13 071 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
Att värma hundhus.
Sida 1 av 2
Vi har en gammal friggebod som vi byggt om till hundhus, ett sånt där provisorium som har blivit ganska permanent. Ni vet säkert alla hur det brukar bli. 
Nå. Isoleringen är inget vidare i hundhuset. Den är ynka 5 cm i väggarna, nån dm i golvet och okänd tjocklek i taket (det finns ingen lucka utan förra ägaren byggde saker och ting en gång för alla, så att säga). Dessutom är fönstrena enkelglas, vilket i efterhand har blivit nån form av dubbelglas genom att jag helt enkelt tryckt dit plastskivor på insidan.
Som ni säkert förstår så går det åt en del el att hålla det varmt med tanke på den usla isoleringen, och det jag undrar nu är om det vore en vettig idé att sänka temperaturen nattetid och på helger till frostfritt.
Nu har jag fått höra från ett par personer att det kostar mer att värma upp ett utrymme än att hålla det varmt, men det tycker jag låter galet. Hur skulle det kunna kosta mer att periodvis hålla ett utrymme varmt i stället för att konstant bränna på för fullt? Om det nu är så så får någon gärna försöka förklara för mig hur det går till, för min lilla hjärna kan inte få ihop det på slutet.
Men OM det nu är så tex för välisolerade boningshus, det kan väl inte gälla för ett uselt och otillräckligt isolerat hundhus? Jag menar, nu när det är kallt som ... ute så pinglar det en j-a massa stålar i elmätaren. Visst borde vi spara en rejäl slant om vi tex sänker temperaturen med 10 grader nattetid?
Nå. Isoleringen är inget vidare i hundhuset. Den är ynka 5 cm i väggarna, nån dm i golvet och okänd tjocklek i taket (det finns ingen lucka utan förra ägaren byggde saker och ting en gång för alla, så att säga). Dessutom är fönstrena enkelglas, vilket i efterhand har blivit nån form av dubbelglas genom att jag helt enkelt tryckt dit plastskivor på insidan.
Som ni säkert förstår så går det åt en del el att hålla det varmt med tanke på den usla isoleringen, och det jag undrar nu är om det vore en vettig idé att sänka temperaturen nattetid och på helger till frostfritt.
Nu har jag fått höra från ett par personer att det kostar mer att värma upp ett utrymme än att hålla det varmt, men det tycker jag låter galet. Hur skulle det kunna kosta mer att periodvis hålla ett utrymme varmt i stället för att konstant bränna på för fullt? Om det nu är så så får någon gärna försöka förklara för mig hur det går till, för min lilla hjärna kan inte få ihop det på slutet.
Men OM det nu är så tex för välisolerade boningshus, det kan väl inte gälla för ett uselt och otillräckligt isolerat hundhus? Jag menar, nu när det är kallt som ... ute så pinglar det en j-a massa stålar i elmätaren. Visst borde vi spara en rejäl slant om vi tex sänker temperaturen med 10 grader nattetid?
Jo. Jag funderar på att helt vådligt GÖRA en lucka på sidan så jag kan ösa in lite lösull eller nåt, men det vill jag inte fixa med nu när man fryser näsan av sig om man stannar ute för länge, så det får bli till sommaren.ejwbegysv skrev:
Men att orsaka lite kortslutningar, det kan man ju göra vintertid med utan risk för förfrysningsskador.
Vilken typ av hundar huserar i huset - kinesiska nakenhundar eller samojed. 
Värmebehovet styrs ju av vad hunden har för behov - en normalt bepälsad hund klarar kyla bättre än vad vi människor tror. Får hunden bara vara ute ofta så brukar pälsen hålla sin vinterstatus, men är den mest inne i värmen så tappar den rätt snart mycket av vinterpälsen för att inte dö av värmeslag. Det är i varje fall min arfarenhet av att ha arbetande hundar på landet.
Har du ett välisolerat golv och i övrigt dragfritt plus lite filtar som de kan rulla in sig i så klarar de väldigt stark kyla under långa perioder. Viktigt bara att ge dem energirik föda och motion.
Värmebehovet styrs ju av vad hunden har för behov - en normalt bepälsad hund klarar kyla bättre än vad vi människor tror. Får hunden bara vara ute ofta så brukar pälsen hålla sin vinterstatus, men är den mest inne i värmen så tappar den rätt snart mycket av vinterpälsen för att inte dö av värmeslag. Det är i varje fall min arfarenhet av att ha arbetande hundar på landet.
