C
cantona: Vi önskar en murad öppen spis i det hus vi ska bygga. Någon som har erfarenheter / prisuppgifter på detta?
0 svar · 2,2k läst
L
lovegun: Råd & Rön`s :-)
5 svar · 1,6k läst
Ranchn
Ranchn: Brunnsborrarna finns ju...
1 svar · 1,6k läst
B
backef: Du kan ju åka till närmaste mack & köpa nån 20 litersdunk med diesel, så slipper du frysa...... Annars får du väl ringa runt & höra vem som kan komma fortast.... http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=348&ord=villaolja
1 svar · 952 läst
G
gaia: [citat] JA, det är en kamin man ska satsa på i första hand! Hoppas du har skorsten i huset och själva investeringen blir lagom stor ;). Myssfaktor, värmegaranti vid strömavbrott ;), en del el går att spara också. Vi ställde in elpannan på konstant 18 grader och varmare fick vi av vår vedkamin ;D då vi eldade när vi var hemma och mer värme behövdes. Vi var mycket nöjda med den
4 svar · 4,2k läst
Fasting65
Fasting65: Väggenomföringen ser ut såhär: [bild] Man måste dock komplettera med stödhylsa för pex (mässingstödhylsa). Jag själv kör också Wirsbo. Har ingen erfarenhet av Roth.
10 svar · 10,0k läst
B
ByggareBob99: [citat] ja ,den går idag dock inte jag som äger den ,blev över när jag bytte panna i somras.den strulade med tändningen när den var ca6mån gammal hadde vist en gammal model med käramisk tändning fick en uppgraderings sats av de men fick göra jobbet själv satsen bestog av en ny tändare samt en eprom med ny mjukis, brännaren blev helt anorlunda till det bätre helt utan rök utveckling
8 svar · 17,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Låter bra att höra att andra lagt värmekabel mellan de ihopbuntade vatten- och avloppsrören. Så tror vi att vi också kommer att göra. Vad gäller pump, så är vi just nu inne på att ha en liten slamavskiljare (600liter eller så) och sen en vanlig pump som vidarebefordrar allt vatten upp till huvudavloppet. Detta blir MYCKEt billigare än att ha en skärande pump. Nackdelen är att vi
17 svar · 18,4k läst
M
molnbasalfa: tack fört tipset. Det har inte varit lätt att få reda på så mycket. Dock har jag kommit fram till att pannan heter Diom AB-1 och inte något annat. Därför kunde jag se att SP har TG-märkt den vilket ju är bra. Nu återstår att se vad det är för ack-tankar jag får med i köpet.
2 svar · 2,0k läst
galento
galento: Hej,vi har satt upp flera genomströmnings-värmare på kneget av fabrikat Clage.Dessa är på 3,5 kwh och att tvätta händerna t.ex funkar de bra.Är lite tveksam mot användning till t.ex dusch men de finns i kraftigare utföranden och de kanske ger större vattenflöde som är önskvärt till duschning.Vi har 100L vvb och är 2 pers och det är på "gränsen" att vattnet räcker ibland om
1 svar · 5,2k läst
G
gaia: [citat] Oh ja! Svängarna brukar komma med 10-15 år mellanrum, käns det som ;). Än så länge är det bäst att hålla sej till vedeldningen som verkar ge dom mest stabila driftkostnader än så länge ;D gaia
5 svar · 2,8k läst
Abuquir
Abuquir: Vi drog ifrån den undre toaletten. Olof
9 svar · 2,9k läst
P
packy: hej är ny i detta fantastiska forum ! önskar hjälp att hitta värmeåtervinning från vedeldad bastu till vattenburet-system. samt återvinning av rökgaser från en vanlig "kamin" vattenmantlade kaminer verkar ju finnas dock ej så många olika eller ? ha en trevlig bygg-helg nu går jag och fiskar
0 svar · 3,4k läst
K
Kalsipper: [citat] Ja ibland undrar man vad det är man har i förrådet,är det en värmepump eller är det en mekanisk pryl som gör allt för att väsnas så myket det bara går... ;) Innan vi fick in "mjukstarten" i vår 495:a så var det ett evigt klonkande vid varje pumpstart. Och susandet i ventilationssystemet kankse man vänjer sej vid men det känns lite som att sitta på toaletten på en
14 svar · 5,8k läst
S
Stars: Det finns ett tillbehör att köpa till (i vart en del av) de tulikivimodeller som saknar tilluftsanslutning. Dock måste montören bygga om asklådan lite för att möjliggöra tilluftsanslutning på dem.
4 svar · 3,8k läst
Sne4
Sne4: -Om det finns en chans att jacka på systemet från fläktmotorn i garaget så blir det nog den definitivt tystaste lösningen. Förutom PAX:en jag länkade till finns det säkert andra lösningar med inbyggd kanalfläkt = ingen badrumsfläkt i vardagsrummet :) Prova att googla lite på det.
