Värme allmänt
Jesca_j: 6500:- skulle butiken ha som jag ringde till....det var Vita Huset på Ersboda.
GoForIt: Något krav eller tvång på särskilt framdragen tilluft finns väl inte generellt i alla fall. Våran nyinstallerade lilla kamin är efterinstallerad i vår gillestuga i källaren. Får tilluft från en väggventil belägen cirka 2 meter från kaminen. Och det fungerar bra, det blir mycket varmt och gott. Jag har inte noterat något undertryck från andra rum, men det beror naturligtvis på
GoForIt: Ring kommunens byggnadskontor/avdelning, och be dem skicka en anmälan samt instruktioner.
poiu: Lite pris info. Så kan ni räkna själva. Fjärrvärmepaket 1 Göteborg Energi äger anläggningen och bekostar service. Investering: Ingen investering Fast avgift kr/år: 3 900 kr* Energipris: 76,3 öre/kWh* Fjärrvärmepaket 2 Du äger anläggningen och bekostar service och underhåll. Investering: 31 000 kr* Fast avgift kr/år: Ingen fast avgift Energipris: 76,3 öre/kWh*
poiu: Om jag fattar rätt så är luftvärmaren kopplad till FTXn och inne luften i vardagsrummet. Den tar alltså inte in någon egen uteluft? Den uppvärmda luften blåses sedan ut i olika rum i huset? All frånluft ut ur huset går via köket? Spontant säger man ju byt ut skiten. Kan du inte få ett större batteri? Luften från TFXn borde vara kallare kan du inte värma den?
Immobil: Varför inte bygga en själv: http://www.tenico.nu/kambras.htm Om du inte kan svetsa så kan du anlita en kompis eller en liten verkstad. ;)
magnusrx7: Satt och leta efter lite annat och hittade två företag som erbjuder gratis analys... Kanske kan va nåt. http://www.aquagruppen.com/hander.htm http://www.atlanticfors.se/ //magnus
Theander: Hej igen dum fråga kanske men finns det någon tillverkare som säljer vattenmantlade insatser? har ju bara sett vattenmantlade braskaminer samt kakelugnspannan. Misstänker att det är svårt att få till detta på grun av utrymmesbrist. Mvh Fredrik
sanne78: Om man nu drar rör/slang i väggen så blir det farligt för spik.. och det handlar om huset runt. (känns fel) men säkert rätt, denna rör/slang ska ju säkert också ligga på "varmsidan" som det så fint står i Ähus Pärmen kollade rinkaby .. bara själva elementen går på runt 10' 4 st för totalt 7 fönster.. har toalett elementet sen nedervången..
Finkel10: Hej! Jag funderar på att installera en Luft/Vatten värmepump och undrar vilken modell man skall välja. Huset är på 187 kvadrat och ytterligare 40 kvadrat uterum som skall värmas upp. Håller på att bygga om alla element och installerar golvvärme överallt. nuvarande elförbrukning ligger på 35000Kvh. Skall även bygga till en pool som helst skulle behöva lite extra värme. Pannan jag
Finkel10: I Tyskland måste alla braskaminer vara självstängande men inte i Sverige. De första Contura som såldes i Sverige hade inte självstängning men det blev billigare att bara tillverka en modell. På 600 modellen sitter fjädrarna i övredelen av gångjärnet om det är så att du vill ta bort det. På 500 sitter det en vajer ankrad i dörren och är sedan fäst i en bajonetttapp.
Mario: Förstår inte vad du menar men det låter som något slags missförstånd. Det enda man bör tänka på är att om man ska sätta en klämmringskoppling nära en lödskarv på ett kopparrör är att använda stödhylsa eftersom röret är mjukare intill lödningen. /Mario
Mario: Får lov att be om ursäkt, självklart går de pumparna som MP har hittat att avända. Gjorde en sökning innan jag gjorde mitt förra inlägg men hittade då inte dessa. /Mario
MathiasS: [citat] Jaha, jag utgick från att du tittade på luftvattenpumpar som klarade av att värma vv också - det känns som en grundförutsättning. Titta tex på Euronoms exoair och exotank.
Per-Erik: för att vara säker på att taket är ok.. kolla under pannorna i söder läge där solen bränner som mäst... det brukar nämligen vara solens värme som gör att taket tar slut..
