1 412 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Energirådgivning
Har ett hus på 130 m2 i entreplan (välisolerat) och ca 65 m2 källare (original från 32 men nyligen omdränerat och isolerat på utsida och insida..). I Källaren finns det direktverkande el som golvvärme på en oisolerad grundsula. På entreplan har vi vattenburen värme med en mekanisk frånluftsvärmepump (NIBE fighter 600P). Har bara bott i huset (Stockholm) i ett par veckor men redan förstår jag att elräkningen kommer bli dyr. Min tidiga slutsats är att av de ca 29000 KWH (totalt) så bränner vi ca 7-10000 KWH på att hålla källaren hyfsat varm. Vad ska man satsa på? Alternativ som jag funderat på 1) Stoppa in en luf/luft värmepump som klarar av källaren och stänga av golvvärmen. Fördelar: enkelt, billigt, snabb återbetalning. Nackdelar: kallt på golv, större risk för fukt i uppreglade väggar, risk för arga grannar som störs av oljud.
2) Bergvärme med frånluftsmodul och installera element i källaren. Fördelar: Tyst, billigt i längden. Nackdelar. Dyrt, komplicerat. Kallt på golv/fukt 3) Installera element i källaren och "haka" på befintlig värmecentral. Fördelar: Relativt billigt. Nackdelar. Besparning?. Klarar min värmepump av det? Kallt på golv/fukt.
Vi använder källaren i princip bara till att tvätta och lagra saker i. Den är hyfsat fräsch så alternativet att bryta upp golvet och satsa på vattengolvvärme känns inte aktuellet. Dessutom är det riktigt lågt i tak. Sulan är gjuten på berget och grundvattnet är nog inte så långt ner (har en gammal brunn på tomten som inte används sen kommunalt VA kopplades in 98). Ideer vore tacksamt.
2) Bergvärme med frånluftsmodul och installera element i källaren. Fördelar: Tyst, billigt i längden. Nackdelar. Dyrt, komplicerat. Kallt på golv/fukt 3) Installera element i källaren och "haka" på befintlig värmecentral. Fördelar: Relativt billigt. Nackdelar. Besparning?. Klarar min värmepump av det? Kallt på golv/fukt.
Vi använder källaren i princip bara till att tvätta och lagra saker i. Den är hyfsat fräsch så alternativet att bryta upp golvet och satsa på vattengolvvärme känns inte aktuellet. Dessutom är det riktigt lågt i tak. Sulan är gjuten på berget och grundvattnet är nog inte så långt ner (har en gammal brunn på tomten som inte används sen kommunalt VA kopplades in 98). Ideer vore tacksamt.
Där har du nog den stora boven. Det är nog bara att sucka, stänga av golvvärmen, lägga ut trasmattor att gå på och skaffa vad som helst som värmer luften i källaren utan att försöka värma berget under huset. Några billiga elelement med eller utan fläkt är en början. Undrar om de kan löna sig medan man funderar på fortsättningen?martin s skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mitt tips blir tofflor och trasmattor i källaren och avstängd golvvärme.
För att värma källaren kan du sätta in luftvärmepump alternativt elradiatorer och ha en lägre temperatur.
Luftvärmepump blir dyrare att installera men billigare i drift.
Elradiatorer blir billigare att installera men lite dyrare i längden.
Om du vill torka tvätt och slippa fuktkänslan i källaren kan det vara idé med en avfuktare.
För att värma källaren kan du sätta in luftvärmepump alternativt elradiatorer och ha en lägre temperatur.
Luftvärmepump blir dyrare att installera men billigare i drift.
Elradiatorer blir billigare att installera men lite dyrare i längden.
Om du vill torka tvätt och slippa fuktkänslan i källaren kan det vara idé med en avfuktare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden