Många frågor och funderingar just nu ;D
I arbetet med att inreda vår övervång har ansatsen varit att golvvärmen skall läggas i glespanel på bjälklaget.
Efter visst funderande och läsande i detta forum så börjar jag att tveka. Det kanske vore bättre att lägga golvvärmen i bjälklaget? Hmm... de fördelar/nackdelar som jag kan komma på med att byta förläggningsmetod:
Fördelar
*man kan skruv-limma golvspånet i bjälkarna och få lastdelning som diskuterats i andra trådar. Dvs, en sådan konstruktion skulle vara stadigare.
*man vinner lite takhöjd (glesen), ej att förakta när man har 1 1/2 plan hus.
* kortlingarna för glesen styvar upp bjälklaget.
Nackdelar
* lite mer jobb
* måste riva det som redan är gjort, visserligen inte många kvm
* blir kul att få till glesen där badrum skall vara, ventilation och avlopp ligger trångt till.
* måste riva ur lite av den 220mm isolering som ligger i mellanbjälklaget.
Varför skall det vara så svårt att bestämma sig ???
Wirsbo rekommenderar 45x45 som kortlingar, borde gå att använda mindre dimensioner då glesen i normala fall inte skall vara lastbärande (om den ändo är det så är det bara en fördel)?
Någon som kan hitta några stora nackdelar med att byta föläggningsmetod (från på till i) innan spikandet av kortlingar startar?
I arbetet med att inreda vår övervång har ansatsen varit att golvvärmen skall läggas i glespanel på bjälklaget.
Efter visst funderande och läsande i detta forum så börjar jag att tveka. Det kanske vore bättre att lägga golvvärmen i bjälklaget? Hmm... de fördelar/nackdelar som jag kan komma på med att byta förläggningsmetod:
Fördelar
*man kan skruv-limma golvspånet i bjälkarna och få lastdelning som diskuterats i andra trådar. Dvs, en sådan konstruktion skulle vara stadigare.
*man vinner lite takhöjd (glesen), ej att förakta när man har 1 1/2 plan hus.
* kortlingarna för glesen styvar upp bjälklaget.
Nackdelar
* lite mer jobb
* måste riva det som redan är gjort, visserligen inte många kvm
* blir kul att få till glesen där badrum skall vara, ventilation och avlopp ligger trångt till.
* måste riva ur lite av den 220mm isolering som ligger i mellanbjälklaget.
Varför skall det vara så svårt att bestämma sig ???
Wirsbo rekommenderar 45x45 som kortlingar, borde gå att använda mindre dimensioner då glesen i normala fall inte skall vara lastbärande (om den ändo är det så är det bara en fördel)?
Någon som kan hitta några stora nackdelar med att byta föläggningsmetod (från på till i) innan spikandet av kortlingar startar?
Varför skall verkningsgraden bli sämre? Enda anledningen jag kan tänka mig är att det blir svårare att få bra anliggning mellan golvvärmeplåtar och i detta fall golvspån.
Mängden trä över GV-rören kommer att bli samma i båda fallen, 22 mm spån + övergolv (14mm parkett eller 26mm gips+klinker).
Mängden trä över GV-rören kommer att bli samma i båda fallen, 22 mm spån + övergolv (14mm parkett eller 26mm gips+klinker).
Nope. Jag hade eventuellt tänkt att gå ifrån denna konstruktionKarlXII skrev:

till denna

Jag kan tänka mig att det kan bli lite jobbigt att få till höjden på kortlingen så att man får bra anliggning på golvvärmeplåten över hela golvet i det senare fallet.
Hehe, jag känner igen detta... jag räknade på spårad gips till 60kvm. Hur dyrt som helst.nybyggaren skrev:Kan du lägga t ex klinker direkt på gipsen, eller behövs en skiva till??
Håller själv på och räknar lite på mitt projekt. Jag hade kunnat dött direkt igår när jag kom fram till att det behövs golvvärmekassetter för ca 38 000:-.
Det var då jag funderade på att använda "vanliga" radiatorer.
Vad kostar din metod/m2, Kalle12??
Om du vill lägga klinker på detta bör konstruktionen se ut som följer:
Bjälkar cc30
Glespanel 21x120 (el motsv)
Golvgips skruvad i glespanel
Golvgips hellimmad i underliggande gips, läggs med förskjutna skarvar
Klinker
Denna konstruktion har tillräcklig bärighet.
Med fulrör från Silvan blir kvmpriset riktigt bra.
[quote author=MathiasS
Hehe, jag känner igen detta... jag räknade på spårad gips till 60kvm. Hur dyrt som helst.
Hej//
vi är i startgroparna med vårat husbygge och räknar på lite olika lösningar med golvvärme (vattenburen)
men vi hittar inget pris på spårad spånskiva....................
Törs man fråga vad du kom fram till ?? :
:
Hehe, jag känner igen detta... jag räknade på spårad gips till 60kvm. Hur dyrt som helst.
Hej//
vi är i startgroparna med vårat husbygge och räknar på lite olika lösningar med golvvärme (vattenburen)
Törs man fråga vad du kom fram till ?? :
Jag fick något pris, minns inte exakt var, på 140SEK/styck för spånskiva respektive vändskiva. Jag behövde 47 raka bitar och 88 vändskivor enligt mina anteckningar men jag är inte säker på att det täckte alla 60 kvm (fördelat på 4 rum).Merlin skrev:[quote author=MathiasS
Hej//
Törs man fråga vad du kom fram till ?? ::
![]()
Till detta kommer ju sedan plåtar, men det är ju lika oavsett förläggningssätt (om du inte gjuter in rören).
Jag kör med cc300 på åsarna och lägger golvvärmeplåtarna direkt på åsarna...längsmed naturligtvis. Skippar därmed glespanelen och får ett golv som bygger 22mm mindre.
Sedan 22mm spånskiva + 15mm lamellparkett ovanpå åsarna.
Lite mera bök att sätta in dubbelt med golvåsar. Men ingen större prisskillnad då glespanelen är förhållandevis dyr!
Bra/dålig lösning? Funkar kanon!!
/Henke
Sedan 22mm spånskiva + 15mm lamellparkett ovanpå åsarna.
Lite mera bök att sätta in dubbelt med golvåsar. Men ingen större prisskillnad då glespanelen är förhållandevis dyr!
Bra/dålig lösning? Funkar kanon!!
/Henke