2 761 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Två olika elementkrettsar
Sida 1 av 2
Hej
I min iver att fixa ett billigt och bra värmesystem i källaren installerade jag ett enkrettssytem med 12 mm rör. På övervåningen så har vi ett tvåkretssytem med stora framlednigsrör och stigarrören (tror jag att det heter) är 26 mm.
Som vem som helst som tänker lite mer än jag kan förstå så går allt vatten till övervåningen och inget i mitt trånga system i källaren.
Vad skall jag göra för att få mer vatten till elementen i källaren?
/Zeb
I min iver att fixa ett billigt och bra värmesystem i källaren installerade jag ett enkrettssytem med 12 mm rör. På övervåningen så har vi ett tvåkretssytem med stora framlednigsrör och stigarrören (tror jag att det heter) är 26 mm.
Som vem som helst som tänker lite mer än jag kan förstå så går allt vatten till övervåningen och inget i mitt trånga system i källaren.
Vad skall jag göra för att få mer vatten till elementen i källaren?
- Skall jag sätta en reducerventil på vettnet till övervåningen?
- Skall jag sätta en extra vattenpump på kretsen i källaren?
- Måste jag byta ut hela källarkrettsen till något som stämmer bättre överens med övervåningen
?
/Zeb
Det är ca 40 m rör och sju radiatorer av varierande storlek.
Visst hade det varit mest rätt att byta alla rör och alla element i källaren men är det verkligen nödvändigt? Finns det en annan lösning som tar mindre tid och kostar mindre pengar så är jag tacksam .
/zeb
Visst hade det varit mest rätt att byta alla rör och alla element i källaren men är det verkligen nödvändigt? Finns det en annan lösning som tar mindre tid och kostar mindre pengar så är jag tacksam .
/zeb
Zeb skrev:
En reducerventil borde vara det snabbaste och billigaste att prova i praktiken.
Jag tror inte att det är värt att räkna på det om man kan skruva själv. Det kan ev kombineras med att man mäter ström och/eller energiförbrukning för cirkulationspumpen före och efter. Då får du även elkostanden för ändringen men alla förluster blir värme i huset så det är inte så illa om det kostar några kWh.
Givetvis blir du tvungen att rapportera i forumet hur det gick.
pellefant skrev:
Ger inte detta en "onödigt" varm källare? VP skickar ju på värme om returvattnet från övervåingen är för kallt för rådande utetemperatur. Om då framledningsfvattnet kyls av i källaren för att sen gå upp på övervåningen kommer väl källarelementen gå för fullt hela tiden?
/Zeb
Zeb! du nämde inget om någon värmepump. när man har en värmepump så ger den bara runt 55 gradigt vatten utan att köra tillsatsel. enrörssystem kräver oftast minst 55 grader för att ge värme medan däremot tvårörssystem ger värme vid ner mot en framledningstemp på 40 grader, beroende på dimensionering av radiatorerna. så enligt mej är det fel att ha enrörssystem till VP. bygg om till tvårörs! har du inga termostater på källarradiatorerna?eller koppla källaren och övervåningen parallelt och stryp flödet till övervåningen så du får cirkulation i källarradiatorerna åxå.
magnus r! en cirkulationspump tar bara ström som en vanlig glödlampa, verkningsgraden i den är runt 30%. så hur menar du att man ska kunna mäta någon märkbar skillnad i strömförbrukning för cirkpumpen?
magnus r! en cirkulationspump tar bara ström som en vanlig glödlampa, verkningsgraden i den är runt 30%. så hur menar du att man ska kunna mäta någon märkbar skillnad i strömförbrukning för cirkpumpen?
Du har helt rätt att det är fel med mitt enkretssytem, det är det som är hela grejen. Nu råkade jag köpa billiga element begagnat. Jag visste då inget om element och hade idag inte köpt dem. Nu sitter de där och jag vill ha en så billig lösning som möjligt som ger mig en dräglig temperatur i källaren.
Det sitter inga termostater på källarkretsen så det verkar som om att det lutar åt en reducerventil på kretsen som går till övervåningen om jag inte byter ut allt....
/Zeb
Det sitter inga termostater på källarkretsen så det verkar som om att det lutar åt en reducerventil på kretsen som går till övervåningen om jag inte byter ut allt....
