Värme allmänt
Lazze: Hej det fungerar bättre att trycka in den kalla luften till det rummet som spisen finns i än tvärt om :) Naturligtvis så ska det finnas fri passage mellan intag och utblås så det inte är massa stängda dörrar och dyl
snickarboden: Beror väldigt mycket på hur du eldar och vad du eldar med... En grundregel är att en skorsten/eldstad som används för permanent uppvärmning sotas i en del fall var sjätte vecka. Vad lagen säger kan man nog strunta i, en skorstensbrand är lite värre än så och om man sotar ofta så förebygger man den risken. Idag får man sota själv så man sparar pengar på att köpa in de få
titanium: Håller inte riktigt med ! Om du har ett välisolerat hus som innebär att du inte kör ut så hett vatten fungerar det alldeles utmärkt. Du bör nog inte köra ut mer än 50 grader (när det är som kallast). Och hur ofta är det riktigt kallt ? Slangen klarar upp till 90 grader utan problem en kort tid. 8) Om du bor i dåligt isolerat hus i kallaste Norrland kan det kanske bli problem. Men som
Mario: [citat] Ja den här typen av koppling fungerar som en klämringskoppling, med andra ord: kapa röret vinkelrätt, stick röret i botten i kopplingen och dra åt /Mario
CarMan: Jag skulle montera in en markvärmepump & dimensionera radiatorerna efter 60W/m2 då komer du få en anläggning som är bra i längden, rörisarna komer att tro du är tokig, men du kan skratta högt när du får elräkningarna ;D
cy_berg: Plexi: Är din Pelletspanna på plats eller? Funkar det bra?
Johan75: Det låter bra med säckar! Tack för informationen. Det är klart att det kanske blir kallt i källaren, men som det ser ut nu så är det ej inrett i källaren utan den fungerar mer som förråd, tvättstuga mm. Jag har dock i framtiden funderat på att inreda den, men jag har inte kommit fram till hur jag skall göra ännu. Sotaren har inte varit hos oss ännu, men när jag kommer till skott
Fridabums: Vi ska bygga ett 180 kvm stort hus och funderar på att ha gas som alternativ till el. Vi önskar att anskaffa gasspis, öppen spis och uttag utomhus till grillen. Vad vi förstår så måste vi gräva ner en tank i trädgården. Finns det någon som har erfarenhet med gas och denna typ av installasjon? Evt vet några nyttiga linkar
Strisak: Strunta i hur muffarna är placerade. Just skjutsen ut från avloppen kan man inte göra något åt med alla böjar som blir för att få det ihopkopplat. Det som är intressant är rören. Det är dem som man mäter fallet på. Lägg ett pass på rören och mät glipan som uppstår när du har det i våg. Halvmeterspass=0,5 cm osv. Fallet är viktigt för att vattnet inte skall rinna för
Framerate: [citat] Vi kommer att ta Systemair, fd VillaVent. Kolla på deras hemsida. Vilken som är bäst i förhållande till pris är nog svårt att svara på. Vissa kanske är bättre till nybyggen och andra för eftermontage av gör-det-självare?
NWEN: Instämmer med FrittDrag, ta hjälp av en ventilationsfirma för dimensioneringen, det kostar ca 1500+moms och är värt varenda krona. Då får du en materiallista och flöden per rum som en injusterare kan använda sig av. Ljuddämpare är bra, använd så många som möjligt, det är ju relativt enkelt att sätta dit en i efterhand så man kanske kan börja med de stora närmast aggregatet och
MathiasS: Som sagt, inga problem. Men tänk en gång extra på om det är ok med samma temperatur på golven i rummen. Värmebehoven kanske skiljer sig mellan rummen pga fönster eller hur rummen används. Behöver det ena rummet lite mer tillskott än det andra kanske du kan dra slangen i detta rum först, och därefter över till rum #2.
