Värme allmänt
abel48: Japp exakt samma. Och tätt blev det. Tusen tack för hjälpen. MVH Anders
Gutte: Det låter ju kanon! Detta är även ett billigare alt. jämfört med v-buren g-värme. ( I installationskostnad ). Någon som har erfarenhet av T2 röd värmekabel? Verkar vara ett bra system. Eller några andra tips och tillverkare?
Sword: Hmmmm.... Verkar vara dåligt drag i dessa briketterna ;D Nu har jag ringt runt till lite leverantörer, men fortfarande är det http://www.briketter-pellets.se/ som är billigast. Det verkar ju otroligt att det skulle löna sig att skicka grejorna över halva landet, men vad vet jag. Efter skidsemestern blir det därifrån jag beställer iallafall. Är det någon som köpt från dem? Hur funkade
dusten: Lite fler trevliga pannor! Tack Hansson28! :) En trebema v33 -en sådan med lika dana acctankar som finns på vvs-butiken har min svåger och han är jätte nöjd med sin och har haft den i 5år. Nu är det bara att gå till banken och se till att man får låna en 60 000:- -Ska väl räcka om man får hjälp med installtionen av svärfar ;D
ClasseClas: Om det finns ett uns av sanning i nedan länk så bekräftar det ytterligare mina lätt yviga kommentarer om "skojare i denna bransch". Synd att man inte kan ta ut "skilsmässa" från sin nätleverantör... >:( >:( http://www.expressen.se/index.jsp?a=236895 Citat från länk: "Cecilia Markusson, vd för nätbolaget Fortums distribution i Stockholm har öppet deklarerat att hon tänker göra
Palfen: Vår Nibe 310p gör oss galna. Kompressorn låter som en helikopter och inte verkar skiten bespara oss nämnvärt mycket el heller :-( Pannan står mot en innervägg i lättbetong vilket borde vara goda förutsättningar för ljudisolering, men icke...
JesperS: Det finns patronfilter i olika storlekar som du kan sätta ett "partikelfilter" i. Tas ut och spolas rent när det är grusigt ...
Palfen: Vi upplever samma problem i vårt nybygge. Fighter 310p samt golvärme. Tyvärr är det nog nåt man får leva med denna typ av uppvärmningslösning. Jag är själv van vid radiatorer sedan tidigare. De sitter oftast direkt under fönster och "dödar" då kallraset direkt, vilket inte golvärmen klarar av på samma sätt. Dessutom är det så att golvärmen är ett betydligt trögare system,
Yondalar: alla barn i början, no problem Ta fram manual där du kan se hur systemet ser ut i princip. Börja med att lyfta av täckplåtar så att du hittar cirkulationspump och rören. Försök hitta igen fram och retur varmvatten och radiatorer. Var fylla på vatten i systemet (kan vara bra att kunna efter avluftning) Helt enkelt bekanta dig. Går att känna sig fram vad som är vad. Lufta de kalla
BAS: Jovisst får du betala för något onödigt om du köper VP med inbygg acktank. Dessutom får du en anläggning som inte är lika robust=hållbar om det är för många onödiga delar. En ren VP håller längre, är enklare att installera (fråga installatörer som felsökt en hel dag) och billigare att reparera den dan det är dax.
pandy: Då det sotar mest hos oss är då piperna är igensatta och elden nästan går ner över glasluckan istället för upp i skorstenen. I vår spis är tanken den att inkommande luften ska värmas upp i kanaler som går runt luckan och mynnar ut i ovankant och detta ska då förhindra att glasrutan blir sotig. Det funkar fint då piperna är rensade. Går det att bromsa utflödet. Jag har fått
NWEN: Svårt att säga, jag ville ha dessa eftersom de är rekommenderade av Astma och Allergiförbundet för att de är belagda på insidan så att det skall fastna så lite som möjligt i dem. Jag tog därför bara in offert på dessa... men jag tror inte att det är någon särskilt stor skillnad, det beror nog snarare på återförsäljaren.
