Yondalar skrev:
du har väl någon ventil någonstans som du kan vrida lite på för att testa vad som händer gm att strypa uppe, ev måste du också vrida upp cirkpumpen ett snäpp

jag ser inte varför det inte i detta fall (i 12 mån) skulle vara fördel att köra gm källarslingan först, eller om det ej går T-koppla.
Förklara gärna om jag fått ett släpp,
skulle vara att 12mm är för klent för hela flödet (flödet trycket går alltid att få till, en större pump i värsta fall, men flödeshast kan dra iväg så det blir oljud och erosion)
Jag har ingen ventil som styr hela övervåningen men stänger jag av samtliga element så blir det varmt på elementen i källaren, vrider jag ner elementen så blir det lit värme på elementeni källaren men då slår VP av och på väldigt ofta.

Jag räknade på det för ett tag sen och det blir ganska kraftig tryckfall i 42 m 12 mm rör men det kankse skulle fungera att koppla samman allt.

Jag har i alla fall fått ett antal bra:-? ideér och sen får vi se vilken av vägarna jag väljer....

/Zeb

Jag har ingen ventil som styr hela övervåningen men stänger jag av samtliga element så blir det varmt på elementen i källaren, vrider jag ner elementen så blir det lit värme på elementeni källaren men då slår VP av och på väldigt ofta.
Problemet är att du blandat två systemtyper, detta har väl framkommit med all tydlighet. Det ett proffs skulle göra i ditt fall är att shunta de olika system med respektive temp och flöde enligt norm. En lösning som kanske kan fungera och samtidigt hjälpa höja verkningsgraden är att koppla in "källarsystemet" på returen från 2-rörssystemet, har får du använd en extra cirkpump och reglerventiler för att få till det.
Mvh rogge

Har du värmepump är det myckeriktigt bara an sak o göra o det är att bygga 2 rörs system.
vad har du för radiatorer? inte behöver du väll byta dessa, ret räcker ju med att byta rörena!

rogge_vvs! varför ska källarradiatorerna kopplas på returen????? det innebär ju att enrörssystemet som kräver högre framledningstemp får vatten som är "avkylt", vilket innebär att framledningstempen ut från värmepumpen kanske måste ligga på 80-90 grader för att radiatorerna i källaren ska kunna avge någon värme. särskilt dom radiatorer som ligger sist i enrörsslingan och får det kallaste vattnet. jag vidhåller att man i så fall ska koppla enrör före tvårör!!!

sen så är det ju som så att enrörsrad är dim. för högre temp än tvårörs så dom kanske måste bytas ut...

Magnus_Redin skrev:
[quote author=pellefant link=1133711157/0#10 date=1133992574]magnus r! vad jag förstår så går inte en vanlig cirkpump att överbelasta, fastnar den så står den still men brinner inte upp, samma om den går mot stängd ventil, den brinner inte upp. det har att göra med den låga verkningsgraden hos den. däremot en vanlig elmotor som fastnat brinner upp ifall det inte finns något motorskydd.
Jag räknar definitivt "slutar pumpa" som ett klart fall av överbelastning.
Men jag kan givetvis ha helt fel i att effektförbrukningen då går upp så det märks tydligt, det var en gissning och inte erfarenheter av experiment.
[/quote]

Jag såg i ett instruktionspapper till en cirkpump att om den körs till tvårörssystem så bör man ha nån slags bypass-tryckventil som släpper fram vattnet om alla element är avdragna på minsta, så jo, vissa pumpar kan nog ta stryk om de får för mycket "mottryck", fast kanske bara gäller om det är totalt tvärstopp på flödet.

CarMan skrev:
Har du värmepump är det myckeriktigt bara an sak o göra o det är att bygga 2 rörs system.
vad har du för radiatorer? inte behöver du väll byta dessa, ret räcker ju med att byta rörena!
Brukar inte enrörsradiatorer ha en anslutning i botten för både till- och frånvatten? Jag själv har enrörssystem med radiatorer från "fellingsbro verkstäder" och på dem sitter ett enda relativt stort anslutningshål i botten, kanske en och en halv tum i diameter, eller kanske en tum, och sedan sitter en "kran-klump" under med anslutning för två rör, jag vet inte säkert dimnensionen men kanske 15-18mm eller nåt sånt.

Det är väl bara om man har "tvårör-radiatorer" som har kranen/anslutningsmojängen för enrör som man kan byta till tvårörskoppling?

Fast iofs, det kanske går bra att ställa "kranen" på max, kasta bort ratten, och sedan montera på en "kran" avsedd för tvårörsystem, om man vill köra den här typen av element på tvårörsystem? Fast det kan ju vara så att en hel del av vattnet bara strömmar förbi även om man gör så.

