Hej alla glada ;D

Är på "G" att köpa ett litet renoverat torp där uppvärmningen är direktverkande el + en öppen spis i köket.
Jag har alltid varit lite negativ till direktverkande el och har därför funderingar om att sätta in vattenelement istället. Självklart blir det en massa borrande genom väggar och tak, men frågan är om det kan vara motiverat att göra detta? ???
Nuvarande elförbrukning ligger enligt uppgift runt 36kkWh.
Jag har inte riktigt funderat klart på vilken typ av värmekälla jag (vi) skall ha (ved, pellets eller nå´t), men det vore kul om nå´n här inne gjort något liknande och i så fall vad det kan kosta.

Uppvärmningsytan är ca 120 m2, fördelat på två våningar, samt ett fristående garage om ca 50 m2 och det sitter 3glas och 4glasfönster överallt.

Ha det bra alla!

// Husköparen

Hej du glade ;D

Det pågår (pågick) ett proj i Umetrakten där man konverterade ett större antal villor till vattenburet (+ fjv tror jag). Syftet var just praktiska lösningar/erfarenheter och prispressning - där kan det finnas nyttig info.

..generellt om du, som antyds, gör stora delar av jobbet själv och satsar på ved, så kan det bli riktigt bra även ekonomiskt sett. En vältilltagen (och korrekt utförd och kopplad) ack och modern vedpanna och det blir rätt bekvämt också.

... 36MWh på 120 m2 3-4glasfönster - det låter mycket.
boven kan vara öppna spisen.
Du kanske eluppvärmer den luft som sipprar in här och där till förbränningsluften och skortsendraget däremellan. Arrangera (om möjligt) så att du får in förbränningsluft "direkt till eldstaden". Finns troligen ett och annat ytterligare att se över om det är en gammal häftig spis.
Sen kommer man också in på dethär med att ha koll på ventilation och ev FTX, Självdrag idag?

Tack för ett snabbt svar!

Lite intressant att ett sådant projekt pågår just i Umeå, då jag själv bor där ;D...

Anledningen till den höga elförbrukningen beror med största sannolikhet på att nuvarande ägaren är 80+ och jag kan säga att han inte snålade med värmen 8).
Vad gäller den öppna spisen sitter det en insats, så jag tror inte att det försvinner speciellt mycket värme den vägen, eller?

Du råkar inte veta mer om vem/vilka som håller i projektet?

// Husköparen (i Umeå)

Ume Energi, eller vad de nu heter, fjärrvärmebolaget var visst inblandat

Jag konvertera min villa själv i somras, det var det bästa jag kunde ha gjort, är helnöjd.

Jag valde bergvärme så klart, har inte råd att hålla på att elda & desutam tar ju det an masa tid & platsenfans inte heller i huset.

vad tror du en vedanläggning kostar till dit hus? Du har ju inget & måste köpa presiss allt, du om nån kan räkna hem en bergvärme pump snabt

vedpanna 40 000:-
ack tank + reglarsystem 20 000:-
skorsten 30 000:-
sen komer du att få betala soteren varje år + allt underhåll & invastering i vlyvar & sågar & förvaring av ved.

Jag tror det blir samma investeringskostnad som en bergvärme anläggning
& om du inte har gratis ved så blir det samma driftskostnad också, om du räknar med alla extra avgifter & underhåll.

har du plast ska du förlägga ytjordvärme, det är ännubilligare

Om du tror att det passar er att elda med ved (med allt vad det innebär) så tycker jag att du naturligtvis ska satsa på det. Ett väldimensionerat vedpannesystem skänker både bekvämlighet och trygghet till sin ägare.
Vedalternativet är dessutom oslagbart när det gäller möjligheten att själv kunna råda över sin uppvärmning.

det skulle vara intresant med ett ärligt svar från en som eldar med ved. å hur mycka det kostar inklusive allt.
sotare, kedja, olja, bränsle till motorsågen & eventuel frakt kostnad av veden m.m.
så man får en riktig prisbild av vad det kostar

Skall du köpa alla "ingridienser" för vedelding, så skulle jag satsa på pellets istället. Det kommer inte att skilja särskilt mycket. Besparingen med ved tillkommer genom gratis ved, och att utrustning som motorsåg etc. redan finns. Fördelen med pellets är ju att det är avsevärt mycket bekvämare.

det skulle vara intresant med ett ärligt svar från en som eldar med ved. å hur mycka det kostar inklusive allt. sotare, kedja, olja, bränsle till motorsågen  & eventuel frakt kostnad av veden m.m. så man får en riktig prisbild av vad det kostar
Hurså?