Engan23: Har skickat ut anbudsförfrågningar och har nu haft den första anbudsgivaren på besök. Han tyckte att man skulle borra hålet snett ner i berget, detta för att borra bort från vattenbrunnen. Tydligen så blir vattnet bräckt när man kommer ner en 100 meter i berget och han ville väl inte riskera att det kommer in i vattenbrunnen. Inga konstigheter?
Ranchn: [citat] Tänk vilka vänliga själar det finns. TiGGrE du har ett "privat" meddelande. Mvh. Roger
Per-Erik: [citat] Men jag Älskar att skrämmas :D ;) Nää då.. Låter som om du har full kontroll på läget måste jag säga låter tryggt. Om jag var i ditt läge skulle jag tillägsisolera på.. tror inte det är nån större fara, får du dessutom snurr på ventelationen så är det ju bara ett plus.. En fläkt i duchrummet kanske som snurrar i samband med att lyset är på eller en knapp för det..
snatra: Hur varmt vatten du törs köra ut på slingan beror väl på vilket golvmateral du har, trä/parkettgolv är känsliga medan ett gjutet golv med klinker säkert pallar en hel del. Själv monterade jag Roth-GVC i kök och hall trots att jag skar ner slingan i valvet, flytspacklade och lade klinkers, ville inte chansa. Jag köpte från Sigro de har fin-fina priser på golvvärmeprylar en GVC
Immobil: [citat] Kolla din kommuns hemsida, där brukar det finnas prisuppgifter. ;)
Norre: Jo, tanken har slagit mig, skall gå från brunn till kran för att utesluta olika orsaker till problemet.
Wigert: Använd www.konsumentverket.se, där finns en jämförelse mellan alla olika elbolags erbjudanden. Din elräkning består av några delar: Nätavgift - rörlig del kan bara påverkas genom att flytta eller konsumera mindre. Fast del genom att minska säkringsabonnemanget. Elskatt - beror på var i landet du bor. Några kommuner i Sverige har lägre p.g.a. vattenkraften Elcertifikatavgift -
Sonander: Skall göra en toalett med dusch på vår nya övervåning. Det nya rummet ligger övanför vårt nuvarande badrum, men lite förskjutet i sidled. Min tanke är att hoppa på vattnet där det slutar i badrummet med koppar och gå upp till taket, därefter PEX i bjälklaget och ut genom väggen i nya rummet, sedan koppar i det nya rummet. Synpunter och idéer? Avloppet tänkte jag lösa genom att
Mario: Visst är frysapparat lite overkill i sammanhanget men som någon skrev tidigare är det ju inte direkt läge för tappning med tanke på årstiden. Bilden visar ju att det finns ytterligare minst en radiator som behöver tömmas i så fall. Används en frysapparat som enligt mina erfarenheter är pålitliga till 99% slipper man troligtvis t.o.m. lufta de andra radiatorerna. /Mario
Mario: Metoden med att gjuta igen avloppsröret istället för att ta bort det är en vanligt förekommande metod vid renovering så det är nog ingen fara. Dessutom var det ju ett köksavlopp och inte toalettavlopp så risken för obehaglig lukt är minimal. /Mario
knatte: Gasol är svårt (omöjligt?) att ha till CU lod ( måste upp till mer än 600-700 grader) , använd gasol + silver lod
Mattias L.: Jag har satt in två st vakumventiler på handfaten men det har inte löst mina problem. Finns det någon variant man kan använda om man vill lufta toalettavloppet.?
Mannehund: Vi skall sätta in ny vedpanna med 1 tekniktank inkl. vvb och solslinga, samt slavtankar. Jag har kikat lite på laddomat 5030 att sätta mellan tekniktank och slavar. Tanken är att man kan hålla skitningen i tekniktanken under vvb under längre tid med en 5030. Sommartid ser laddomatten till att "skicka" över värmen till slavarna om det blir överskott, mao behöver man ej hålla koll på
Vedeldarn: Perfekt, du har inte en sån där go´asbestbrandfilt och ett par asbesthandskar över också? Gärna några kvadrat asbestpackning för säkerhets skull? Blykabel har jag själv däremot.