Vi har fått pris från kakelfirman på slinga, termostat och spackling för ett elvärmegolv i badrummet. Enligt dem tillkommer x antal pengar för elektrikern när han besiktigar och kopplar in det hela.
Elektrikern, å andra sidan, säger att han måste lägga/sälja slingan för att det skall bli godkänt! Det enda som kakelfirman skall göra är att spackla.

Vem har rätt och varför?

Välj annan elektriker!

Det finns ingenting som säger att elektrikern måste sälja slingan, för att det ska bli godkänt.
Däremot finns det i elreglerna krav på att elinstallationer måste utföras av behörig elektriker.

Att elektrikern själv vill sälja elslingan till dig beror på att han har bra vinst på det.

Själv skullt jag ringa runt till fler elektriker och hitta en som gör vad du vill att han ska göra!

Vad är det för arbete som elektrikern skall göra som inte kakelfirman kan/bör göra och hur mycket kan man räkna med att det kostar? Kåken är ett nybygge.

elektrikern skall lägga elslingan samt megga före och efter inspackling

Erik_D skrev:
elektrikern skall lägga elslingan samt megga före och efter inspackling
instämmer

Megga? Är det samma som mugglare i Harry Potter? ;-)

För att inte bli ovän med hantverkarna och för att arbetet skall bli riktigt gjort så skall alltså elektrikern lägga slingan. Kakelkillen flytspackla och sedan skall elektrikern inspektera och koppla in elen. Har jag fattat allt rätt då?

Rätt!

djpa skrev:
Megga? Är det samma som mugglare i Harry Potter? ;-)
Om jag inte minns helt fel så mäter man högohmigt motstånd med meggern genom att lägga en hög spänning över den isolator man vill testa. Dvs man testar att det inte finns några läckströmmar. Ungefär.

Mer info finns på http://www.mugglo.net/bosch/

Jag vill förövrigt påpeka att namnet mugglo föddes långt innan den där Potterkillen kom till - jag överväger nu att stämma JK Rowling på allt han äger så jag kan köpa fler Boschar.

MathiasS skrev:
Jag vill förövrigt påpeka att namnet mugglo föddes långt innan den där Potterkillen kom till - jag överväger nu att stämma JK Rowling på allt han äger så jag kan köpa fler Boschar.
HON! ;D

Sophia skrev:
HON! ;D
Visst, visst, kvinnor kan och allt det. Stämmas ska hon iaf.....

Hade en rörmockare hemma som inte ville sätta upp en radiator som vi hade sen tidigare. Anledningen vara att han inte kunde stå för garantin om det skulle bli något problem.

Kan det vara samma sak för eletrikern - han kanske vill kunna stå för sina produkter om det skulle bli något fel vid installationen.

//Anders

Den här elektrikern ville inte använda "andras" grejer (vill tjäna en extra slant på materialet antagligen) men gick till slut med på att använda kakelfirmans slinga och termostat. EBEKO heter den tydligen. Elektrikern sa att termostaten är kass "- men om du tvunget vill ha den så..." slutade samtalet. Med tanke på att elektrikern ville ha 5000 för slinga och termostat och kakelfirman bjöd på det så känns valet glasklart för mig så länge det inte är urusel kvalité på EBEKO's produkter.

djpa skrev:
Den här elektrikern ville inte använda "andras" grejer (vill tjäna en extra slant på materialet antagligen) men gick till slut med på att använda kakelfirmans slinga och termostat. EBEKO heter den tydligen. Elektrikern sa att termostaten är kass "- men om du tvunget vill ha den så..." slutade samtalet. Med tanke på att elektrikern ville ha 5000 för slinga och termostat och kakelfirman bjöd på det så känns valet glasklart för mig så länge det inte är urusel kvalité på EBEKO's produkter.
Vi har en Ebeco-folie i golvet i köket. Fungerar utmärkt, även efter diskmaskinsläckan. Säger kanske inte så mycket om den du valt egentligen, men VÅR funkar bra i alla fall! :)

jag skulle då vilja ha väldigt bra betalt om jag ska stå för garantin om golvfirman säljer och lägger slingan och jag sen när golvet är klart ska komma dit och mäta och godkänna installationen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.