8 536 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Kostnad Nibe utjämningskärl?
Jag har en Nibe Fighter 1215 som ger ojämn värme vilket gör att det knakar i golvet i vardagsrummet. Nibe har ett utjämningskärl på 100l som skall mildra problemet, stämmer det och vad kostar ett sådant installerat och klart? Någon som vet? ???
Det stämmer bra det. Det behöver dock inte vara ett kärl från nibe. På www.rinkabyror.se kan du nog se vad ett enkelt tryckkärl på denna volym kan kosta. Vad arbetet kan tänkas kosta törs jag inte gissa på - men det borde inte ta mer än 2-3 timmar att fixa.
Njae... hittade ingen riktigt bra där.
Jag skulle säga att man vill ha en tank med inlopp i botten och utlopp på toppen, annars lär inte tanken fylla någon funtion. Tricket är ju att vattnet blandas i tanken så att det hetare vattnet från VPn inte kommer ut i rören så snabbt.
Någon annan kanske kan tipsa om bra tankar som är lite mindre. Det är säkerligen inget fel på Nibes tankar heller för den delen, tänkte bara att dom nog tar bra betalt.
Jag skulle säga att man vill ha en tank med inlopp i botten och utlopp på toppen, annars lär inte tanken fylla någon funtion. Tricket är ju att vattnet blandas i tanken så att det hetare vattnet från VPn inte kommer ut i rören så snabbt.
Någon annan kanske kan tipsa om bra tankar som är lite mindre. Det är säkerligen inget fel på Nibes tankar heller för den delen, tänkte bara att dom nog tar bra betalt.
Denna tank har inlopp i botten och utlopp i toppen.Tilt skrev:
Det man ser på sidan är en "skvallerrörsanslutning".
Skall man använda denna så måste den isoleras väl, minst 150/200 mm isolering.
Hej!
Jag är helt ny på detta forum men har några frågor.
Citerar Mathias 8 juli 2005:
Jag trodde att det var bättre att inloppet är i toppen och utloppet i botten för då blandas väl den heta skvätten som kommer från värmepumpen bättre, så att det som förs ut inte ställer till med knäpparna?
Min fråga nr 2:
Är det någon, som har erfarenhet om en installation av utjämningskärl har tagit bort knäppningarna?
Saker jag tagit reda på:
Nibes utjämningskärl UKV 100 är en rund cylinder c:a 1 meter hög och c: 45 cm i diameter.
Kärlet är isolerat och skall fästas på vägg (fästen medföljer).
Priset (dec 2005) är 3500:- kr inkl moms enligt Nibe. Tillkommer naturligtvis arbetskostnad.
För den som är intresserad finns en måttbeskrivning av utjämningsskärlet i form av en pdf-fil på Nibes web-sida.
Den är krånglig att hitta, därför lämnar jag följande beskrivning:
www.nibe.se
Välj Fliken Villavärme > Ladda hem > Dokument
Välj under Steg 1: Produktgrupp Tillbehör
Välj under Steg 2: Produkt UKV 100 och Dokumenttyp Alla dokumenttyper
Steg 3: Klicka på Sök
Ladda hem pdf-fil 611182-1.pdf
2005-12-11 /kawe
Jag är helt ny på detta forum men har några frågor.
Citerar Mathias 8 juli 2005:
Min fråga nr 1:
Jag trodde att det var bättre att inloppet är i toppen och utloppet i botten för då blandas väl den heta skvätten som kommer från värmepumpen bättre, så att det som förs ut inte ställer till med knäpparna?
Min fråga nr 2:
Är det någon, som har erfarenhet om en installation av utjämningskärl har tagit bort knäppningarna?
Saker jag tagit reda på:
Nibes utjämningskärl UKV 100 är en rund cylinder c:a 1 meter hög och c: 45 cm i diameter.
Kärlet är isolerat och skall fästas på vägg (fästen medföljer).
Priset (dec 2005) är 3500:- kr inkl moms enligt Nibe. Tillkommer naturligtvis arbetskostnad.
För den som är intresserad finns en måttbeskrivning av utjämningsskärlet i form av en pdf-fil på Nibes web-sida.
Den är krånglig att hitta, därför lämnar jag följande beskrivning:
www.nibe.se
Välj Fliken Villavärme > Ladda hem > Dokument
Välj under Steg 1: Produktgrupp Tillbehör
Välj under Steg 2: Produkt UKV 100 och Dokumenttyp Alla dokumenttyper
Steg 3: Klicka på Sök
Ladda hem pdf-fil 611182-1.pdf
2005-12-11 /kawe
Vill man minska knäppningar ska man köra in i toppen & ut i botten.
vill man bara öka volymen så ska man ha in i botten & ut i toppen.
har man liten vattenvolym i systemet eller att systemet inte är helt intrimat så får man stor skilnad på tempen, vilken ökar risken för knäppningar
vill man bara öka volymen så ska man ha in i botten & ut i toppen.
har man liten vattenvolym i systemet eller att systemet inte är helt intrimat så får man stor skilnad på tempen, vilken ökar risken för knäppningar
Ett annat alternativ är Ivt:s Arbetstank 100, som består av en rund cylinder
som är c:a 1,5 m hög och med diametern c:a 30 cm.
Arbetstanken har en volym på 100 liter och är isolerad.
Den har anslutningarna på toppen, dvs. returrör som går till botten och
tillopp som sitter högst upp i tanken. Tanken ställs direkt på golvet.
Den kostar 3238 kr inkl. moms (dec 2005).
Pdf-fil med produktbeskrivning kan hämtas från www.ivt.se
Välj fliken Ladda hem och Dokumentarkiv
Ange Produkttyp Ackumulatortank
Välj Manual Arbetstank100 sv 2.1.pdf
2005-12-15 / kawe
som är c:a 1,5 m hög och med diametern c:a 30 cm.
Arbetstanken har en volym på 100 liter och är isolerad.
Den har anslutningarna på toppen, dvs. returrör som går till botten och
tillopp som sitter högst upp i tanken. Tanken ställs direkt på golvet.
Den kostar 3238 kr inkl. moms (dec 2005).
Pdf-fil med produktbeskrivning kan hämtas från www.ivt.se
Välj fliken Ladda hem och Dokumentarkiv
Ange Produkttyp Ackumulatortank
Välj Manual Arbetstank100 sv 2.1.pdf
2005-12-15 / kawe
Klicka här för att svara