Värme allmänt
Pebbe: Nä, inte är det någon mirakelprodukt inte. Men den funkar bra i min källare och skulle jag nu haft radonproblem så hade den varit bra för det också. Dock skulle jag inte använda den som ventilation i ett sovrum, det låter den för mkt för. Källaren värms upp av spillvärme från pannrummet så därför är det några grader varmare därnere nu. Om man nu ändå tänkt sig stoppa in en
JOS81: Jag har laddomat 4030. Laddpumpen står i läge 3 och urladdpumpen i läge 2. Laddpumpen ska hinna med att fösa över vattnet sakta, men tillräckligt fort för att pannan inte ska hinna skena i kok. Urladdningen ska ska oxå gå sakta men tillräckligt fort för att pannan ska hålla rätt temp. Allt för att hålla så jämn skiktning som möjligt. Man får med andra ord försöka hitta rätt
frenzy: Provat. Det pös luft med lite vattenstänk i... Är det OK eller inte?
Joppe: Tjena. Jag är oxå intresserad vad det kan kosta... Funderar på att köpa en stuga som bara har el... Ligger dock nära en sjö om det hjälper vid borrningen?
dof: Ok men 2000l är nog max av vad jag kan klämma in utan att ta för mycket utrymme av vedförrådet... Sen ska det ju gå att röra sig i pannrummet oxå ;D Iof skulle jag kunna installera 3*750l men det beror ju på om det finns några fördelar med att köra med en 500l på sommaren ist. Men den ökade ackvolymen kanske uppväger det?
d1jussi: Det intressanta som händer när någon billig aktör kommer in på en etablerad marknad är att stora skrämselmaskinen går igång: hur kan den vara lika bra när den är mycket billigare? Jag tycker nog att de dyra tillverkarna borde ha bevisbördan; varför är deras grejor värda 50-100% mer? Personligen tror jag att allmän teknikutveckling etc. helt enkelt har gjort att en värmepump är
CATengustav: Det stämmer att det blir problem med askan, det kan även bli problem med myrsyra som bildas i skorstenen, jag håller på att instalera ett rostfritt rör i skorstenen för att komma ifrån det problemet, men sen ska det brännas havre ;D
lennart_wiklund: kan ju tala om att i järpen är det -19 grader nu,fy för den lede...
MathiasS: 1. Nyckeln till framgång är ett gott flöde genom radiatorerna så man börjar alltid med helt öppna termostater. Om det sedan är något rum som blir för varmt så stryper man just detta rum. 2. 340h eltillskott är förståss alldeles för mycket. Fundera dock på om siffrorna är representativa. Pumpen har inte gått med eltillskott medvetet, tex innan hålet borrades eller så? Gör en
fredstu: [citat] Har märkt detta,klinkersgolvet är 22,5 grader och parketten 18 grader.... Men vad tusan,man får väl värma sig på andra sätt ;D
General_Failure: Det låter som att ni har en riktigt rejäl köldbrygga. En lösning skulle väl kunna vara att isolera betongvalvet som sticker ut. Man skulle kanske kunna klä det med cellplast. Annars kan man väl separera valvet från resten av huset. Antingen att man river det helt och hållet och ersätter det med en balkong av trä. Eller så skär man igenom valvet vid husväggen och fyller igen med
NordiCs: Vi har plockat ihop en egen elkassett för uttorkningan av grunden och underhålls värme nu när vintern har kommit. Nu unrdrar jag vart jag kan få tag i ett El/Kopplings schema till Nibe ELK-13 På deras hemsida finner jag endast till ELK-213 Men den vi har är MYCKET äldre ca. 83-85 Det ska nämligen gå att bygla den från leverans effekten på 9kW till max 13kW. Nån som vet eller är det
yxis: [citat] Jag har fått fylla på vattennivån i systemet för det var så låg nivå att det var undertryck i elementen längst upp (slutet system), men det har vad jag vet inte gjorts på minst 10 år. Finns det någon naturlig anledning till att fylla på vattennivån om pannan är frisk ? Huset har stått helt utan tryck på kranvattnet flera månader förra hösten (trasig pump till hydrofor,
knatte: Skulle nog både köra och stoppa pumpen och skruva upp skruven, Enligt min instruktion för cirk.pumpen (märke DAB) skall man öppna den när pumpen är i drift
daniellindholm: Hej, jag söker namnet på de där genomskinliga vreden (med en slags mätare inne i sig) som sitter på golvvärmefördelaren (eller vad DET nu kan tänkas heta). Någon som föresten vet ifall man kan byta dessa. Har några som ser lite kass ut och som är omöjlig att vrida på utan en massa våld (går att skruva, men det händer som inte så mycket). Ser ut som att vattnet är förorenat...
