I nya numret av Råd & Rön har man testat köksspisar (ej vattenmantlade) och kökspannor (vattenmantlade för eldning mot acktank). Vi ska just ersätta vår gamla Norahammar utan ack med en ny kökspanna och en acktank.

Alla kökspannor har en verkningsgrad på drygt 70% vilket verkar rimligt. Vad som förvånar mig är dock att man fått fram otroligt stora skillnader i miljöutsläpp; från 149 mg/m3 för Lohberger-pannan till 1524 mg/m3 (!) för Wamsler-pannan. Jag kan inte bergripa hur de kan få fram så stora utsläppsskillnader med två så, till tekniken sett, likvärdiga pannor?

Vidare har man också testat Classical 5 (Hergom) och Reserven II (Euronom) som båda ligger någonstans mellan ytterligheterna vad gäller utsläpp.

Vi har sedan tidigare bestämt oss för Wamslern eftersom kvalitén verkar vara så god på den, i förhållande till priset. Vår skorstensfejarmästare rekommenderade också Wamslern p g a kvalitén. Hergoms Classical var han exempelvis lite misstänksam mot eftersom Hergom anger att den inte är gjord för "daily use". Har också en god vän som kör Wamslern mot en ack och *ser ut* att elda "rent" under förutsättning att man eldar som man ska elda...

Det som dock gör mig tveksam nu är det uppmätta utsläppsvärdet. Men jag begriper som sagt inte hur skillnaderna kan vara så stora mellan pannorna. Kan tillägg att vi bor på landsbygden och har långt till närmaste granne. Jag har också svårt att tro att utsläppsvärdena skulle bli högre än de vi har nu med en gammal Norah-panna utan ackumulering.

Synpunkter?

En kort sammanfattning av testet:
http://www.radron.se/templates/test____6006.asp

Vidare info för ev. andra kommande besökare som ska skaffa kökspanna:

Efter att ha varit i kontakt med ÄFAB - och fått otroligt utförlig och snabb info (skickade frågan igår eftermiddag och har fått tre svar, samt energiberäkningar för tre olika pannor!) kommer jag ge Classical en ny chans eftersom de ansåg att den håller hög kvalité. Utsläppsvärdena var också betydligt lägre än för Wamslern.

Jag har classical 5 pannan och jag kan tänka mig att dom höga utsläppen beror på att man eldat med för lite lufttillförsel. När jag eldar för fullt så måste jag ha nedre luckan lite på glämt för att det ska brinna optimalt. Om luckan är stängd och båda luftspjällen är max öpnna så får inte elden tillräckligt med luft.
Classical har bäst effekt och bäst verkningsgrad vilket var viktigast för mig.
Vill dom förbättra kökspannorna så kunde dom slopa kokplattorna och ha vattenmantel även över eldstaden.
Visa gärna vad äfab har skrivit om pannorna!

Hej Topaz

Kul att få kontakt med någon som verkligen använder Classicalen. Jag har en för mig avgörande fråga till dig:

En återförsäljare av pannan hävdade att det inte går att elda för fullt med det isolerande locket nerfällt hela tiden - det blir för hett för locket(!). Om det stämmer är pannaninget bra för mitt behov eftersom jag måste ha locket nerfällt pga att en knapp dec av pannan hamnar under köksfläktens kant (avståndet blir inte mer än 50 cm). Utan värmeisolering på toppen vill inte sotaren godkänna installationen, vilket jag kan förstå.

Jag är också mycket nyfiken på andra erfarenheter du har av funktion/kvalité på panna?

Jag återkommer om siffrorna från äfab för pannorna så snart jag får tid.

Jag har haft pannan installerad i två år och alltid eldat för fullt med locket nerfällt. Ibland är kokplattan illröd under locket.
Nu när du frågade så kollade jag lite närmare på locket, det är fortfarande helt plant och fint på utsidan. Insidan som ligger mot kokplattan har bågnat lite men ligger fortfarande tätt mot kokplattan.

Jag värmer 1500 liter vatten i källaren med pannan. Oftast är tankarna halvfulla fortfarande på kvällen och då räcker det att elda ca 3 timmar. Om tankarna skuller vara helt tomma så är det svårt att ladda dom helt under en kvälls eldning.

Vi brukar ha 21 grader inne och när vi eldar på kvällen så blir det ca 23-24 grader. Om vi har högre grundtemperatur i huset så blir det för varmt när vi eldar. Om det är mer än +5 grader ute så eldar jag i gamla kombipannan i källaren annars blir det för varmt i huset.

Tack, det var ju precis det jag ville höra  ;) Det börjar dra åt Hergom/Classical istället för Wamsler trots allt... Bara synd att det inte är gjutjärn rakt igenom.

Personen på äfab jag mejlade med var lite tveksam till kvalitén på Wamslern. Rakt motsatt uppfattning mot min skorstensfejarmästare alltså... Han rekommenderade Classicalen, som också har högst effekt/verkningsgrad, i mitt fall.

Uppgifterna på äfab var enbart faktasiffror för Classical, Wamsler och Parca 300. Vad jag förstår är det inte de som testat pannorna åt R&R. Baserat på siffrorna hade pannexperten på äfab gjort tre kalkyler på energiåtgången för vårt hus. De konstaterade att kökspannesystemet är något underdimensionerat men ett lämpligt alternativ till ett fullvuxet vedsystem p g a utrymmesbrist. Helst skulle jag som du ha 1500 l ack för dygnsbehovet men får nöja mig med 750 l (plus komplettering av solvärme som jag hoppas ska fördröja täömningen av tanken något). Äfab hade också svårt att tro att den effektiva verkningsgraden på kökspannorna verkligen ligger på drygt 70% och räknade därför med en verkningsgrad på bara 50%! Han varnade också för höga rökgastemperaturer vid köspanneldning mot ack.

OK, lite kombinerade faktasiffror hämtade från Råd & rön samt Äfab:

Wamsler K-156

Fabrikat: Tirolia
Effekt: 23 kW, ?? till vattnet (R&R:s lägre uppgifter är fel och borde gälla K-154)
Vedvolym: 40 l
Vattenvolym: 17 l
Verkningsgrad: 50% (Äfab), 71% (R&R)
Miljöutsläpp (OGC): 1524 mg/m3
Koktid 2 l vatten: 21,5 min
Mått bxdxh: 50x60,5x88
Minsta avstånd till brännbara material: 7 cm
Vikt: 164 kg
Max vedlängd: 35 cm
Garanti: 5 år

Classical 5 / Hergom L-05

Fabrikat: Hergom
Effekt: 23 kW (16,1 kW till vattnet)
Vedvolym: 45 l
Vattenvolym: 25 l
Verkningsgrad: 50% (Äfab), 78% (R&R)
Miljöutsläpp (OGC): 491 mg/m3
Koktid 2 l vatten: 18,5 min
Mått bxdxh: 49x58,5x89
Minsta avstånd till brännbara material: 5 cm
Vikt: 173 kg
Max vedlängd: 40 cm
Garanti: 2 år

Hoppar över Lohberger eftersom den har för effekt för att kunna värma en rejäl acktank inom rimlig tid.

Det var intressanta siffror. Jag tycker 750 liter ack låter OK, det tar för lång tid att värma mer än så med en kökspanna.

Mitt råd är att du främst ska titta på effekt, verkningsgrad, vedvolym och vedlängd när du ska bestämma dig. Kvalitet är naturligtvis viktigt men det är svårt att bedömma.

Det borde komma en rättelse i nästa R&R om dom skrivit ned wamslerns effekt från 23kW till 7,3 kW!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.