Bästa medlemmar!
Jag planerar att installera 2 (av varandra oberoende luft-luft VP.
Troligen tillverkade av Mitsubishi, Sanyo el. Toshiba.
Panasonics djungel av modellbeteckningar gör mig tveksam för att kunna göra ett korreckt val! ???
Jag besökte ett företag i Göteborg i förrgår där de hade 3 utrustningar uppmonterade:
Två "stod stilla", den tredje gick hela tiden jag var hos de.
Med ca -2 gr C ute och runt 22 gr C inne så gick den hela tiden OCH DEN TEMP som den skickade in i lokalen var inte på långa vägar så hög som jag hade förväntat mig innan jag besökte de! ;)
För att kompensera för den stora yta som en klimat-skärm (huskroppens alla ytor mot omgivningen) utgör så bör väl - för att en LVP inte skall gå en stor del av tiden - den luft som blåses in vara KLART varmare, eller....?
OM knappt högre än önskad temp så får väl utrustningen gå nästan hela tiden för att kompensera för det temperaturfall som lokalen och alla inventarier skapar?
Jag har absolut ingen egen erfarenhet av VP, så ALLA tankegångar värdesätter jag tacksamt! :D
NI som har erfarenhet av EGEN utrustning under en längre tid värdesätter jag speciellt!

Mitt hus är på 185 m2, byggt/tillbyggt -83/-05, platta på mark i vinkel.

Vänligen
Tony

Bästa A!
Stort tack för ditt svar!
Jag har artikeln kopierad sedan tidningen kom ut! ;D

Mvh Tony

En luft/luft VP ska gå hela tiden,då är det en så kallad inverter.On/Off maskinerna är förlegat.Välj en Japansk kvalitetsmaskin,någon av de bästa i testet.

Emilsson!
Tack!
Korrekt svar. Jag är fullt på det klara med att de s k inverter-modellerna är den typ som "man" skall välja.

Trots att det var just en maskin med den tekniken som gick hos det företag som jag besökte i Göteborg så "bara gick den och gick den" under de ca 45 min som jag var där... :-/
Inte ett avbrott!

Tony

Emilsson!
Ett förtydligande från mig:
Visst, en VP genererar en vinst då - i bästa fall en inmatad kW ger ~ 4 tillbaka - MEN skall jag räkna med en så "omfattande" driftstid runt "nollan" på termometern??? ::)
ELLER kan det rent av vara så att den utrustning som var i drift var UNDERDIMENSIONERAD sett till lokalens volym.....?
Enligt Ditt svar så skall det vara så här = INGEN skillnad om det hade varit en "större" maskin?

Mvh
Tony

En inverter är vartalsstyrd,som en gaspedal på en bil.Den går så hårt den behöver för tillfället,och går alltså kontinuerligt.Det är orsaken till att du inte tyckte den gav speciellt varm luft,den gav den värme för att hålla den iställda temperaturen.En gammaldags on/off maskin gick med gasen i botten,och sedan tvärnit,tills det var dags igen att gå,å då på full gas idag.Det är som om du styrde farten på din bil med startnuckeln,till-från-till....osv.Kontinuerliga driften är bra för livslängden,effektiviteten och ljudnivån.Det ska vara så.

Tack Emilsson!
Mvh
Tony

Ett litet tillägg bara.Notera at de bästa värmepumparna har twin-rotary kompressor.Scroll är steget innan i utvecklingen.

Tack Emilsson.
Jaha.... Baksidan av utvecklingen är att det blir svårare att bestämma sig! ;)

Det har under den tid som jag har satsat sedan början på dec. varit "ett himla bankande på trummorna" för
e-scroll-kompressorerna.
Twin-rotary - vilka fördelar gentemot e-scroll skulle Du/Ni vilja föra fram?
Den förmodade livslängden?
Ljudnivå?
Är tekniken HELT färsk?
Markant dyrare för motsvarande effektklass?
Mvh & tack
Tony

Hejsan, ett litet förtydligande bara, jag undrar om du kollade utedelen eller innedelen när du säger att "den gick hela tiden"? Som Emilsson säger så skall invertrarna gå hela tiden, men effekten regleras steglöst. Innedelen däremot varierar inte i fläkthastighet beroende på om kompressorn justeras upp eller ner! Det märks endast på utedelen. Istället väljer man en fläkthastighet på innedelen, som man tycker är lagom (den inställningen har egentligen bara effekt på spridningen i lokalen). På min Toshiba så kör jag under höst och vår enbart med fläkten på innedelen igång, och rör på det sätten runt luften mellan golv och tak , resultatet blir ca 2 grader högre temperatur 1 meter ovanför golvet än utan fläkten igång. Kompressorn är då avstängd och fläkten drar ca 70W.

NWEN

NWEN,
- tack för inlägget som ger mig tips om det praktiska handhavandet!
Det var främst innedelen jag kollade. Men både då jag kom till företaget och när jag lämnade det så var det fortfarande just den - och endast den - som gick, både inne och ute. C:a hälften av tiden jag var hos dem så satt jag max 2 m från den inre enheten.
De andra två LVParna gick inte alls.
Mvh
Tony

Twin-rotary kompressorn är framförallt flexiblare än scrollen.Den kan gå ner till lägre effekt,alltså bredare register på "gaspedalen",den vibrerar mindre och därmed orsakar mindre vibrationsbuller.Kollar man COP ,speciellt vid låga temperaturer så visar twin-rotaryn framsidan.Nej den är inte obeprövad,med det är senare teknik än scrollen.

Tack för den infon, Emilsson!
Tony
(som igår kväll förstod att tekniken har använts länge hos industriella kompressorer)

Hej!
Nu har jag visserligen en on/offmaskin,men den ger prrecis nu med - 7,9 grader ute en inblåsningstemp på 47,8 grader, det tycker jag är rätt godkänt.

Hej! glx!

Kanonsvar!!!! ;D :)

Där kom det en siffra för luftens intemp.
SUPERB!
Mvh & tack
Tony

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.