Hej där,
Hus från -36 med källare och en våning. Under sommaren ska källaren blåsas ur och el, vatten, avlopp och värme dras om.

I samband med att vi flyttar pannan vill vi också dra om radiatorrören som idag hänger ned i huvudhöjd. De är av järn, ~27mm i diam och torde därmed vara lite jobbiga att böja om?!

Källarväggen är tjockare än boytans yttervägg varför rören går snett in i väggen, dvs delvis ingjutna i densamma, innan de viker av uppåt genom bjälklag och golv fram till radiatorerna. Behövs kanske en skiss för att klargöra det hela ???

Skulle vilja dra nytt ända upp till anslutningarna på radiatorerna för att slippa synliga, fula kopplingar någonstans på boyta. Skarvar i vägg/bjälklag känns ju inte aktuellt 8). För estetikens skull vill vi ha rören av samma dimension som idag, anslutas till radiatorerna med koppling och att de är böj- och ingjutningsbara.

I källerna skall rören sedan dras till någon variant av fördelare för vidare anslutning till pannan.

Blandning av metaller resulterar ju i galvanisk korrosion vilket jag vill undvika.

Har ni förslag på tillvägagångssätt och produktval?

Blandning av metaller resulterar ju i galvanisk korrosion vilket jag vill undvika.  
Torde inte vara något större problem då dom flesta system består av järn(panna radiatorer mm) och koppar (vanligt förekommande som rörmaterial)

Dock viktigt att förhindra syresättning av systemvattnet (för att förhindra att stålet rostar.)

Rostfria exp.kärl direkt mot järnrör är inte bra har jag hört. Det ska sitta en bussning i mässing(?) i mellan.

Tackar för inputen! Galvanisk korrosions allvarlighet i värmesystem, därom tvista de lärde 8)

Jag är däremot av den åsikten att det ska undvikas så långt möjligt. Det jag river nu har hållit i 70 år och fortfarande är helt och friskt. Tanken är att det jag gör nu ska hålla minst lika länge. Därmed undviker jag helst uppenbara riskkonstruktioner. Det finns ju lite olika tekniker kring hur man ska undvika det så vi behöver kanske inte koncentrera oss på just den frågan nu.

Har vi några andra förslag till hur detta rörbyte skulle kunna se ut och göras?

Ingen med ett fiffigt förslag på hur jag ska få till detta med bockade 27mm rör? Eller har jag att se fram emot att "bila bort halva källarväggen, x kvm med parkett, 2 veckors arbetstid" för att få till detta?

frontvy.jpgsidovy.jpg

Du kanske kan anvænda PEX-rør och få igenom de i de gamla røren?

Du kanske kan anvænda PEX-rør och få igenom de i de gamla røren?
en bra ide!

Liknar min källare och radiator placering, varför inte ta fram huggmejseln och knacka bort cementen underifrån och sen dra ut (ner) rören, så gjorde jag och ingen skada blev det i furugolvet ( bytte till 15mm Cu rör)

En tackar för inputen!

Att få igenom PEX i de gamla rören är ju ett alternativ förstås. Det som är tricket i det hela är ju att jag vill behålla de gamla radiatorerna som är mkt fina och troligtvis rätt ovanliga. Det "låser" oss till att dels försöka hålla ungefär samma rördimension för att det inte ska se för spinkigt ut samt att återskapa den där S-kurvan på framledningen.

Elller.....?!

Om dina gamla rör är i tillräckligt fint skick kan du kanske behålla dom den ”krångliga” biten och gå på med nytt under där det finns plats.

Har funderat i de banorna själv men det blir knepigt av två själ:
- framför allt för att vissa kommer ut för lågt i väggen (jag vill ju få upp rören närmare taket)
- böjen ligger väldigt nära väggen och det blir svårt att göra plats för en koppling på ett vettigt sätt

Men som sagt, det är ett alternativ

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.