Vad det kostar är ju olika beroende på hur man väljer att ställa det för sig. Eller hur.

Det kan bli hur dyrt, eller hur billigt som helst.

Eget arbete lönar sig. Och känslan av att veta att man kan reda sig själv värderas individuellt.

Hej CarMan!

Ved med frakt 4000:-
Sotare,kedja,bensin,olja mm. ca.1500-2000:-

Men du gjorde säkert ett mycket bättre val , eftersom
jag sett artikel där det hävdas att värmepumpen gör
dig oberoende av el .

CarMan - du konverterade själv, och tjänade säkert många skattade lönekronor på det. Så långt håller jag med, men sen börjar det bli lite jämförelse av äpplen o päron.

Du säger:
"vad tror du en vedanläggning kostar till dit hus? Du har ju inget & måste köpa presiss allt, du om nån kan räkna hem en bergvärme pump snabt"

om du kastar om orden "vedanläggning" och "bergvärmepump " i ditt påstående - så är jag inte långt ifrån sanningen om jag påstår att du vid en riktig kalkyl lika väl kunde ha fortsatt att betala elräkningen, tyvärr.

CarMan skrev:
det skulle vara intresant med ett ärligt svar från en som eldar med ved. å hur mycka det kostar inklusive allt.
sotare, kedja, olja, bränsle till motorsågen  & eventuel frakt kostnad av veden m.m.
så man får en riktig prisbild av vad det kostar
Som tidigare sagts, i denna och många andra trådar, allt beror på vilka premisser man har.

Men att du inte har råd att elda låter skumt - tid tar det visserligen, så om du sätter en timpenning på din fritid så förstår jag det argumentet bättre(20min per eldning+en helgs vedkapning + stapling).

Så här ser det ut för mig hursomhelst:
(Östergötland 170m[sup]2[/sup], vidbyggt garage med vedpanna + 2 kubik ack.)

Årskostnad:
Ved 30m[sup]3[/sup] 4500kr (kapat och klart men rått)
Sotning: 4x314= 1256kr (Går även att göra själv - isf en sotningssats <200kr)
El: 300Wx4[h]x200[d]x1[kr/kwh] = 240 kr (alla värden i överkant)

Det var alla driftskostnader (förutom skottkärran då ::))

-Carman, Om du påstår att det är samma driftskostnad för en bergvärmeanläggning och en vedanläggning så måste du vara fel ute. Dessutom har du ingen koll på vad driftskostnaden blir i framtiden på din bergvärme... En vedanläggning medför ju mer jobb det är klart. Jag funderade själv på bergvärme men jag valde ved. Vad som är bäst är nog svårt att säga. Det beor på vad man prioriterar. Om man inte är främmande för lite kroppsarbete så är nog ved svårslaget...

Sne4 skrev:
Som tidigare sagts, i denna och många andra trådar, allt beror på vilka premisser man har.

Men att du inte har råd att elda låter skumt - tid tar det visserligen, så om du sätter en timpenning på din fritid så förstår jag det argumentet bättre(20min per eldning+en helgs vedkapning + stapling).

Så här ser det ut för mig hursomhelst:
(Östergötland 170m[sup]2[/sup], vidbyggt garage med vedpanna + 2 kubik ack.)

Årskostnad:
Ved 30m[sup]3[/sup] 4500kr (kapat och klart men rått)
Sotning: 4x314= 1256kr (Går även att göra själv - isf en sotningssats <200kr)
El: 300Wx4[h]x200[d]x1[kr/kwh] = 240 kr (alla värden i överkant)

Det var alla driftskostnader (förutom skottkärran då ::))
du betalar altså bara 150:- /m3 färdig kluvet & kapat & får det desutom hemkört för det priset?

om man har haft direkt el innan så är det mycke som behöver inskaffas för att köra med ved.

nån som kan sätta pris på nedanstående?

skorsten (förstärking av platta/grund)
vedpanna
acktank+reglersystem
bygga pannrum (med rätt brandklass)
vedföråd
hydralklyv
motorsåg
klyvyxa

sen tillkomer frakt av ved
sotningsavgift
hanskar & anat man sliter på när man hanterar veden
(käns kanske löjligt att ta up dessa avgifter, men jag vill bara visa att det är många små poster man inte nänker på) folk kolar ju bara vad själva veden kostar

jag hävdar att detta är en lika dyr investering som en bergvärme anläggning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.