 svar · 3,6k läst
M
mattiaxen: tja vad det jäler flädet så tror jag att jag har lite typ av samma fel. jag ska nog dra en separat ledning com är innnan shunten. drar den derekt upp till pushen, så får den gära jobbet.
15 svar · 2,2k läst
C
chle07: Ska riva ut plastmattan i hallen o köket o byta ut den mot ett trägolv. Just nu lutar det mot europeisk lönn från Kährs, 15mm. Skulle då vilja ha komfortvärme i golvet, utan att bygga för mycket på höjden. Vi har i övrigt direktverkande elradiatorer som även fortsättningsvis ska stå för uppvärmningen. Har då hört om risker med spruckna golv, missfärgade golv, buktande golv etc.
0 svar · 966 läst
L
lp75: Tack för svaren ! [citat] Kan nog vara det som är "problemet"...kör nu på läge 3, har då aldrig inträffat.
9 svar · 2,1k läst
Y
Yondalar: njaäe - ok fattat dig rätt, men riktigt så generell tror jag inte att man kan vara. Det gäller att studera den där "triangeln" som spetsarna bildar i ett varaktighetsdiagram (eller kWh i värmeindexet). En smal hög spik, då gäller ELP generellt för nästan allt, eller så sätter man in en ack som kan svälja dessa spikar, men ju bredare bas triangeln har så dessto större blir
56 svar · 4,4k läst
E
Eld: De brännarinstruktioner som jag har studerat rekommenderar placering i oljebrännarens ställe. En pelletsbrännares egenskaper är mycket mer lika en oljebrännare än en vedbrasa.
6 svar · 5,7k läst
B
BAS: Öppna alla radiatorventiler. Dra ner radiatortempen till den temp som ger behaglig värme i huset. Du har nu ekonomisk radiatortemp. OBS, det kan vara en del rum som får andra temperaturer. Reglera då radiatorerna i de rum som blir för varma.
5 svar · 2,4k läst
Y
Yondalar: .....och beträffande dT för fjärrvärmesidan så är det eftersträvansvärt att få så stort dT som möjligt, dvs så kall retur till fjv-verket som möjligt. Det blir bättre ekonomi då. (mindre distributionsförsluster och bättre verkningsgrad på rökgskondensorn/pannorna)
1 svar · 18,8k läst
P
Pebbe2: Nja, det är lite för dyra pumpar med tanke på osäkerhetsfaktorn. Dessutom är de två enklare modellerna on/off. Priserna ligger mellan 11 000 och 18 000 riksdaler. För mer info kolla FOMA tråden på svepinfo.se http://www.svepinfo.se/frageforum.php sök på foma.
8 svar · 5,4k läst
C
cottonfield00: Jag tänkte förbättra tillluftsflödet till vårt vardagsrum och har då sett lite olika ventillösningar, dels sådana som monteras i fönstren och dels sådana med ett rör genom väggen. Tycker fönstervarianten verkar lite jobbigare att montera. Men finns det andra aspekter?
0 svar · 4,4k läst
S
sveno: Hårda kopparrör kräver inte lödning. Klämringskopplingar funkar precis lika bra på hårda rör som på prisol. Kromade rör kan man ha i badrum, men annars tycker jag att vanliga kopparrör duger bra. De går ju att måla.
5 svar · 3,1k läst
S
synpunkter: Jag ska inreda en råvind ovanför min lght i Sthlm. I huset finns vattenburen värme - föreningen har nyligen installerat fjärrvärme. Enligt uppgift ska cirkpumpar osv räcka till för att trycka upp varmvattnet en våning till. Undrar följande. Andra synpunkter? Är jag helt fel ute? Om jag funderar på att förlänga värmestam från min bef lght upp till vinden - är det troligt att det
0 svar · 2,0k läst
Z
zLORFiNk: Ok! Är det inte dyrare än så, då är det väl inte mkt att fundera på... Den här testperioden så är jag dock ute efter att se hur länge man står ut UTAN att slå på elementen alls. Därav frågan om ugnen... Sen är ju frågan om värmen man kan lagra är så stor att det gör skillnad... Vi får se! ...den här varma hösten har ju dock hjälpt till extremt mkt! Nu ska jag fundera
11 svar · 2,6k läst
Abuquir
Abuquir: Svar ja, men jag vet tyvärr inte hur stor lutningen skall vara. Du kanske kan luta elementet lite på "känn"
1 svar · 3,1k läst
E
El_-micke: styr min panna på följade vis: vid uppstart öppnas luckorna"primär Å sekundär" för fullt och stänger helt när max vatten temp är upp nådd ca 95 grader öppnar igen för fullt när vatten tempen sjunkit ca3 gr. skulle inte max vatten temp vara uppnådd inom 2,5 tim stänger luckorna och förblir stängda tills återställning sker vid nästa eldnings tillfälle....skulle det bli
2 svar · 10,5k läst
S
stefanbergman68: Inreder en övervåning till ett Älvsbyhus. Det finns en avsättning (100mm) på ventilationsstammen. Är det bara att bygga på med 100mm? Kom med bra tips: Placering av frånluftsdon, mm. Avsättningen finns i kallvinden utanför badrummet och frånluftsdon skall upp i badrum och allrum, tilluft i sovrum vid gavlarna. Frånluftsvärmepump: NIBE Fighter 360P
0 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.