5 374 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Hur mycket energi skall jag räkna med??
Jag skall köpa element till huset, ett nybygge på 1½ plan, 22 cm i väggarna, 25 cm under plattan, golvvärme i källaren, 50 cm på vinden.
Uppvärmning sker med vedpanna och 4000 l acktank + värmeväxlare för ventilationen.
Ringaby pratar om 35W / kvm, om jag räknar med samma så borde det inte ligga i underkant??
Uppvärmning sker med vedpanna och 4000 l acktank + värmeväxlare för ventilationen.
Ringaby pratar om 35W / kvm, om jag räknar med samma så borde det inte ligga i underkant??
Det är ju ett välisolerat nybygge och har fösterytorna hyffsade u-värden och inte är allt för stora så räcker 35W/m² med god marginal för transmissionsförluster och eftersom han skriver VVX på ventilationen så är ventilationsförlusterna små.Maba skrev:
Jag skissar på nytt hus nu iofs med mer isolering men där är transmissionsförlusterna mellan 10W/m² i rum med små fönsterytor och 15 W/m² i vardagsrummet som har stora fönsterytor.
Men om man vill vara på den säkra sidan så skall man göra transmissionsförlustberäkningar.
/Patrik
Pasta skrev:
Kubikmeter Vaddå?
Nej det är per m², och 35W räcker säkert bra, men som 2:an säger så skall du dimensionera för låg framledningstemperatur alltså stora radiatorer om du vill krama ur maximalt ur ack tanken. Du har iofs redan stor ack volym.
/Patrik
[/quote]
Jag menar att det på Rinkaby rörs hemsida står följande tumregel för dimensionering av element till ett rum: "Radiatorer
Några enkla "tumregler" vid val av radiatorer: Effektbehovet för äldre tilläggsisolerade hus är c:a 35 W/m3, i rum med 2 ytterväggar c:a 40W/m3. Vid 1-rörsystem bör effekten för radiator 2 på slingan multipliceras med 1,07, för radiator 3 med 1,07x1,07, för radiator 4 med 1,07x1,07x1,07 o.s.v."
I och för sig gäller ovanstående äldre tilläggsisolerade hus.
KJE skrev:
Kubikmeter Vaddå?
Nej det är per m², och 35W räcker säkert bra, men som 2:an säger så skall du dimensionera för låg framledningstemperatur alltså stora radiatorer om du vill krama ur maximalt ur ack tanken. Du har iofs redan stor ack volym.
/Patrik
[/quote]
Jag menar att det på Rinkaby rörs hemsida står följande tumregel för dimensionering av element till ett rum: "Radiatorer
Några enkla "tumregler" vid val av radiatorer: Effektbehovet för äldre tilläggsisolerade hus är c:a 35 W/m3, i rum med 2 ytterväggar c:a 40W/m3. Vid 1-rörsystem bör effekten för radiator 2 på slingan multipliceras med 1,07, för radiator 3 med 1,07x1,07, för radiator 4 med 1,07x1,07x1,07 o.s.v."
I och för sig gäller ovanstående äldre tilläggsisolerade hus.
[/quote]
Det verkar mest logiskt att mäta i kubik och inte kvadrat, vem som helst kan ju räkna ut att ett trevåningshus med två meters takhöjd per våning lär kräva lika mycket energi som ett tvåvåningshus med tre meters takhöjd per våning, och mätt i kubik blir det ju samma storlek på de båda husen men mätt i kvadrat blir det ju rejäl skillnad.
Fast det riktigt rätta systemet att ange det måste väl vara att ange golvyta och väggyta separat (och egentligen ange takyta samt snedtakyta också separat om man har snedtak inomhus), fast det blir väl för krångligt för att kunna kallas tumregel
Det känns iaf dumt att snåla på elementens storlek oavsett om man eldar ved mot acktank eller kör värmepump... har man däremot olja, elpatron eller pellets så kan man ju köra på ganska små element, det gör ju inget om man måste snurra runt vattnet fort i systemet...
Jag tycker inte att man skall använda tummregler över huvudtaget men den mest vedertagna är att gå efter m² men det säger sig självt att det inte stämmer så bra det är stor skillnad om man har 2,20m eller 4m i takhöjd eller 1,2 W/m²°C eller 3 W/m²°Cyxis skrev:Det verkar mest logiskt att mäta i kubik och inte kvadrat, vem som helst kan ju räkna ut att ett trevåningshus med två meters takhöjd per våning lär kräva lika mycket energi som ett tvåvåningshus med tre meters takhöjd per våning, och mätt i kubik blir det ju samma storlek på de båda husen men mätt i kvadrat blir det ju rejäl skillnad.
Fast det riktigt rätta systemet att ange det måste väl vara att ange golvyta och väggyta separat (och egentligen ange takyta samt snedtakyta också separat om man har snedtak inomhus), fast det blir väl för krångligt för att kunna kallas tumregel
Det känns iaf dumt att snåla på elementens storlek oavsett om man eldar ved mot acktank eller kör värmepump... har man däremot olja, elpatron eller pellets så kan man ju köra på ganska små element, det gör ju inget om man måste snurra runt vattnet fort i systemet...
Och det är väldigt vanligt att rekommendationerna i W/m² är tilltagna med hängslen och livrem + 20%.
Med det vill jag inte säga att radiatorerna skall vara små snarare tvärt om, effekten skall beräknas fram med en transmissionsberäkningoch sedan skall radiatorerna dimensioneras som lågtemperatursystem.
/Patrik
På Myson's hemsida finns det en kalkylator för att räkna ut effektbehovet per rum, den tar hänsyn till allt från fönsteryta till antalet ytterväggar. Den finns här: http://www.myson.se/varme/04_mysg.htm. Eftersom Myson säljer el-element kanske den mest är riktad mot direktverkande el men effektbehovet borde väl vara detsamma för såväl vattenburet som direktverkande el?
Klicka här för att svara