poiu skrev:
Med kunskap om ditt hus och pumpens ljudnivå och karaktäristik så kan man som en enkel aproximation bedömma risken för problem. Och genom att räkna på ditt hus ur ett akustiskt perspektiv och sätta in pumpens data så får man ut ett mer detaljerat resultat. Inte märkligare än att man kan räkna på energibehov, men krångligare.
Jodå efter för många år på högskola förstår jag också att det går att räkna och simulera i teorin. Det jag försöker säga är att i praktiken så är inte detta intressant ändå, av flera alternativa skäl:

1. Det är för dyrt.
2. Du kan inte hitta någon som gör anylsen/simuleringen
3. Även om du hittar någon som gör beräkningen så är det ingen garanti för att du slipper oljud
3. Det är för dyrt igen - det blir inte direkt lättare att räkna hem en bergvp installation om man också skall lägga ut 10, 15 eller kanske 20k på en akustiskt analys av ett helt hus.

DÄRFÖR drar jag slutsatsen att förädlad information i databladen inte gör någon gladare.

DESSUTOM är det ju fortfarande så att dom flesta inte störs av brumljud som fortplantar sig genom väggar och tak och springor i dörrar. Det är knack och bank och ljud som sprids i rören som verkar vara det största problemet - och det är säkerligen ännu svårare att räkna på.....

Slutsats....ställ inte pumpen vägg i vägg med sovrummet, anslut pumpen till radiatorsystemet med flexslang - hoppas på det bästa. Lös problemen när dom uppstår.... :o

MathiasS skrev:
Jodå efter för många år på högskola förstår jag också att det går att räkna och simulera i teorin. Det jag försöker säga är att i praktiken så är inte detta intressant ändå, av flera alternativa skäl:

1. Det är för dyrt.
2. Du kan inte hitta någon som gör anylsen/simuleringen
3. Även om du hittar någon som gör beräkningen så är det ingen garanti för att du slipper oljud
3. Det är för dyrt igen - det blir inte direkt lättare att räkna hem en bergvp installation om man också skall lägga ut 10, 15 eller kanske 20k på en akustiskt analys av ett helt hus.

DÄRFÖR drar jag slutsatsen att förädlad information i databladen inte gör någon gladare.  

DESSUTOM är det ju fortfarande så att dom flesta inte störs av brumljud som fortplantar sig genom väggar och tak och springor i dörrar. Det är knack och bank och ljud som sprids i rören som verkar vara det största problemet - och det är säkerligen ännu svårare att räkna på.....  

Slutsats....ställ inte pumpen vägg i vägg med sovrummet, anslut pumpen till radiatorsystemet med flexslang - hoppas på det bästa. Lös problemen när dom uppstår....  
Man måste ju inte lösa vågekvationerna för hela byggnaden med FEM-analys, lika lite som man gör värmeberäkningar med FEM-analys. Dessutom är det meningslöst att försöka eftersom randvilkoren normallt är för dåligt kända.

Det finns däremot inget som hindrar att man räknar på reduktionstalen i ters -eller oktavband för en given vägg och marchar det mot pumpens karraktäristik. Det är en uträkning på en timma MAX med papper, penna och miniräknare. Största problemet är att få datat för de publicerar inga fabrikanter på webben. (vare sig VP eller gips/isolering/regeltillv. men de har säkert data du kan få om du är  "partner").
Då har du ett ungefärligt utfall i ditt hus med den pumpen. Men tillviss del behöver man inte räkna, det räcker att titta på diagrammen. Det ger även en möjlighet att vidta åtgärder innan montering om väggen är för dålig. Blir det problem i alla fall så får man lösa dem då.

Ljud från rörledningar är vibrationer som hittar en yta som har resonanser vid audiofrekvenser. Bästa sättet att unvika de problemen är att inte mata in energi i rören. Bästa sättet att inte göra det är att göra en maskin som inte vibrerar =låga vibrationsnivåer. Dessa redovisas lämpligen i datat för maskinen. Och det lär bli billigare att lösa problemen med vibrationer vid konstruktion av maskinen, än efteråt på plats.
En analogi: Har man problem med att det blir för varmt pga solinstrålning så kan man lösa det med antingen solavskärmning redan i byggnads skedet, eller montera in en större kylmaskin.

Med ditt resonemang så är det meningslöst att försöka sänka vibrations/ljudnivåerna på maskiner.
Har någon tillverkare vinnlagt sig om att balansera ut maskinen, montera den i en "låda" med ljudisolering, styva väggar med sandwitshkonstruktion i multiplalager så att ljudnivån blir låg så är de beroende av jämförelser med sämre fabrikat.
Vad tror du då händer om ngn säger till dem, skit i databladen, det spelar ingen roll om du ställer in en pump på 70 dB i ett rum med råspont och träbjällag, eller om du ställer in en pump på 30 dB i ett rum med platta på mark och väggar med 2+3 gips/isolering på sepererade akustikreglar .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.