7 218 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Vattenmantlad braskamin+ackumulatortank+Flvp=bra?
Vi har ändrat oss från vedpanna till jordvärme och nu har vi jämkat lite. Har tittat på ett system där man använder en vattenmantlad braskamin som går mot en ackumulatortank och dom är dockade till en flvp,det är också 7,5m2 solfångare till detta. Vad tycker panelen om detta
Hoppas att det är någon som har detta system.
Vad heter systemet/leverantören?? Jag är nyfiken. Har tänkt oss frånluftsvärmepump och täljstensugn. Funderar också på en vattenmantlad eldstad, men vill helst inte komplicera systemet för mycket.
Nu är jag inte med.
du pratar om jordvärme & frånluftsvärmepump.
värmepumpar arbetar med lågtempratur, så dom brukar inte funka så bra ihopp med kaminer.
jag skulle säte in en vanlig kamin & sen montera en speciel modul som finns till merkvärmepumpar för att montera ihopp men frånluften, denna modul höjer tempen på kolektorvattnet & du får högre verkninggrad på pumpen.
nått system med ackar som värmsupp har jag svårt att tänka mig en bra lösning på, då dagens värmepumper jobbar med flytandekondensering= den tilvarkar bara så varmt vatten som det behövs just nu, på detta sätt får man högre verkningsgrad!
om du ska bygga nytt så se till att överdimensionera radiatorsystemet, dett är viktigt vi om du ska köra värmepump!
du pratar om jordvärme & frånluftsvärmepump.
värmepumpar arbetar med lågtempratur, så dom brukar inte funka så bra ihopp med kaminer.
jag skulle säte in en vanlig kamin & sen montera en speciel modul som finns till merkvärmepumpar för att montera ihopp men frånluften, denna modul höjer tempen på kolektorvattnet & du får högre verkninggrad på pumpen.
nått system med ackar som värmsupp har jag svårt att tänka mig en bra lösning på, då dagens värmepumper jobbar med flytandekondensering= den tilvarkar bara så varmt vatten som det behövs just nu, på detta sätt får man högre verkningsgrad!
om du ska bygga nytt så se till att överdimensionera radiatorsystemet, dett är viktigt vi om du ska köra värmepump!
Jag förstår inte riktigt vitsen med en flvp i detta sammanhang? En acctank -Kanonbra val, solpaneler för varmvatten på sommaren -Kanonbra val, vattenmantlad braskamin som kan värma vattnet även på vintern - Jättebra (om den är miljögodkänd...).
Frånluftsvärmepumpens största förtjänst är ju att den kan göra billigt varmvatten, något som redan är ombesörjt av de andra komponenterna, så vad skall man ha den till? Om det är ventilationen man vill åt så satsa pengarna på ett FTX-ventilationssystem istället.
CarMan har rätt i att det förmodligen är svårt att få optimalt utnyttjande av ved och värmepumpar i samma system.
NWEN
Frånluftsvärmepumpens största förtjänst är ju att den kan göra billigt varmvatten, något som redan är ombesörjt av de andra komponenterna, så vad skall man ha den till? Om det är ventilationen man vill åt så satsa pengarna på ett FTX-ventilationssystem istället.
CarMan har rätt i att det förmodligen är svårt att få optimalt utnyttjande av ved och värmepumpar i samma system.
NWEN
Jag har varit inne på att köra jord värme men jag har ändrat mig lite nu därför att:
1 jag inte vill känna mig beroende av elbolag om dom en dag känner att dom vill höja priset dramatiskt ( som det talas om)
2 Jag tycker det är mysigt att elda och med småbarn och badkar kommer det att bli mycke varmvatten
Jordvärmen är förmodligen ett bättre alternativ dvs
billigare i investering och verkningsgrad men jag är då
låst med ett bolag och så får jag inte elda då ;D
Flvp vill jag ha därför att 1 ventilation 2 om jag inte orkar elda vill jag ändå ha ett varmt hus.3 Om jag säljer huset så kan köparen bestämma själv vad dom vill göra
Braskaminen är miljögodkänd och dockningsbar mot acc och flvp
1 jag inte vill känna mig beroende av elbolag om dom en dag känner att dom vill höja priset dramatiskt ( som det talas om)
2 Jag tycker det är mysigt att elda och med småbarn och badkar kommer det att bli mycke varmvatten
Flvp vill jag ha därför att 1 ventilation 2 om jag inte orkar elda vill jag ändå ha ett varmt hus.3 Om jag säljer huset så kan köparen bestämma själv vad dom vill göra
Braskaminen är miljögodkänd och dockningsbar mot acc och flvp
SKEDEN skrev:Jag har varit inne på att köra jord värme men jag har ändrat mig lite nu därför att:
Braskaminen är miljögodkänd och dockningsbar mot acc och flvp![]()
men det är det som är så bra med ytjordvärme. oavsett hur mycke elbolagen höjer så batalar du bara en bråkdel av detta, du blir inte lika känslig mor en höjning & desto högre verkningsgrad du har detso större blir förtjänsten vid en höjning.
elda kan du göra än då om du vill mysa
På sommaren räcker det med frånluftsvärmepunpen till att bereda varmvatten, men på samma gång är det ju du som solfångarna funkar bäst! På vintern ger solfångaren nästan ingen energi, och FLVPen räcker inte heller till för att värma upp allt! Det känns som en viss obalans! Varför inte slopa solfångarna, och istället investera i ex.vis en pelletspanna eftersom den har högst verkningsgrad på vintern!
Dock förstår jag dig om du inte vill ha panna + tank att förvara... 
Hmm...
Ytterligare en som tycker det är bättre ju högre elpriserna blir. Jag slutar aldrig att förvånas över detta argument. Helt obegripligt att vissa går på detta.
Tro mig eller ej. jag tycker att det är bättre med lägre priser. och då gäller det inte bara elpriser.
Gillar man att elda och kan få tag på billig ved så går det inte att få billigare uppvärmning. Särskilt om elpriserna stiger. SKEDEN, var du inte inne på att skaffa en riktig vedpanna? En kamin är ju en nödlösning. Det är mycket bekvämare att elda tonvis med ved i en vedpanna än i en kamin. Om ved ska vara den primära värmekällan så tycker jag inte att man ska elda i en kamin om det går att lösa med en vedpanna.
Ibland så finns det givetvis faktorer som gör att man inte kan ha en vedpanna. Om man s a s ska ha pannan i vardagsrummet så tror jag att en vattenmatlad pelletskamin är bra mycket bättre än en vedkamin. I en vedkamin ryms det inte mycket ved och då blir det många brasor per dag och hur man än gör så ska man släpa in en hel del ved. Pellets är renare och mindre skräpigt att hantera och det går att ordna mer eller mindre automatisk transport av pellets till kaminen med hjälp av skruv. Förbränningen i en vedkamin blir inte lika bra som i en vedpanna eller i en pelletskamin.
Ibland så finns det givetvis faktorer som gör att man inte kan ha en vedpanna. Om man s a s ska ha pannan i vardagsrummet så tror jag att en vattenmatlad pelletskamin är bra mycket bättre än en vedkamin. I en vedkamin ryms det inte mycket ved och då blir det många brasor per dag och hur man än gör så ska man släpa in en hel del ved. Pellets är renare och mindre skräpigt att hantera och det går att ordna mer eller mindre automatisk transport av pellets till kaminen med hjälp av skruv. Förbränningen i en vedkamin blir inte lika bra som i en vedpanna eller i en pelletskamin.
Klicka här för att svara