Har funderingar på vedpanna med ack.tankar när jag bygger hus. (Har tillgång till ved.)
Är det någon som vet om det går, och är ekonomiskt försvarbart, att elda med pellets i samma panna?
Har förstått att det finns pellets stor nästan som vedklampar. Låter smidigt för mig eftersom jag inte tänkte installera behållare, skruv m.m.
Något tips på bra panna för ändamålet?
Man vill ju vara garderad ifall vedtillgången av någon anledning skulle upphöra eller att man något år inte hinner/kan hugga ved i den omfattning som krävs.

Tänkte även ha elpatron påslagen då man är bortrest o.likn.

Tacksam för alla tips man kan få.
 
Det som avgör om du också kan elda med pellets eller briketter är eg två saker:
- pellets så trillar de ned i asklådan innan de brunnit ut, det blir också för kompakt om man skottar in några spadar (lite pellets uppepå ved brukar kunna gå)
- att elda med så torrt som briketter (och pellets) kan göra att det blir för varmt någonstans i pannan. Kolla lägsta tillåtna fukthalt, annars är ved och briketter(logs) ung det samma

...stor och rätt dimensionerad och rätt utförd ack/system så spar du ilägg och ved
 
rek på bra pannor ser du i tex strängen här ovanför, värd att tugga sig igenom
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.