Per-Erik: beror nog på vilket värmesystem du tänker välja.. :-/ skiljer ju en del mellan pellets anläggning, Luft/luft pump, bergvärme.. tror inte det finns generella regler för samtliga förutom att en Elektriker med cert måste göra installationen då.. för luft/luft pump måste det var en kyl kille där o installera.. Fö pellets måste sotaren godkänna anlägningen. Bergvärme, tja finns nog
Pebbe: Kolla in miljöfläkten, ventilerar min källare (ca 50m2) med den, funkar bra, lättinstallerat och simpelt underhåll. www.auro.se
Yondalar: för att VVS-handeln och röris tjänar på varenda mässingspryl du stoppar in det hängs oftast på alldeles för mycket mässing behövs ej enklaste lösningen: shunt (3- och ännu bättre för acken är en 4-vägare)+ 1st cirkpump + (ev ESBE som säkerhet mot för hög temp i slingorna) + 1st strypventiler på varje slinga (för att balansera flödet/na) sen kan man förfina det med
Yondalar: kan det vara så lite kvar att det tjuvsuger luft? snikvariant, luta tanken så du får ut allt, räkna med att få göra som Immobil säger
Pedersen: Cirkulationspumpen skall alltid sitta efter blandningsventiler eller på returer. Detta för att skydda pumpen från värme. Jag kanske var otydlig där. Du verkar ha en elegant lösning med bivalent shunt. Jag har gjorde det så enkelt som möjligt. Tar långt ner så jag kan utnyttja solvärmen i största mån och spara på värmepumpen. Har hittills inte haft några problem med att värmen
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59754/0]Pellets[/link] [move by] MathiasS.
MP: Ja Yondalar jag håller med dig i nedan påstående [citat] Och Jesca_j det finns FTX aggregat med högre verkningsgrad. Ex.vis HERU 50 som har mellan 77-79% verkningsgrad. Drar i drift 90 Watt/tim. Skulle med ditt exempel bli 2 * 0,77=1,54-0,090-1,0= +0,45kwh Så jag vill fortfarande hävda att om man väljer "rätt" FTX produkt och rätt installation så tjänar man i driftskostnader med ett
zetor: Jag har tänkt installera en ny havre/pellets panna i ett nytt fristående pannrum och därifrån köra med kulvert in till mitt gamla pannrum i bostaden. Där, i gamla pannrummet, har jag för avsikt att sätta en ackumulatortank med elpatron och slinga för tappvarmvatten. Är det någon som har erfarenhet av en liknande installation? Havrepannan är ju av den typen att den inte slocknar helt
ppalm: Hopp klart Dragit om vattnet utanför trossbotten. nu är alla rör för tappkallvatten inte dolda längre ;D Hoppas nu kopparrören för varmattnet inte havererar på sammas sätt :-/
Mario: Tror ändå det är fel gumminippel du har valt så jag skulle nog prova med den andra storleken. Är det fel dimension på den expanderar den inte tillräckligt och då blir det så här. Unigum är ju i första hand till för att täta för att hindra lukt att tränga upp ur avloppet inte för att täta för eventuella läckor. /Mario
Hemmakatten: Såg en pelletskamin häromdagen som var vattenmantlad, kopplad till en acktank och användes till golvärme. 20% av energin gick ut i rummet genom rastret ovanför kaminen. Är det någon som vet vilken kamin det är? [bild]
Emilsson: Luft/luft Vp ger generellt mycket högre energiutbyte COP än luft/vatten,samt att en vanlig luft/vatten är av on/off typ,och dessutom inte är ekonomisk vid -10C.De bästa luft/luft har COP över 2 vid -15C,och ger positivt energitillskott ner till -20.Vad gäller effekten,viktigt,minst 5kW och helst högre.Vad den Norska firman heter kommer jag inte ihåg.
Yondalar: Håller med föregående talare En FTX bör ingå i grundkonceptet (om inte annat så av klimat/hälsoskäl) Gratis objektiv energirådgivning fås av kommunens energirådgivare (ring flera, Lilla Edet har jag för mig har en bra kvinna) Det luktar VVS kille med provision. (Ju högre förbrukning dessto mer kan man spara, men bra utförd isolering ger många gratis kWh)
Yondalar: vidare på tvättmedelsteorin: det var en såndär köpaengångikvartaletförsäljare här och försökte kränga bla tvättpulver. Hon sa att det blandas cellulosa i tvättmedel? ...re på jobbet: jag är min egen, så alla syndatimmar får jag sen ta igen och då blir det ofta på icke normal arbetstid - "men då får jag ju ob-tillägg, eller" :-/ nä nu anser jag att jag är utanför ämnet