Hello forumet,

Det har blivit lite kyligt o vi tänkte försöka få lite sprutt på vår panna, men vi har ingen aning om hur, därför tar vi mer än tacksamt emot alla eventuella tips på hur detta kan gå till.

Här under är en bild på pannan som den ser ut ikväll, pannan håller 85 grader och vi har jättevarmt vatten ut i kranarna... men i själva värmesystemet så håller vattnet knappt 30 grader ut o 25 grader in... så elementen är ljumna vilket inte räcker så långt här.

panna.jpg

Det ser ut som en shunt i mitten, den som saknar vred, fram med poygripen och vrid 30-40 grader motsols gissningsvis så får du nog varmt även i huset...

Ahhhhh VÄRME!!!! =)

Feg som man är vågar man ju inte pilla utan att veta på en så gammal panna utan att kunna något. Men jag vred ca 15 grader på den så den står rakt upp o fick en utvärme på drygt 40 grader på några minuter!! =)

Nästa gång du är i Hovmantorp så bjuder jag på öl!! =)

Macke202 skrev:

Låter nice! :P

Macke202 skrev:
::) Stopp och belägg, jag visste också vad som var tokigt. ;D
Jag har förresten en likadan panna som du. Fast jag använder den endast som reserv om värmepumpen skulle strejka. ;)

Va underbart med forumet, det skänker värme till frusna själar ;D

Immobil: Perfekt, jag frågar dig när jag ska sänka den i vår då! =) Det finns nog en öl till dig med om det skulle vara så! hehe

Från 15 grader i huset till 19,8.... ohhhh underbara värme, lite skönare att måla tak då! ;)

Fråga mig gärna om du ska höja eller sänka under tiden nu i vinter ::)

Jäklar med får snart åka en handelsrunda till tyskland igen om det ska fortsätta såhär!  :P

Stort tack för hjälpen alla, den värmde!  ;)

Hello igen,

Jag lyfter samma tråd igen eftersom det återigen gäller den kära pannan på bilden.

Tidigare fick vi hjälp med att höja värmen och det fungerade fint, men nu när vi försöker få ihop den effektivaste uppvärmningen av huset så skulle jag vara evigt tacksam om någon vill/kan förklara vår panna för oss.

Shunten har jag kommit underfund med att det är ratten i mitten (denna har för övrigt kärvat fast för ett antal år sen enligt förre ägaren, dock ruckade vi på den vid höjningen med lite milt våld.
I samband med att vi höjde utvärmen (visaren uppe till höger) så sänktes pannans värme(visaren ner till höger) med ner till ca 60 grader, varför? och gör det något?

Vi sänkte värmen något i förra veckan för att försöka spara lite el, eftersom vi nu gör av med ca 130kwh om dagen dock så verkar det inte ha hjälpt så mycket på förbrukningen, däremot så sjönk trycket i expansionskärlet ner till 0,3 som är absolut minimum vad det får vara i det enligt förre ägaren, hur får vi upp det igen?

Har säkert fler frågor om en stund men om någon vill och har tid att förbarma sig över oss och komma med lite svar så ska jag gräva fram fler öl om ni har vägarna förbi! =)

totalt newbie på det här med värmepannor så ha tålamod! =)

Macke202 skrev:
Vi sänkte värmen något i förra veckan för att försöka spara lite el, eftersom vi nu gör av med ca 130kwh om dagen dock så verkar det inte ha hjälpt så mycket på förbrukningen, däremot så sjönk trycket i expansionskärlet ner till 0,3 som är absolut minimum vad det får vara i det enligt förre ägaren, hur får vi upp det igen?
Det finns tre sätt att få upp trycket. Fyll på mer vatten. Höj tempen. Pumpa i mer luft i expansionskärlet. Det sista ska bara användas om luft har släppts ut, vilket i princip aldrig sker. Höja tempen vill du inte för att spara lite spillvärme från pannan. Då återstår bara att öppna påfyllningsventilen tills trycket är korrekt.

Att du inte har fått ner förbrukningen kan ju bero på att huset faktiskt drar 130 kWh per dygn när det är svinkallt på nätterna. Möjligen skulle du kunna spara nån kWh genom att sänka inomhustempen på natten.

Tackar tackar för svaret, keep em coming!

okay, vi ska prova att höja temperaturen en aning då för även om vi har en framledningstemp på 40 grader så blir det inte mer än 18-20 grader i huset... iofs har vi haft -15 om nätterna nu så det gör väl sitt med.

att shunten(ursäkta stavningen förresten) kärvar gör mig dock riktigt förb****d för det blir ett helt företag att försöka justera den.

Shunten stavas så. :) Du kan ju ställa den i fullt öppet läge och montera en ny utanför pannan. en sån kostar en slant och du måste tömma systemet, så det kanske inte är aktuellt i svinkylan. ::)

Det kan ju hända att den går lite lättare om du "mjukar upp" den lite. Blir det inte bättre om du vrider den fram och tillbaka?

Vilken shunt som helst som har stått still en stund kärvar.

Bästa sättet att få igång dem är att göra som Sveno föreslår: Vrid dem fram och tillbaka, och vänta inte förlänge mellan "vridmotionerandet".

Lägre panntemperatur innebär mindre varmvattenkapacitet, och inget problem om du inte behöver mer än 60 grader i framledningstemp.

Verkar som du behöver fylla på systemet. Gör det, lufta och kolla att därefter att trycket inte faller.

130 kWh kan ju vara både mycket och lite. Som referens, vårt 150 kvm trähus från -44 i Stockholm drar nu ca 180 kWh per dygn (sedan i torsdags) vid 19 grader inne.

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.