G
Har ett rum(nybyggd)som skall användas till badrum.Ca 6 kvm.Är tätt reglat.150 isolering.Golvspån+13 mm gips.Skall ha klinkers ovanpå.Hur kallt blir det utan elgolv värme.Skall ha ett 800 x 600 2 radigt vattenburet element där inne.Har hört mkt negativt om golvvärme.Om man skippar det och bara har elementet och mattor.Räcker det,eller blir det för kallt.Och att lägga ett el golv är väl inte fel.Skall man lägga en 10 mm frigolitskiva ovanpå gipsen.Skall ha duschkabin.Eller skall jag lägga en matta.Har redan köpt klinkersen.Men det går väl att sälja.Och var köper man elgolvet.Törs man handla på Jula.många frågor blir det.Tacksam för svar.

jag skulle defenetivt läga golv värme.

om dumet är påp övervåningen kan det hända att golven blir varma ändå & då behöver du ju inte slå på värmen !

annars så lägger du vattenburen golv värme & skippar radiatorn

G
Utbyggnaden är på undervåningen.Marken(gruset) ca 0,5 m under.Vattenburet bygger för mkt.

tycker du ska satsa på golvvärme.......klinkes är ett hårt och bra värmeavledande materialså det känns kallt även om du har bra uppvärmning för övrigt

G
Vattenburen golvvärme.Vad är max höjden på det.Eftersom isoleringen är endast 150 mm glasull.Så måste det till mer isolering,för att värmen inte skall försvinna neråt.Vad skall användas.10 mm frigolitskiva??.Någon som vet.Likadant så är det några rörisar som satt in en vanlig kulventil som strypning till golvvärmen.Vad är max temp på vattnet i rören.Sedan undrar jag vilket som är bäst att ha i golvet.Prisol eller plaströr.Prisolen har ju ett plasthölje som det kan sippra ut vid ev läcka.Men enbart röret bygger 12 mm.Högt blir det.Som ni ser,många frågor blir det.Var nyss in på Julas hemsida och kollade deras golvvärme.Komplett pkt ca 4000:-.Hur är det med livslängden.Håller det inte mer en 20 år så bli det dyrt att fixa golvet.Allt måste brytas upp.

Enligt mig så är golvvärme ETT KRAV FÖR ATT KLINKERSGOLVEN SKALL BLI DRÄGLIGA. Och jag vet, jag har klinkers med golvvärme i hela huset! Lite trist på sommaren...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.