Fast nu vet jag ju inte hur de radiatorer Zeb har ser ut.

Värt att tänka på är ju också att en källare lär ha betydligt mindre variationer på värmeeffektbeovet fördelat över året jämfört med resten av huset. En bra bit av källaren ligger väl på "frostfritt djup", man lär ju kunna räkna med att golvet och en bit av väggarna har rätt så lika temperatur på utsidan året om liksom. Det jag tror jag vill säga med det är att om det är lite för svalt nu i källaren så blir det kanske inte direkt extremt svinkallt i februari, med lite tur.

rogge_vvs!  varför ska källarradiatorerna kopplas på returen????? det innebär ju att enrörssystemet som kräver högre framledningstemp får vatten som är "avkylt", vilket innebär att framledningstempen ut från värmepumpen kanske måste ligga på 80-90 grader för att radiatorerna i källaren ska kunna avge någon värme. särskilt dom radiatorer som ligger sist i enrörsslingan och får det kallaste vattnet. jag vidhåller att man i så fall ska koppla enrör före tvårör!!!
Meningen med mitt förslag var att inte bry sig så mycket om tempen i källaren utan "mjölka" ut så mycket flöde/värme som möjligt ur returen. Bostadsplanet kör han efter kurvan som vanligt. Det han vinner på detta är att han inte behöver göra om hela sitt system och han får in cirka 30-35°C i källarslingan (0° ute 40° fram) troligtvis är han inte så beroende av sin källarvärme och nöjer sig med 15-18° grader i källaren. En annan fördel med att sänka returtempen på detta sätt är att värmepumpen får en lägre returtemp att jobba mot och som de flesta vet är att pumpens effektivitet/gångtider ökar.
Mvh rogge

rogge vvs! jag anser att med din koppling kan han lika gärna koppla förbi källarradiatorerna!! med 30 grader framledning till dom så kommer dom inte att avge speciellt mycket värme om alls någon!!

pellefant skrev:
rogge vvs! jag anser att med din koppling kan han lika gärna koppla förbi källarradiatorerna!! med 30 grader framledning till dom så kommer dom inte att avge speciellt mycket värme om alls någon!!

det beror helt på storleken på radiatorerna.

jag tycker problemet snarare är att källaren mjölkar ur allt vad värme heter ur retur vattenet & värmepumpen orkar kanske bara höja retur tempen med max 10 grader & det kanske inte räcker för att få varmt på över våningen

ja om radiatorerna i källaren är överdimensionerade många gånger så kanske dom kan ta ut någon ynka grad. är det nu så att vpn bara orkar höja från 30 till 40 grader så är den väl trasig eller underdimensionerad. nu var väl inte problemet att det inte blev kallt uppe utan att det blev kallt nere!!

enrörsslinga kräver hög temp och "snabb cirkulation"
tvårörs klarar sej med lägre temp och "långsammare" cirkulation

CarMan skrev:
Jag köpte billiga begagnade elemet. Elementen har ett hål i botten som är ca 25 mm. Hålet delas av en metallfläns och på detta kopplas ventilen. När ventilen är max öppen så flödar en del av vattnet in i ellementet på ena sidan flänsen och kommer ut på den andra. En del av vattnet flödar direkt genom ventilen och på detta sätt "shuntas" vattnet fram till nästa element.

I och med att inte allt vatten rinner genom elementet så går det inte att koppla om till ett tvåkretssystem. (jag kopplade det som tvåkrets först men det blev om möjligt ännu sämre)

Jag har i dagsläget mellan 16 och 18 grader i källaren men önkar mer i framtiden. Jag skall bjuda hem en rörexpert och se vad de rekomenderar så får vi se vilken lösning det blir, jag lovar att återkomma.

/Zeb

Zeb skrev:
Jag har i dagsläget mellan 16 och 18 grader i källaren men önkar mer i framtiden. Jag skall bjuda hem en rörexpert och se vad de rekomenderar så får vi se vilken lösning det blir, jag lovar att återkomma.
Med såpass lite "för lite" värme så kan det faktiskt vara värt att prova att ställa fläktar invid elementen. De avger ju helt klart mycket mer värme om man får mer luftflöde kring dem. När jag bodde i lägenhet och tyckte att hyresvärden snålade med värmen så la jag nån tystgående datorfläkt på elementet som dumt nog var möblerat med en soffa i vägen, bara det höjde nog temperaturen i det rummet en grad. Fast det beror ju på vilken ljudnivå man står ut med också. Trumfläktar är de fläktar som ger absolut mest flöde i förhållande till ljudnivån, de rekomenderas. Den jag körde med var bara en 5.25" axialfläkt, som dessutom bara låg löst ovanpå elementet, en bättre riggning hade alla gånger gjort mer nytta.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.