Värme allmänt
Ranchn: Då jag har anslutningen för tryckexpansionstank upptill på pannan torde det vara varmt vatten där. På returledningen... Kopplar jag bara dit ett T-kors och sedan monterar dit exp-tanken?
tiwood: Hej, Jag har tänkt koppla en 1000 W radiator och 27 m vattenburen golvvärme (20 mm Wirsbo) på en 15 mm slinga dragen från min 22 mm stamledning (tvårörs system med värmepump). Golvvärmen kommer att styras med en Push 12. Röret till golvvärmen blir 5 m lång och till radiatorn ytterligare 2 m. Kommer jag att få problem med för mycket tryckfall med 15 mm? Vore det bättre med 22 mm
dof: Ok låter bra det. Då blir det bara ett nytt 200l så får man 2000:- extra till altt annat oxå ;D Tackar för hjälpen....
CalvinHobbes: Jag kan kolla vilken temp det är. men den är nog inte så mycket högre iom att värmen stiger upp. installerade en kakelugn på 1,5 ton i höstas, men skulle nu nästan viljat ha en ännu tyngre. ska jag hålla värmen i huset på 125m så behöver jag elda 2 ggr per dag när det är riktigt kallt ute, typ -10 grader. (blir inte så mycket kallare utmed havet) så jag skulle nog rekomendera en
Steff: Kan man montera en sten skorsten ovanpå en Tulikivi? En SEM-skorsten kostar ca 8 000 :- inkl. plåtklädd huv. En helt plåt-skodd modulskorsten kostar ca 14 000 :-!! En sten skorsten är väl erfarenhetsmässigt mycket säker och tillförlitlig. Modul skorstenen vet man inte riktigt? SEM väger ca 105 kg per meter. Totalt ca 300 - 400 kg som ugnen skall orka bära alltså. Borde väl gå? Man
putte1: Hej Skall instalera en vedpanna i garaget,Det blir pannrum med 2 1500 liters tankar samt kulvert in till huset.Från börgan hadde jag tänkt att göra en rostfri syrafast skorsten i 150 mm.Det är den grovleken som Baxi rekomenderar,Men nu när jag fick offerten på röret så kostar bara röret 6600+moms+ett rörkrök+isolering+platform,mm,mm Därför undrar jag om någon har någon bra
FrittDrag: Har inte sett någon som säljer ventilationsdetaljer över nätet. Men tror att du får bäst pris hos en ventilations/plåtslageri firma. Dom priser jag sett hos bygghandels-firmor är horribelt dyra.
Jesca_j: Kanske det var någon av dessa? http://www.gulasidorna.se/query?what=yp&search_word=Pelletsv%E4rme%2C+pellets&where=norrk%F6ping&newSearch=1&street=&zipcode=&area=&match_comp=&match_street=&advanced=
David_Q: Ja nu är jag inte riktigt säker men jag tror inte att det är så fiffigt att isolera plattan ovanifrån. Plattan kommer med lite otur bli kall och fuktig då den inte kan andas bort ev. fukt.
Palfen: Intressant vi har också en Nibe 310p med golvärme. Tycker dock att energiförbrukningen är tokhög. Vi förbrukar totalt ca 24000 kWh per år för ett enplanhus i lättbetong 165 m2. Med en besparing på 25% har vi ju tjänat in luft-luftvärmepump på 3 år. :)
Yondalar: Läsvärt - och vad betyder det http://www.regeringen.se/content/1/c4/18/49/a3c12521.pdf http://www.sou.gov.se/fjarrvarme/betankanden.htm att sila mygg och svälja kameler
Pebbe2: Öppna spaltventilerna och begränsa frånluften istället. Förutsatt att luftomsättningen räcker. Annars är det större / Fler tilluftsventiler som gäller.
roke: [citat] Tankarna och pannan har samma vatten. Om beredaren läcker, och om man inte upptäcker det, syresätts vattnet (precis som sveno skrev). Det behöver ju inte vara så, men jag är bara nyfiken på vad som kan vara orsaken till dina problem, så därför, Akuza9, vad tror du om mina frågor? Pannan kan ju vara dåligt byggd/konstruerad också (det har jag inte kunskap om att bedöma), Men
Norre: Mekar just med inställningarna på brännaren. Nu börjer tempen stiga. Kom på att jag nu kör med en annan sorts pellets, och det verkar som att de har mkt sämre värden än de jag hade innan! :-/ Får se hur det artar sig.
Pete_R: Hellst ska det vara tunga kaminer med vikt över 1,5 ton om man vill ha en bra verkningsgrad som håller länge och värmer huset... Lätta kaminer är bra till fritidshus,där man kan få en snabb och intensiv värme,men de kallnar snabbt... En tung kamin återger värme i hela två dagar... Men med tunga kaminer gäller det att grunden är ordentligt förstärkt,jag har tagit bort 10 cm
Bajenzamba: Imorgon, fredag ska en kille komma och gräva upp runt energibrunnen och titta. Jag återkommer om resultatet av det. BAS: Kan elpatronen vara inkopplad trots att vi på displayen kopplat ur den? Jag skickar ett direktmeddelande till dig.
Yondalar: " Tror inte på att isolera och se vad min förbrukning blir, under den tiden så blåser jag mer pengar än vad VP kostar extra." Håller med - då har du blåst ett driftår. Däremot går det att skatta vad tex tilläggsisoleringen kommer att ha för effekt och om tilläggsisolering öh är ett alternativ (vilket jag spontant tror det är) och/eller hur mycket man skall satsa på
FrittDrag: Den verkningsgrad på VVX som tillerkarna anger är normalt bara temperaturverkningsgrad (alltså den första ekvationen sfinxen angav). Så blanda inte in Molliersdiagram när du skall jämföra verkningsgraden till att börja med. Finns tyvärr en del tillverkare som redovisar återvinning på andra sätt t.ex "Återvinner 70% av energin från frånluften" är inte "temperaturverkningsraden"
Mario: Nej moderna avloppsrör behöver inte limmas, de har gummiringstätning istället.
perese: [citat] Vi fick "erbjudande" om att köpa ett hus med 700Bq då de tänkta köparna hoppade av. Vi resonerade så att eftersom de som bott tidigare båda dött i cancer är det nog inte hälsosamt att bo där.... Mitt råd är att inte köpa om du kan avstå!
samuelsson: Klockrent!! Korrugerad plåt bara att lägga slagen i "dalarna" och slå på golvet över ;D
Yondalar: Menade just det du kom fram till att 3 ggr 0,30-0,35 blir en krona. "viss relation till" går jag inte in på här idag kostar massaved vadå? kanske 150 kr/fm3 hörde någonstans att stormen sänkte priset med 100 kr annars ligger det i tätorter som du säger på drygt 300, har jag sett
NWEN: Det ökar inte på elkostnaden något nämnvärt, det normala är annars att man sparar ganska mycket på att återvinna värmen i ventilationsluften. Har man självdrag som du så blir förmodligen besparingen försumbar dock. Aggregatet i sig drar ca 95W... Det låter inte mycket om man bara installerar det rätt, aggregatet står på ljudisolerande material, dukstos till kanalanslutningen,