Pebbe: dusten, vad gäller pannvalet har jag inga direkta synpunkter. Den är säkert bra och den är ju modern och effektiv. Det jag tycker du ska göra är att gå in på www.pellets.info och läsa lite om bl a denna pannan och hur den är i drift osv. Finns mkt matnyttigt för pellets och vedeldare där. bra ställe att ställa kvalificerade frågor på. min CTC265b är från -76 och går i pension
Benz2: Bästa Forum-medlemmar!!! Jag har inte haft för avsikt att vara otacksam... :-/ Någotsånär tillbaka från en extrem luftvägsinf. sedan dagen efter starten av lin... - förlåt, tråden. Jag bad om påminnelse vid svar - men finner NU att Ni har verkligen lyssnat till mitt behov av Era erfarenheter! Allt UPPSKATTAS mycket! :D De bästa hälsningar till Er ALLA Tony
Lacariuz: Hej! Jag va på IVT idag och fick en offert på en IVT 495 Twin med 200 meter slang och allt monterat å klart. Dom ville ha 64.500kr för allt Är det bra eller dåligt ?? Tror dock inte att jag fick dom nya kollektor elementen utan det blir den vanliga slangen.
Rikardsson: Nu har det äntligen kommit en modern luft/vatten VP,och det blev Sanyo som blev först.Inverterstyrd,och med köldmedium CO2.Enligt rykten håller även Toshiba på med något i den vägen.När Japanerna äntligen verkar satsa på luft/vatten,så är det nog dags att skärpa sig för de som gör "hedenhösmaskiner",inga namn,men ni förstår nog.Tänk om de börja med bergvärme också...nej det
Grottan: SKall installera en FVP mot befintlig VVS anläggning som (tyvärr) sitter mot vardagsrum. Önskar därför minimera risken för stomljud från VP via rör och ledningar så till/frånluft kommer anslutas med slang. Frågan är om man även skall ansluta KV / VV + Värme med slangar då befintlig rördragning är klamrad mot intnervägg och i så fall vilken sort. Anslutning på VP är CU 20
eldare: Stryp hellre returen mellan t röret till shunten och acen/pannan. Så att man tvingar man returvattnet till shunten. Då blir shunten inte så finkänslig som vid strypning på framledningen.
piloten: Nej jag har ingen erfarenhet men jag hittade den hos en återförsäljare när jag letade braskamin. www.narvells.se Jo dom är ju inte billiga men den ser fin ut....
Mario: Finns även elektriska frysapparater som nog är lite enklare för "vanligt folk" att handskas med än kolsyremetoden. /Mario
MathiasS: Om du ändå tänker fixa vvc är det väl inte så mycket att fundera på, själva har vi inget behov av det.
awes: Ackumulatortank med "inbyggd" varmvattenberedare har även nackdelen att det magasinerade vattnet måste hålla 60 grader. Dels blir det onödigt stor vattenmängd att varmhålla på sommaren och det verkar som verkningsgraden på värmepumparna är högre vid 35 grader än vid 60.
pellefant: kan man inte montera pelletsbrännaren på en vagn för frontmontage i v33an? vid sotning dra bort gångjärnssprintarna o rulla undan den.. vid ved eldning är det ju bara att hänga dit vedluckan. är lite skeptisk till att göra x-tra hål i pannan, kanske blir kondensproblem/cirkulationsstörningar. men vill man ha det så är det ju inget som hindrar att man själv (eller en duktig svetsare)
sveno: Mjae, det laddas ju i alla fall i två steg så att säga. Jag har en 80-graders (tror jag) i min Termovar och då laddas tankarna först helt och hållet till 80 grader. Panntempen under den fasen är lite drygt 80 grader. Sen blir returvattnet hetare och panntempen stiger gradvis och detsamma gäller laddtempen. Som jag ser det så spelar det ganska liten roll om tankarna laddas till 70 eller
morgan82: huset finns utanför Helsingborg i skåne Temp inomhus har vi ungefär på 19-20grader i lägenheten där vi bor nu. Vet inte säkert hur tjock isoleringen är på vinden
busnut: Rörmockaren som jag har rådfrågat kring elementrördragning i vägg, säger att man får skarva med vilken koppling man vill ny klämringskoppling eller den gamla hederliga. Men då det gäller färskvattenrör så får de inte vara skarvade i vägg. Vid läkage kan det läka ut flera kubikmeter vatten/h, men att det i ett normalstort radiatorsystem endast finns kanske hundra liter vatten och
abel48: har fixat det nu, fick borra ur en massa bly och sedan hugga med mejsel... ett riktigt elände jobb. Jag kunde inte bara såga av röret, för att det var en 2vägs jag skulle in i. MVH Anders