Efter diverse artiklar om "hot" om elransonering så började jag dra öronen åt mig och tittade efter en alternativ uppvärmningskälla.

Målet är att ha någon form av braskamin, men det innebär skorstensdragning mm och det tillåter inte ekonomin just nu. Men jag hittade denna istället, ska ner och inhandla en sådan ikväll och tänkte tipsa för er som sitter i samma sits:

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=51121

Vet inte om det är någon direkt mysfaktor, men det sk**er jag rätt fullt i när det är -20 och strömmen försvinner. :)

Fungerar perfekt som värmekälla när strömmen försvinner. Mamma o pappa har en sådan. men det är ju inget man värmer några stora ytor med.

Elransonering... ska man tro att politikerna törs ge sig på nåt sånt?

Däremot skulle jag kunna förstå krav på fjärrstyrning av elvärmeapparater, typ elpatron, varmvattenberedare, direktverkande el o.s.v. och som ett andra steg värmepumpar.
Man kan ju fråga sig varför ingen specade in mer eller mindre ett tvång på en sån styrutgång när man ändå byter till fjärravläsbara elmätare. Det är ju ingen ny teknik precis, jag har bott på ett ställe där det dels var natt/dagtaxa på elen och varmvattenberedaren var bara igång på nattaxan, dels var hela värmen (direktverkande el) fjärravstängbar styrbart från elleverantören...

Det är ju helt idiotiskt ur miljöperspektiv om man t.ex. ska köra en gräsklippare med remskiva istället för knivrotor, ihop med en bilgenerator, för att kunna ladda ett 12V-batteri som via inverter driver pumparna för en vedeldningsanläggning...

En variant är väl att styra det med avgifterna, fast då sitter många redan på låsta avgifter så de kan bara styra vissa, så det blir inte bra heller. Fast iofs, staten kan ju alltid vingla runt med skatterna, det känns som en beprövad metod...

yxis skrev:
Elransonering...  ska man tro att politikerna törs ge sig på nåt sånt?
Elransonering är inget politiskt dagsbeslut. Det sitter ingenjörer och övervakar elnätet och om det börjar gå på knäna om folk förbrukar mer el än det produceras och det inte finns fler kraftverk att starta så släcker de en landsända för att rädda elnätet från att bryta ihop. Sedan är tanken att man efter några timmar släcker ytterligare en landsända och tänder den som nyligen var släckt. Sedan vandrar elavbrottet runt. Tyvärr kommer man att behöva släcka större och större områden då folk när det tänds drar igång spisar och kaffebryggare och värmetermostater i varmavttenberedare, element osv går igång efter utkylningen.

Det politikerna beslutar är hur mycket reservkraft svenska kraftverk www.svk.se skall få köpa upp och betala med en avgift som tas på eltransporten på de stora satmnätsledningarna. De får köpa upp 2000 MW och nu finns det en reserv på 1491 MW produktion och 503 MW industrikunder som har avtalat om att låta sig kopplas bort vid elbrist. 2000 MW är för lite, om vi får den vinterkyla som har 10% risk att inträffa "10 årsvintern" och alla elledningar, alla kraftverk och all import fungerar så klarar vi det med nollmarginal.

Sedan bestämmer politikerna hur krångligt det skall vara att få tillstånd att bygga kraftverk och vilka kraftverkstyper som skall få byggas. Och ibland tvingar de kraftbolagen att lägga ner stora fungerande kraftverk. Ingen som har drivit på besluten kommer att säga att det var för att vi skulle få elransonering.

Du har rätt i att det vore utomordentligt bra med automatisk fjärrinformation om att elen är billig de närmaste timmarna eller fjärrstyrning så man kan avtalskund för bortkoppling av last vid elbrist.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.