Hola!

Har fått en offert på en bergvärmeanläggning till vårt nyköpta hus, förbrukning enl. tidigare ägare ca 40000 kWh.

Kort sammanfattning:

Borrdjup 180 m, NIBE 1115 (7kW), TIDA varmvattenberedare (500l) inkl. solslinga (förberedd för solpaneler). Bortforsling av gamla el/oljepannan, inkoppling av element i pannrum. Igångkörning av system. Tillkommer ca 500 kr/m till fast berg.

Offerten var på ca 130 ksek inkl. moms.

Tycker det låter som ett hyffsat pris....någon som kan lämna några kommentarer om ex.vis pumpen, borrdjup m.m. Har fått en kommentar gällande NIBE som tycker att tekniken börjar bli föråldrad och tyckte jag skulle satsa på en IVT istället.

MVH

Magnus

mageng skrev:
Hola!

Har fått en offert på en bergvärmeanläggning till vårt nyköpta hus, förbrukning enl. tidigare ägare ca 40000 kWh.

Kort sammanfattning:

Borrdjup 180 m, NIBE 1115 (7kW), TIDA varmvattenberedare (500l) inkl. solslinga (förberedd för solpaneler). Bortforsling av gamla el/oljepannan, inkoppling av element i pannrum. Igångkörning av system. Tillkommer ca 500 kr/m till fast berg.

Offerten var på ca 130 ksek inkl. moms.

Tycker det låter som ett hyffsat pris....någon som kan lämna några kommentarer om ex.vis pumpen, borrdjup m.m. Har fått en kommentar gällande NIBE som tycker att tekniken börjar bli föråldrad och tyckte jag skulle satsa på  en IVT istället.

MVH

Magnus
Hur stor e kåken? välisolerad? framtida utbyggnadsplaner? pool eller bubbel? Är det aktivt borrdjup dom angett? Hur är det med grävning mellan borrhål och fastigheten, ingår detta? kollektorslang å vätska ingår det? Borr kaxet, forslar dom bort det eller vill du ha det kvar? Bortforsling av gamla pannan ingår detta?

Har hört tvärtom, at Nibe ligger lite före teknikmässigt, kör gradminutreglering, det gör inte IVT. Däremot har IVT en "ny" kompressor som ger högre värme (65grader)...

Hur stor e kåken? ca 240 m2

välisolerad? Nja...finns säkert en del att göra, typ vinden och fönstren.

framtida utbyggnadsplaner? pool eller bubbel? Det finns planer på det ja.

Är det aktivt borrdjup dom angett? Ett beräkningsprogram dom använt föreslog 165 m, medan dom tyckte att det skulle borras 180 m.

Hur är det med grävning mellan borrhål och fastigheten, ingår detta? Detta får jag nog fixa själv till sommaren (2-3 m)

kollektorslang å vätska ingår det? Jupp.

Borr kaxet, forslar dom bort det eller vill du ha det kvar? Detta forslar dom bort

Bortforsling av gamla pannan ingår detta? japp.

/Magnus

E ingen expert men tycker att en 7:a verkar lite liten för en så pass stor kåk. Jag håller själv på att ta in anbud till mitt hus, där har jag bett dom räkna med en framtida boyta på 240kvm och där har man offererat en 9:a och 150m hål. 150´. Inväntar några fler offerter så fortsättning följer...

Näe en sjua är knappast liten. Fast det beror ju på var man bor någonstans också. 7/180m låter som en bra kombination - då är man stensäker på att hålet har kapacitet. Här kanske man vet att det är långt tilll grundvattennivå och därför tar i lite extra.

Har lite mer info nu:

Pratade med grannen som installerade sin anläggning för ca 2 månader sen. De borrade 160m, 6 m till berg, 9m till vatten. De kör med en 7kW CTC VP, men de har dock en hel del problem med pumpen, den drar mer ström än den ska.

I min offert är det ett beräknat aktivt borrdjup på 165 m, men med "hänsyn tagen till gurndvattennivå, rördrivningsdjup och nerkylning av berget" föreslås ett borrhål på 180 m.

Räcker 180 m eller bör det borras djupare?

Några frågor om NIBE VP också:

Är det någon som vet om det går att läsa av data externt, exempelvis med en PC? Är smått intresserad att föra lilte statistik över förbrukning m.m..

F.ö. kan nämnas att huset är beläget i västernorrland.

Ja dom är inte ensamma om att ha problem med CTC-pumparna - dom verkar (?) lite knepiga att ställa in. Jag är dock rätt säker på att det bara är en fråga om att ställa in pumpen rätt.

Eftersom du nu har bra koll på grundvattennivån och leverantören (som jag tolkar det) också specificerar aktivt djup i offertern (inte bara i energikalkylen) så verkar ju allting tryggt och bra. Jag har svårt att se några skäl till att du skall borra ännu djupare än så - du kommer få ett rejält hål ändå!

Nej, det går inte att ta ut datan externt, inte med några allmänt tillgängliga program iallafall. Däremot går allt att läsa av via kontrollpanelen. Vill du logga data brukar det gå att fixa med lite hemmapul och några givare. Det handlar ju mest om temperaturer och energiförbrukning.

det här har jag försökt att förklara i många tråder.
du sser på grannen, han tycker pumpen drar för mycke ström= för klan pump.

