2 234 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Dock vedspis till tex en nibe fighter frånluft
Tjena,
har kollat lite på nibe fighters frånluftsvärmepumpar. I produktbladet anges att det går att dock dessa till ytterliggare en värmekälla. Min fråga är då om det skulle vara möjligt att docka värmepumpen till en vedspis/kaleklung med ackumulatortank via vattenledning.
Har nån provat?
har kollat lite på nibe fighters frånluftsvärmepumpar. I produktbladet anges att det går att dock dessa till ytterliggare en värmekälla. Min fråga är då om det skulle vara möjligt att docka värmepumpen till en vedspis/kaleklung med ackumulatortank via vattenledning.
Har nån provat?
Skall gå, ja.
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-3.pdf
Har inte provat, men har för avsikt att göra det. Docka en vattenmantlad pelletskamin via acc-tank till en 360P.
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-3.pdf
Har inte provat, men har för avsikt att göra det. Docka en vattenmantlad pelletskamin via acc-tank till en 360P.
Vi har installerat Nibe 360 + vattenmantlad kakelugn, ännu har vi inte eldat i så stor omfattning att vi kan säga att det fungerar. Anläggningen är ny och sommartid har vi en koppling som använder acktanken som extra buffert för varmvatten. FLVP värmer acktankens 500 L vilket ger mycket varmvatten. Avsikten är att med "vinterkopplingen" skall kakelugnen värma istället för elpatronen.
Enl Nibes hemsida kan inte Nibe 360 ta emot ouppvärmt vatten från acktank, detta var en nyhet för mig. Vi får väl se när kylan tränger på.
Att låta FLVP värma acktanken är perfekt, inga vv-problem, elpatron behövs ej för vv-produktion, vår-sommar-höst.
Enl Nibes hemsida kan inte Nibe 360 ta emot ouppvärmt vatten från acktank, detta var en nyhet för mig. Vi får väl se när kylan tränger på.
Att låta FLVP värma acktanken är perfekt, inga vv-problem, elpatron behövs ej för vv-produktion, vår-sommar-höst.
Får man fråga 0840 vilken vattenmantlag kakelugn du har? Kakelugnspannan eller?
Vi har en Eurofire "Julia", ungefär samma som kakelugnspannan. Med de 15000 som vi fick i bidrag så blev det ingen större extrakostnad att välja en vattenmantlad "braskamin". De 200 L vatten som finns i pjäsen håller värmen länge efter sista inlägg av ved.
jag var på hus och hem mässan igår och diskuterade detta med nibes representant och han avrådde från att göra detta om man inte gjorde en "separat" slinga till kakelungen så att när kan stänga av tillförseln till frånluftvärmepumpen när man eldar kakelugnen. Han menade att flvp tar skada av det uppåt varma retur-vattnet från kakelugnen. Så rekomendationen var alltså att man bygger det så att man kan koppla bort flvp från slingan när man eldar.
De där Nibe-gubbarna ger lika många svar som de finns i antal.
Det är viktigt att inte utsätta värmepumpen för mer än 60 grader, alltså får man ha reglerutrustning för detta.
Vi värmer vår ack-tank uppåt 80-90 grader men har reglerutrustning som styr tempen in till värmepumpen (FLVP) till max 60 grader.
Systemet är nyinstallerat och proveldning är på g.
Det är viktigt att inte utsätta värmepumpen för mer än 60 grader, alltså får man ha reglerutrustning för detta.
Vi värmer vår ack-tank uppåt 80-90 grader men har reglerutrustning som styr tempen in till värmepumpen (FLVP) till max 60 grader.
Systemet är nyinstallerat och proveldning är på g.
Jag har kopplat in en "www.kakelungspannan.se" till våran Comfortzone. Jag har dockat kakelugnen till en 300 liters tank med 2 slingor i, den ena slingan för golvvärmen och den andra för tappvarmvattnet. Temperaturen i toppen på kakelugnen blir ca: 50-60 grader. Temperaturen i 300 liters tanken ligger på ca: 40-50 grader och ut till golvvärmen är det ca: 30-37 grader (med en blandningsventil).
Golvvärmens retur går in i den uppvärmda 300 liters tanken innen den går in i värmepumpen. Verkar fungera hur bra som helst. Vi har ca: 22-24 grader innomhus nu.
Golvvärmens retur går in i den uppvärmda 300 liters tanken innen den går in i värmepumpen. Verkar fungera hur bra som helst. Vi har ca: 22-24 grader innomhus nu.
Klicka här för att svara