självklart har jag data på hur verkningsgraden förendras på nibes pumpar.MathiasS skrev:
i mittfall blir det så här:
kb temp radiator temp effekt ut strömåtgång
-5 35 8,31 kW 2,06 kW
-5 45 7,13 2,29
0 35 10,33 2,15
0 45 9,13 2,40
+5 35 12,32 2,24
+5 45 11,11 2,54
+10 35 14,35 2,27
+10 45 13,10 2,65
detta var en Nibe 1215-8,5
+ 10 grader är vell inte så specielt vanligt, känner bara till en som har +7 grader in. snacka om COP.
om man monterar en sån där modul till frånluften så höjer man kb-in lite, som tips för er som har korta kalla hål.
Intressant att någon har siffror på effektförbrukning med lite varmare brine än 0 grader C.
Jag ska räkna lite på de siffror du har och jämföra med den värmeåtervinning jag ska installera i veckan åt en granne. En snabb titt säger mig att det stämmer ganska bra med de värden jag räknat på för utgående luftflöde och förvärmning av brinet innan det går in i värmeväxlaren.
Du skriver strömåtgång och anger sorten kW. Vad menar du?
Är det effekten så undrar jag hur den mäts?
Nu till 20.000 kronorsfrågan
Om det är strömmen som mäts, vilken fasförskjutning är det i motorn? (behövs för att få fram effekten)
BAS
Jag ska räkna lite på de siffror du har och jämföra med den värmeåtervinning jag ska installera i veckan åt en granne. En snabb titt säger mig att det stämmer ganska bra med de värden jag räknat på för utgående luftflöde och förvärmning av brinet innan det går in i värmeväxlaren.
Om det är strömmen som mäts, vilken fasförskjutning är det i motorn? (behövs för att få fram effekten)
BAS
BAS skrev:Intressant att någon har siffror på effektförbrukning med lite varmare brine än 0 grader C.
BAS
det är KW vi pratar om.
jag har inte räknat in cirkpumpen för kb. den drar 0,17kW men är bara igång när kompressorn arbeter.
sen tillkomer också cirkulationspumpen för vb, men den har man ju oavset vilken vattenburen värmekälla man har så den tycker jag inte man ska räkna in, en den drar 0,075kW
tempraturen varierar beroende på bergart & vattenflöde i berggrunden så den kan ingen förutsägaMathiasS skrev:
men för 20 000:- får du ett snäpp storre pump & 30m hål
eller 100m markslinga
MathiasS skrev:Ja dom är inte ensamma om att ha problem med CTC-pumparna - dom verkar (?) lite knepiga att ställa in. Jag är dock rätt säker på att det bara är en fråga om att ställa in pumpen rätt.
Eftersom du nu har bra koll på grundvattennivån och leverantören (som jag tolkar det) också specificerar aktivt djup i offertern (inte bara i energikalkylen) så verkar ju allting tryggt och bra. Jag har svårt att se några skäl till att du skall borra ännu djupare än så - du kommer få ett rejält hål ändå!
Nej, det går inte att ta ut datan externt, inte med några allmänt tillgängliga program iallafall. Däremot går allt att läsa av via kontrollpanelen. Vill du logga data brukar det gå att fixa med lite hemmapul och några givare. Det handlar ju mest om temperaturer och energiförbrukning.
Nu är det borrat!!
Det visade sig att det var lite skillnader jämfört med grannen 15 m bort. 11 m till fast berg och 15 m foderrör blev facit jämfört med grannens 6 m. Detta gjorde att jag beslutade att de fick borra ytterligare 10m, dvs totalt 190m. Rätt beslut ??
VP och acc.tank installeras v.11.
.../M
Klicka här för att svara