Har du ett välisolerat golv och i övrigt dragfritt plus lite filtar som de kan rulla in sig i så klarar de väldigt stark kyla under långa perioder. Viktigt bara att ge dem energirik föda och motion.
Hehe. Beauceron. Fransk vall- och vakthund. Och jo, de klarar av markant kallare än vad vi håller i hundhuset, men då blir det jobbigare för dem att vara inomhus där det är 20 grader varmt. Alltså försöker vi hålla ca 15 grader så inte vinterpälsen blir ALLT för tjock.Tomas Sundberg skrev:
Så visst skulle vi kunna spara markant mer el genom att helt sonika sänka temperaturen, men det vill vi inte. Men samtidigt känns det fånigt att alltid hålla 15 grader även när hundarna är inne i huset. Därav tanken på en timer...
tempsänkning ger ALLTID lägre total energiförbrukning, även om det bara så är tempsänkning i 1 sekund!
en lösning en frostvakt (3? grader) när ingen är där och ett element (med låg yttemp) inställt på 15 grader som slås på när voven är hemma
och det finns flera lösningar, men tempsäkning lönar sig alltid
en lösning en frostvakt (3? grader) när ingen är där och ett element (med låg yttemp) inställt på 15 grader som slås på när voven är hemma
Nu skulle det såklart sitta finfint om jag hade en länk att klistra in här som motbevisar motsatsen men jag minns inte vart jag läst det.Yondalar skrev:tempsänkning ger ALLTID lägre total energiförbrukning, även om det bara så är tempsänkning i 1 sekund!
Hur som helst så har jag läst att man sparar ytterst marginellt på att sänka tempen nattetid i vanlig bostad eftersom det kostar så mycket mer sen att få upp tempen till normal igen. Skillnaden här är att man inte vet vilka tider det handlar om är de inomhus hela helgen så ska ni ju såklart inte elda i friggan. Men handlar det om ett par timmar här o där som ska sänkas tror jag inte det är lönt.
Hittade lite info:
http://www.radron.se/templates/test____2690.asp
wertok skrev:
Då gör det om man har 30000 kWh i årsförbrukning 6-900 kWh/år men för enbart värme har inte många 30000 kWh utan snarare 15-20000 kWh o då blir det bara 4-600 kWh/år..
Fast det påståendet förutsätter säkert 3-glasfönster och minst 10 cm isolering i väggen. ;>wertok skrev:
Nå. Om det så bara funkar under helgen så borde det ändå göra åtminstone 15-20% besparing. Det lär vi tjäna in rätt snabbt, med tanke på att elementen just nu går jädrigt mycket. Det var -10 i morse...
Äh, jag får prova så får vi se. Får ta mig till Clas Ohlson i veckan... ;D
Just, jag glömde fråga en sak. Tror ni att element med elektronisk termostat, dvs inte en sån där gammal mekanisk bimetallsak, kan må dåligt av att slås på och av hela tiden? Jag funderar på att låta en extern termostat helt enkelt bryta strömmen till elementen när temperaturen ska hållas låg, men då är ju frågan vad elektroniken tycker om att strömmen kommer och går hela tiden.
Fast det påståendet förutsätter säkert 3-glasfönster och minst 10 cm isolering i väggen. ;>Mau skrev:
Nå. Om det så bara funkar under helgen så borde det ändå göra åtminstone 15-20% besparing. Det lär vi tjäna in rätt snabbt, med tanke på att elementen just nu går jädrigt mycket. Det var -10 i morse...
Äh, jag får prova så får vi se. Får ta mig till Clas Ohlson i veckan... ;D[/quote]
Ja testa du för jag spar mycket på min nattsänkning.
Även fast man enligt experterna inte ska göra det...
Yep. Det är också en tanke som har dykt upp. Clas Ohlson sålde en luft-luft för sex papp förut, men den verkar ha gått upp till åtta papp nu. Darn. >El_-micke skrev:
Men jo, det har jag funderat på. Fast det får bli till en annan vinter...
Yep. Det är också en tanke som har dykt upp. Clas Ohlson sålde en luft-luft för sex papp förut, men den verkar ha gått upp till åtta papp nu. Darn. >Mau skrev:
Men jo, det har jag funderat på. Fast det får bli till en annan vinter...[/quote]
Låter som mycket huvudbry och investeringar för hundar som inte fryser...