Kruger skrev:
-Carman, Om du påstår att det är samma driftskostnad för en bergvärmeanläggning och en vedanläggning så måste du vara fel ute. Dessutom har du ingen koll på vad driftskostnaden blir i framtiden på din bergvärme... En vedanläggning medför ju mer jobb det är klart. Jag funderade själv på bergvärme men jag valde ved. Vad som är bäst är nog svårt att säga. Det beor på vad man prioriterar. Om man inte är främmande för lite kroppsarbete så är nog ved svårslaget...
nä jag har ingen koll på vad kostnaden blir i framtiden på min bergvärme anläggning, det ända jag vet är at det kommer att kosta en fjärde del at rådande el pris.

Vad kommer din vedanläggning kosta i framtiden? det går inte heller att svara på.

nån som kan sätta pris på nedanstående?

skorsten (förstärking av platta/grund)
vedpanna
acktank+reglersystem
bygga pannrum (med rätt brandklass)
vedföråd
hydralklyv
motorsåg
klyvyxa

sen tillkomer frakt av ved
sotningsavgift
hanskar & anat man sliter på när man hanterar veden
(käns kanske löjligt att ta up dessa avgifter, men jag vill bara visa att det är många små poster man inte nänker på) folk kolar ju bara vad själva veden kostar

jag hävdar att detta är en lika dyr investering som en bergvärme anläggning
Detta var en mycket tänkvärd och klok redogörelse.

Jag för min del är övertygad om att spekulanter av ett bioenergisystem tar detta i beaktan vid en eventuell investeringsplanering.
Om inte annat, så blev dom ju påminda nu.

Jag orkar inte argumentera mot dig när det gäller jämförelser ang. investeringskostnader. Jag tycker att det blir missvisande hur man än framställer det.
Var och en har sina individuella förutsättningar, och det är bara dumt att försöka generalisera fram något "rätt eller fel".

Jag håller med dig om att investeringskostnaden kan bli dyrare än andra alternativ.

Däremot vill jag hävda att man med ett schysst vedalternativ har skaffat sig förutsättningar att knäcka vilket annat alternativ som helst när det gäller driftkostnader.

Det vore intressant att få höra motsatsen.

Hur man än försöker vrida och vända på det så tror i alla fall jag att det väger över ännu mer till vedalternativets fördel ju längre in i framtiden vi kommer.

Hoppas bara att man får fortsätta vara frisk och stark så man orkar hålla på med ved.

Till Hansson28

Ha, ha...

Alla forums Regel 1: Förvänta dig inte att den tråd du postar kommer att handla om samma sak som du avsåg ;D

Avsikten med min fråga var av väldigt allmän karaktär. Huset som avses är inte köpt än (budgivning startar imorgon) och vi får väl se vad som händer.
Men det är ju så att det kan vara bra att vara förberedd på det mesta, så av ren nyfikenhet ställde jag frågan.

Finns det pannrum? Nja, det finns ett utrymme i garaget som skulle kunna användas och det besvarar väl åxå frågan om skorstenen...

Ang. luftvp så har jag pratat med energirådgivaren i Umeå och hon menade att genomsnittsbesparingen med en sådan skulle ligga nånstans 3-5kkWh per år och då tycker jag att det verkar bättre med en helkonvertering istället. Till saken hör att jag har tillgång till gratis ved :)

Till saken hör att jag har tillgång till gratis ved
dåså, saken är klar. Välkommen till gänget där man har störst biceps och bäst kan konsten att svinga en yxa. ;)

Argorat skrev:
Till Hansson28

Ha, ha...

Alla forums Regel 1: Förvänta dig inte att den tråd du postar kommer att handla om samma sak som du avsåg ;D
Förhoppningsvis gör Forumschefen slag i saken och tillsätter en bunt moderatorer snart.....

Hej!
Läste din tråd om husköp, blev det något köp, du skrev att det var budgivning för några dagar sedan?
Jag tycker det verkar "nervigt" och uppstressande med budgivning... man måste sätta en gräns gissar jag.
Hoppas det gick bra för dig! :)

/Sanna

Nä, det blev inget :'(

Det drog iväg alldeles för mycket o då tyckte vi att det var bättre att dra sig ur det hela... Kändes dumt att lägga alla pengar som köpeskilling och inte ha något kvar att renovera för.

Men det kommer nya intressanta objekt framöver hoppas jag!

CarMan skrev:
du betalar altså bara 150:- /m3 färdig kluvet & kapat & får det desutom hemkört för det priset?

Verkar billit om det inte är 1meters...

Själv har jag i snitt betalat 260:- kubiken för kapad, kluven och fraktad 30cm lövblandved. Det har i snitt gått åt 19 sånna kvadratmeter varje år sen vi flyttade in för 6 år sedan. Huset är ett 1&1/2 plans Nordiskt trähus på 152 kvm byggt 82 med 3 glasfönster
och passiv värmeväxlare i den forcerade ventilationen.

Sotningen går väl till en 1200:-

Huset eldas med en euronom-vedpanna från byggåret och enda "acctanken" är backup elpannan som står bredvid och sköter nattsänkning och uttemp till elementen via utomhusgivare.
Vilket innebär att det blir två till tre brasor per dag.

Berg/jordvärme blir inihvete mycket dyrare. Dessutom skulle jag bli tvungen att byta ut elementen till större.

Om jag som du hade gratis ved skulle jag vänta med bergvärmen tills jag blev gammal och skröplig.

Då kanske det har blivit lite mindre high chapparal i den branschen oxå!

/Mattias

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.