11 svar · 3,8k läst
R
RS_Mecano: Skulle vilja bygga en vattenmantlad kamin, men behöver ritningar samt funktionsbeskrivningar (vvs) Finns det någon somkan hjälpa mig ?? Mvh RS
0 svar · 2,3k läst
P
papaJ: Fristad Rör och El har bra killar...tycker jag.
1 svar · 3,0k läst
R
roke: [citat] Jag har i stort sätt en identisk systemlösning när det gäller vv. För att inte vid varje tappning fylla elvvb med svalt vv, så har jag (utan att ha räknat på det) vvc. För att minimera förlusterna och kylning av acc har jag vvc igång bara när det behövs. I mitt fall blir det på kvällarna och då spelar det ingen större roll om jag kör vvc, för då har jag i normalfallet
14 svar · 6,7k läst
B
BAS: Olja är ju också gratis, eller hur? Det kostar dock att få upp den ur jorden och transporterad till ditt hem. Samma sak med bergvärmen.
1 svar · 1,2k läst
L
lassemannen00: Det stämmer bra!! Tänkte att om jag sätter upp reglar och gipsar på "yttersidan" av badrummet så kanske jag kan börja att lägga golvet utanför och ta badrummet som sista projekt av övervåningen!! Ingen av er som har erfarenhet av rördragning till vattenburet system på Smålandsvillor!! MVH Lassemannen
32 svar · 18,6k läst
P
piloten: Utomhus är Vision 25 schaktfri. På hemsidan hittar du nedladdningsbara broschyrer och monteringsanvisningar. Du skall väl gå direkt genom väggen ? Där blir ju ett schakt men det är ju bara fyra mineritbitar vi pratar om. Jag köper av Skandinavisk Spismiljö i Helsingborg. www.spismiljo.se
5 svar · 724 läst
0
0840: Föredrar också FTX, frånluftsvärmepump har förutom sin elpatron mycket låg effekt, eg är det ett ventilationsaggregat med "viss" återvinning sammankopplad med en elpanna. Man har också lyckats klämma in en varmvattenberedare med så begränsad effekt att komplettering av el-vvb erfordras. Frånluftsvärmepump, njaaa
9 svar · 4,0k läst
D
Deflas: Satte termostaten i rummet där givaren är på max nu .. den var inte helt öppen .. Sänkte sen innegivaren lite .. Får vi se var det tar vägen. Shuten är öppen .. ca 2.5 prick på skalan. Radiatorn i rummet där givaren sitter är lite klen. Därför jag valde det rummet .. Resten av huset har större radiatorer. Ska inte klaga . Det är ju betydligt varmare nu än när jag inte kopplat in
2 svar · 2,3k läst
E
Eldaren: Hej Moze Jag har haft en del problem med min IVT490. Först så bytte de ut samtliga tempgivare eftersom samtliga hade börjat visa felaktiga värden. Ett år gick och sedan kom nya fel såsom kall framledningsvärme. Vid kontroll tillsammans med tekniker hade shunten "hoppat in ett steg" till manuell styrning ??? Teknikern bytte även ut hela styrkortet och efter detta har pannan gått
5 svar · 3,7k läst
J
Johan_74: Nja, för glest ska det inte bli eftersom jag tar wirsbos färdiga golvspånskivor, dom håller väl 30 cc mellan slangen tror jag. Är 2/3 en bra täckningsyta för att hålla jämn värme ?
4 svar · 2,0k läst
K
Krusboda: [citat] Rätt...och det var väl vid närmare eftertanke ungefär vad elektrikern sa. Det finns alltså ingen anledning att köpa element med dyrare och bättre termostater om man ändå bara kopplar förbi den.
12 svar · 13,3k läst
P
pont: Hejsan! Jag skulle vilja be om lite tips på lämplig värmekälla till ett isolerat förråd på ca 15m[sup]2[/sup] på västkusten? Förrådet skall stå på en isolerad platta (100mm EPS) på mark. Väggarna hade jag tänkt ser ut enligt följande inifrån; 13mm gips, ångspärr, 145mm stenull mellan väggreglarna, 13mm asfaltboard samt läkt och träpanel. Vad är mest ekonomiskt om man vill
0 svar · 2,3k läst
M
matubas: Hej, har en CTC 265B från -74 och kör med Pellx från -03 och små säckar som jag fyller i ett veckoförråd. Jag tycker att det fungerar ok. Måste aska ur och sota pannan 1 gång varje eller varannan vecka på vintern. På sommaren kör jag elpatron i pannan. Här är en bra sida om 265:an och Pellx http://web.telia.com/~u33211039/pellets/install/index.html (Dock en tidig version av Pellx
8 svar · 19,9k läst
D
Deflas: Kan rekomendera Calmar V33 med 2*750 liters tankar. Eldat min i 4 dagar nu och är helt nöjd. Se till att få med en automix så du slipper mickla me shunten hela tiden.
5 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.