/Zeb
Det jag far efter är att få en koll på om man överbelastar pumpen. Att den drar 10 tals watt är väl inget problem för ordinära instrument?pellefant skrev:
magnus r! vad jag förstår så går inte en vanlig cirkpump att överbelasta, fastnar den så står den still men brinner inte upp, samma om den går mot stängd ventil, den brinner inte upp. det har att göra med den låga verkningsgraden hos den. däremot en vanlig elmotor som fastnat brinner upp ifall det inte finns något motorskydd.
zeb! som jag skrev tidigare så tycker jag att det varmaste vattnet ska in i källarradiatorerna och sen gå vidare upp i huset=seriekopplat. detta för att enrörs behöver varmare än tvårörs. sen så ska de va "snabb" cirkulation till enrörs. i mitt enrörssystem så faller framledningstempen bara med 3-5 grader efter 11 radiatorer, det är fullt normalt. i tvårörssystem behöver inte cirkulatiionen vara lika snabb, där tar radiatorerna ut mer grader ur vattnet= passar bättre till VP och vedpanna med acktankar. eftersom jag planerar för en konvertering från elp till vedpanna med ack så ska jag byta mina enrörshögtemprad till tvårörslågtemp rad för att kunna ta ut mer "grader" ur tankarna innan dom ska laddas igen. golvvärme är ju ännu bättre då kan man köra ca 30 grader framledning. i ditt fall kanske du skulle lägga golvvärme i källaren. sen kör du returen från huset ner i källargolvslingorna. då förbättrar du även verkningsgraden på VPn.
zeb! som jag skrev tidigare så tycker jag att det varmaste vattnet ska in i källarradiatorerna och sen gå vidare upp i huset=seriekopplat. detta för att enrörs behöver varmare än tvårörs. sen så ska de va "snabb" cirkulation till enrörs. i mitt enrörssystem så faller framledningstempen bara med 3-5 grader efter 11 radiatorer, det är fullt normalt. i tvårörssystem behöver inte cirkulatiionen vara lika snabb, där tar radiatorerna ut mer grader ur vattnet= passar bättre till VP och vedpanna med acktankar. eftersom jag planerar för en konvertering från elp till vedpanna med ack så ska jag byta mina enrörshögtemprad till tvårörslågtemp rad för att kunna ta ut mer "grader" ur tankarna innan dom ska laddas igen. golvvärme är ju ännu bättre då kan man köra ca 30 grader framledning. i ditt fall kanske du skulle lägga golvvärme i källaren. sen kör du returen från huset ner i källargolvslingorna. då förbättrar du även verkningsgraden på VPn.
Planen är att lägga in golvvärme i åtminstånde del av källaren. Detta projekt ligger dock minst 12 månader fram itiden och tills dess vill jag ha en acceptabel lösning till ett acceptabelt pris.pellefant skrev:
/Zeb
du har väl någon ventil någonstans som du kan vrida lite på för att testa vad som händer gm att strypa uppe, ev måste du också vrida upp cirkpumpen ett snäpp
jag ser inte varför det inte i detta fall (i 12 mån) skulle vara fördel att köra gm källarslingan först, eller om det ej går T-koppla.
Förklara gärna om jag fått ett släpp,
skulle vara att 12mm är för klent för hela flödet (flödet trycket går alltid att få till, en större pump i värsta fall, men flödeshast kan dra iväg så det blir oljud och erosion)
jag ser inte varför det inte i detta fall (i 12 mån) skulle vara fördel att köra gm källarslingan först, eller om det ej går T-koppla.
Förklara gärna om jag fått ett släpp,
skulle vara att 12mm är för klent för hela flödet (flödet trycket går alltid att få till, en större pump i värsta fall, men flödeshast kan dra iväg så det blir oljud och erosion)
Jag räknar definitivt "slutar pumpa" som ett klart fall av överbelastning.pellefant skrev:magnus r! vad jag förstår så går inte en vanlig cirkpump att överbelasta, fastnar den så står den still men brinner inte upp, samma om den går mot stängd ventil, den brinner inte upp. det har att göra med den låga verkningsgraden hos den. däremot en vanlig elmotor som fastnat brinner upp ifall det inte finns något motorskydd.
Men jag kan givetvis ha helt fel i att effektförbrukningen då går upp så det märks tydligt, det var en gissning och inte erfarenheter av experiment.
eller så kör du aerotemper/elradiatorer i källaren tills golvvärmen är inkopplad. tror inte det blir så stor skillnad i elförbrukning eftersom vpn troligen måste spetsa med el annars, sen så är det ju bara frågan om en vinter.