Hej!
Jag har en fråga när det gäller vattenburen golvvärme i källare.
Har ett hus med källare fr 30-talet. Betongplattan är oisolerad. Har fått förslag från en hantverkare att lägga vattenburen golvvärme direkt på betongen och därefter flytspackling. Vilka risker finns det?
Stora värmeförluster? Risk för fuktproblem i angränsande rum eller i väggarna?
Nån som vet?!
/Hubbe

Titta på reprisen på plus som gick i veckan. Läs intervjun på första sidan av den site.

Om man har värme i golvet utan isolering så värmer man upp marken det kostar pengar, fukten kan också komma upp i angränsande rum(precis som du skrivit). På sommaren när golvvärmen inte är på finns det risk för att fukten kommer upp i rummen med golvvärme vilket också gör att du inte kan ha trägolv.

Jag har själv golvvärme i min källare den är byggd 1934, jag har bilat upp betongen grävt ur och isolerat, från 205cm i takhöjd på de flesta ställen så är det nu 218cm.

Detta var ett jobb som tog tid och mycket på kroppen, men när jag förra veckan kunde gå på mitt trägolv i källaren så har man "glömt" allt slit.

Guran1

Jag har fundering om att göra ngt liknande i en hall. Platta på mark utan isolering. Min tanke var att enbart ha komfortgolvvärme genom att förlägga 12mm pex ganska tätt c-c 10 (mycket slang blir det) för att kunna hålla låg framtemp och inte få så hög bygghöjd.
Något bra flytspackel strax över rören (för att värmen ska vara så nära klinkern som möjligt) ev. förstärkt med elastiskt kem eller putsnät. Därefter klinker.
Frågan är bara vilken framtemp som krävs för att golvet ska hålla 19-20 grader istället för nuvarande 13-14.
Hallen kompletteras med radiator.
Intressant tråd för alla med kalla betonggolv som vill ha klinker, annars är nog heltäckningsmattan oslagbar när det gäller fotkomfort (kanintofflor duger också)

Värmegolvstillverkarna brukar ha en viss mängd flytspackel över rören så värmen sprider sig över hela golvet och inte bara över rören. Sten är bäst på att sprida värme så den minsta mängden spackel behövs till det, trä sprider ej värme på samma sätt så då behövs det mer spackel.

Guran1

wer41 skrev:
e genom att förlägga 12mm pex ganska tätt c-c 10 (mycket slang blir det) för att kunna hålla låg fra
...tänk på att tryckfallet blir stort med sådana pjuttrör - många slingor krävs i stora utrymmen.

Jo jag är medveten om det, hallen är inte så stor ca 8m2 men ska i så fall göra två slingor. Det är nog ingen ekonomisk drift, men alternativet "bila bort plattan" klingar inte särskilt ljuvt i mina öron.
Eftersom jag ska ha en del solfångare också låter jag dom försörja golvslangen under vår och höst när det är som störst risk för fuktvandring.

Hubbe skrev:
Hej!
Jag har en fråga när det gäller vattenburen golvvärme i källare.
Har ett hus med källare fr 30-talet. Betongplattan är oisolerad. Har fått förslag från en hantverkare att lägga vattenburen golvvärme direkt på betongen och därefter flytspackling. Vilka risker finns det?
Stora värmeförluster? Risk för fuktproblem i angränsande rum eller i väggarna?
Nån som vet?!
/Hubbe

Jag skulle inte göra så, just av de skäl du nämner.

Det bästa alternativet är nog att gräva ur, isolera och gjuta en ny kaka med rör i. Näst bäst är antagligen att lägga rören i värmekassetter (frigolit+plåt) för att hantera både förluster (pengar) och uppvärmning av underliggande mark.

Mattias,

Hur mycket bygger plåten och frigoliten?
Är det hål i plåten så att fukten kan vandra?
/Hubbe

Hubbe skrev:
Mattias,

Hur mycket bygger plåten och frigoliten?
Är det hål i plåten så att fukten kan vandra?
/Hubbe
Det finns olika system. Titta tex på
http://www.energijagarna.se/1.html

Konstruktionen är ju inte tät, så ev fukt lär säkerligen leta sig upp genom konstruktionen.

Eldar du med egen ved, så må det KANSKE vara att sätta in golvvärme, men annars, OJ vad elmätaren kommer att snurra!
...att värma grundvatten är dyrt, (jag vet, hyrde ett sånt hus en gång i tidernas begynnelse)

och sen fuktproblemen som nämnts
..det är nog bara att bita i det sura äpplet, men då blir det bra, fuktspärr och drän av det som är nergrävt i backen kommer man aldrig undan :'(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.