Yondalar: Som inlägg på din initiala fråga ...en Vedpanna + ack + VVB kräver endast en (1st) (hand)strypventil mellan ack o panna. Resten funkar i självcirk och med optimal utnyttjande av värme/skiktningar. Tillkommer cirkpump o shunt för radiator/golvvärmekretsen och rökgasfläkt eventuellt. - inte mycket som krånglar där inte, elförbrukning som några lampor - köp sen massaved (björk) i 3m
Grunt: Jag skulle rekommendera Nobös sparpanel om du vill satsa på en märkes-radiator. Värmer snabbt upp om det är kalllt. Nobö har även utbytbara termostater med olika funktioner. Jag tror de har alla de funktioner du vill ha. Kan även styras centralt utan att dra en extra styrtråd.
jorwes: Hej, Vi har nu bott i vårt hus ca 5 veckor. Allt fungerar som det skall och man börjar att landa så smått. Vi har vedpanna i källaren, vedspis i köket samt fläkt i kök och badrum. Vi förlitar oss alltså mkt till självdraget. Nu när det är kallt (-20) så borde självdraget fungera utomordentligt, och mkt riktigt vedspisen har ett rejält drag även när vi inte eldar. Trots detta
andyman_se: Nån ersättning är jag inte ute efter utan vill bara veta vilken typ av värme jag ska använda. Jag vet att 80´är billigt för bergvärme, hade jag behövt betala mer så hade jag inte ens funderat på det. Frågan är hur mycket mer per år det kostar att driva runt luft/vatten systemet än bergvärmen? //Andreas
Calle_O: [citat] Jo, visst blir det kallras som många ogillar. Om nu inte FLVP'n är av den typen som har inbyggd tilluftfläkt och värmer tilluften. Som min 15 år gamla FLVP. Men då måste man förstås ha tilluftkanaler/ventiler i huset istället för friskluftsventiler i väggarna. Ingen som vet något annat fabrikat än Nibe som har inbyggd tillluftdel?
zLORFiNk: Visst är det här svårt? Vi jobbar som fasen med att få ner värmeräkningarna genom att täta drag och isolera. Sen får vi ventilationsproblem och vill åtgärda de. Missförstå mig rätt, jag klandrar ingen! Jag är likadan... Och grejen i det hela är väl att vi vill ha kontroll. Vi vill ha kontroll över energiförbrukningen, och kontroll över tilluften. Bor i ett hus från 1910 med
unigas: Verkar ju tala för olja eller? Blir ju svårt att tjäna in installationskostnaden på elpannan. Elpatron om du inte har någon idag kan ju också medföra viss investeringskostnad, speciellt om du kör olja idag kanske huvudsäkring sov måste bytas... Med allt som det medför (högre fast avgift osv.) //Markus
JOS81: Nädå... Ingen försöker lura mig. Jag satt och tittade på solvärme och tanken slog mig att det fanns en slinga i min panna som inte används, men jag förstod nästan att det inte var speciellt lämpligt. Men tack för hjälpen!
Texas: Tjo! Jag hittade hur jag skulle söka här på forumet och hittade diverse. //Mvh Texas//
Mattias L.: Om du har termostat på elementet kan det ju vara så att eftersom du fått igång fler element i huset så kanske inte detta behöver pumpa på så mycket..?
paj: Mest bara alkohol i slangen - och det är väl ingen obehaglig vätska ;D ?
Yondalar: och skall jag tro något om valet i denna sträng så ligger båda bra till, ev med fördel ved ...och för mera publicitet o relevans så gjorde jag en ny sträng