Jag gissar att du ska ha en 8,5kW pump & 230m aktivt hål.

annars så kommer du ha tilskotsel på 10 000kw om året.

CarMan skrev:
det här har jag försökt att förklara i många tråder.
du sser på grannen, han tycker pumpen drar för mycke ström= för klan pump.

Jag gissar att du ska ha en 8,5kW pump & 230m aktivt hål.

annars så kommer du ha tilskotsel på 10 000kw om året.
Allvarligt talat, nu får du lugna ner dig. Du generaliserar för mycket och råd som dessa är ju helt befängda. Vad grundar du detta på?

Bergvärmebranchen är nog så knepig att navigera i utan att också vi användare skall förvilla varandra.

Att grannen tycker pumpen drar el beror högst sannolikt på att pumpen är felinställd - den erfarenheten har många CTC ägare dragit - läs bara på www.varmepumpsforum.com.

230meter hål till 8,5kw låter helknasigt. Var får du det ifrån?

10000kWh i tillskott? Varfördå!!!???? Med en 7kw pump? Sällan.

Det blir helt knasigt om man generaliserar på detta sätt - det blir för mycket av äpplen och päron i diskussionen. Jag har själv en sjua till 260kvm utan en minuts tillskott. Vad bevisar det i denna sammanhang? Ingenting mer än att resonemangen inte håller.

Mageng, känner du dig osäker på dimensioneringen, prata med fler leverantörer. Bor du i stockholm kan du få lite tips på leverantörer via ett pm.

MathiasS skrev:
Allvarligt talat, nu får du lugna ner dig. Du generaliserar för mycket och råd som dessa är ju helt befängda. Vad grundar du detta på?

Bergvärmebranchen är nog så knepig att navigera i utan att också vi användare skall förvilla varandra.

Att grannen tycker pumpen drar el beror högst sannolikt på att pumpen är felinställd - den erfarenheten har många CTC ägare dragit - läs bara på www.varmepumpsforum.com.

230meter hål till 8,5kw låter helknasigt. Var får du det ifrån?

10000kWh i tillskott? Varfördå!!!???? Med en 7kw pump? Sällan.

Det blir helt knasigt om man generaliserar på detta sätt - det blir för mycket av äpplen och päron i diskussionen. Jag har själv en sjua till  260kvm utan en minuts tillskott. Vad bevisar det i denna sammanhang? Ingenting mer än att resonemangen inte håller.

Mageng, känner du dig osäker på dimensioneringen, prata med fler leverantörer.  Bor du i stockholm kan du få lite tips på leverantörer via ett pm.
vist har jag generaliserat, jag haru ingen fakta på husen!
hur stort hus jag kan värma med en 7a beror ju på hur välisolerat huset är & var i landet det ligger

men faktum är att om man har ett djupare hål så får man varmare vatten från hålet & då ökar verkningsgraden på pumpen. så även om din 7: aklarar sig utan el så kunde du kanske värmt huset billigare med ett djupare hål

killen i detta fall har en årsförbrukning på 40 000kw (jag hadde 30 000kw)
jag kör en 8,5kw pump med 170m altiv borra.
då lär han behöva mer
(jag gjorde av mad 1400kw i januari ink hushållsel)

jag tror jag landar på 15 000kw total förbrukning om året. varav 6 000 bör vara hushålls el.

en 7:a med 130m hål hade kanske gett följande siffror i mitt hus
19 000kw/år
& 20 000:- billigare instalationskostnad

det tar 5 år at käna in det där extra om inte elpriset går upp, för då går det fortare.
jag har inte tänkt att flytta nom 5 år så jag tycker det är värt pengarna!

men en vvs firma vill ju lägga billigaste offerten & dom vil ju visa en kort pay off tid, sen skiter dom i vad som är lönsamast i längden

CarMan skrev:
en 7:a med 130m hål hade kanske gett följande siffror i mitt hus
19 000kw/år
& 20 000:- billigare instalationskostnad
Gissar du eller har du räknat efter på detta?

CarMan skrev:
vist har jag generaliserat, jag haru ingen fakta på husen!
hur stort hus jag kan värma med en 7a beror ju på hur välisolerat huset är & var i landet det ligger

men faktum är att om man har ett djupare hål så får man varmare vatten från hålet & då ökar verkningsgraden på pumpen. så även om din 7: aklarar sig utan el så kunde du kanske värmt huset billigare med ett djupare hål

Näe just det vi vet ingenting och då skall man inte komma med några rekommendationer. Det blir bara fel.

Har du några siffror på hur verkningsgraden ändras med högre köldbärartemp?

MathiasS skrev:
Näe just det vi vet ingenting och då skall man inte komma med några rekommendationer. Det blir bara fel.

jag har bara kört min anläggning i 5 månader, så årsförbrukningn är en gissning, men det finns exakta uppgifter för varje månad som gått.
jag har ingen separat elmätate föt vp, så hur mycket som är hushålls el är en gissning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.