P
Har problem med att ett element ger dåligt med värme. Kände på rören och returen kändes mycket varmare vilket var lite konstigt så jag gick ner i källaren och undersökte hur det var kopplat på de andra elemnten som ligger på samma krets och då såg jag att termostaten sitter inkopplad på returen istället för framledningen. Har dettta någon inverkan på elementets funktion?

Det motverkar det naturliga flödet ner genom radiatorn som uppkommer när vattnet kyls. Det blir därmed också risk att hela radiatorn inte blir varm, men det kan funka skapligt ändå om pumpen tvingar igenom tillräckligt mycket vatten.

Om termostaten sitter på tillopp eller retur har ingen betydelse, men däremot spelar det roll om tilloppet sitter överst eller underst på radiatorn.
Tilloppet skall vara överst för bästa funktion.

/Patrik

P
Både tillopp och retur sitter under , mitt på elementet som är ca 3m långt, kass 60-talskonstruktion ala handdukstork med en plåtskiva på ;D

I sådan fall borde det ju inte ha någon betydelse vilken väg det matas.

Peter_K skrev:
Både tillopp och retur sitter under , mitt på elementet som är ca 3m långt, kass 60-talskonstruktion ala handdukstork med en plåtskiva på  ;D
Hmm en av anslutning borde gå till övre delen av radiatorn om det inte syns på utsidan så måste det vara invändigt annars blir det kortslutning mellan tillopp och retur inne i radiatorn och då blir inte hela radiatorn varm.

Kan du beskriva hur radiatorn ser ut eller ha du någon bild på den så är det lättare att svara på hur just den skall vara kopplad.

/Patrik

Är det en rörslinga på baksidan så är det antagligen HE radiatorer dom finns som H1, H2, H3 och H4 med en profilrad på H1 två på H2 tre på H3 dessa har 1 rörslinga
H4 har fyra profilrader och 2 rörslingor.
Bäst är att koppla tilloppet till anslutningen som går rakt upp till överkanten där avluftningen sitter.

/Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.