Hej!
Idag började min elvarmvattenberedare att läcka :-/
Som tur var så var vi hemma och kunde stänga av vattnet omedelbart.

Den är 15 år gammal så det är lika bra att köpa en ny. Vad ska jag välja för volym, material och tillverkare? Efter en mycket snabb skanning av marknaden så lutar det åt en rostfri Nibe Compact 200l för ca 8500:-.

Idag har vi 330 liter vilket känns onödigt mycket då vi inte ens har något badkar. Borde inte 200 liter räcka? (Vi är 2 pers idag och planerar inte att få alltför många barn :) ).

Rostfritt innekärl låter bra, men finns det några nackdelar?
Kom gärna med förslag på bättre och mer prisvärda alternativ. Tacksam för alla tips!

Hej
Köp Varmvattenberedaren på Rinkbyrör.

Metro Modul Rostfri 200 L 7600kr
billigare priser hittar du troligen inte
Mvh Thomas

Hej
De rostfria beredarna är inte så mycket dyrare än de emaljerade har själv haft en emaljerad NIBE sönderrostad efter 7 år kollade inte anoden

köp en rostfri

MVH L-Å

Ok, det får bli en rostfri.
Hur är det med volymen? Sparar jag något, förutom inköpskostnaden, att köpa en 200 l jämfört med 300 l?

Mindre volym=> mindre ytarea=mindre värmeförluster. Ger väl inga dramatiska skillnader mellan 200-300l på en ny beredare. Fördelen med en liten är att vattnet värms upp ganska snabbt. Min 30 l beredare tar ca en halvtimme att värma upp.

Innan du köper en rostfri, kolla så att vattnet där du bor lämpar sig för detta. Det är nog mest med egna brunnar man riskerar att inte kunna använda en rostfri, men ändå....

Vill du ha fler märkesalternativ kanske norska Ozo kan vara något. Vi köpte en för två år sedan och den verkar fungera. Ozo kan jämföras med Nibe, fast på norska... Vet inte vem som säljer här i sverige.

Citat:
"Har du vatten med hög kloridhalt (salt) eller hög kalkhalt (hårt vatten) bildas lätt avlagringar och då är en rostfri beredare inte lämplig. Innehåller vattnet mer än 200 milligram salt per liter kan det uppstå punktfrätningar på beredaren. Har du hårt vatten ökar risken för rost redan vid 40 milligram salt per liter. "

Från:
http://www.energi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1532

wolfpack skrev:
En nyfiken fråga , varför skall man inte kunna ha en rostfri beredare om man har egen brunn ?
Ja, nu är det ju ingen som sagt att man inte kan ha rostfritt till egen brunn, men NWEN svara nog på det du grubblar över.

jag är nöjd med min NIBE VVB. Har du inget badkar kan du gott klara dig med 100L eller så!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.