4 351 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Hur mycke extra ved vid barrved.
Hur mycke extra ved kan man räkna med att det går åt om man kör med ved från barrträd endast. Fick ett så jädra bra erbjudande på ved nu.
Förut har jag köpt 3m längder 150kr/kbm då minst 40% björk typ. Sen fick man jobba o slita lite med.
Nu fick jag erbjudande om att köpa färdigt kapat kluvet för 150kr/kbm inkl hemkörning. Fast de är det barrträd. Har lite björk att tillgå själv sen iaf. Men säg 80-90 barr kommer det vara iaf. Så kommer det gå åt massa extra eller blir det bara lite extra ?
Förut har jag köpt 3m längder 150kr/kbm då minst 40% björk typ. Sen fick man jobba o slita lite med.
Nu fick jag erbjudande om att köpa färdigt kapat kluvet för 150kr/kbm inkl hemkörning. Fast de är det barrträd. Har lite björk att tillgå själv sen iaf. Men säg 80-90 barr kommer det vara iaf. Så kommer det gå åt massa extra eller blir det bara lite extra ?
Om det är så det är så funkar detta jue.
Samma pris för kapat o kluvet som om jag gör det själv. Valet blev lätt nu.
Iof kanske man kan driva priset på den färdiga veden mot snubben som säljer 3m längder. Kanske man pressa ner det priset lite och sen kapa o klyva själv iaf.
Samma pris för kapat o kluvet som om jag gör det själv. Valet blev lätt nu.
Iof kanske man kan driva priset på den färdiga veden mot snubben som säljer 3m längder. Kanske man pressa ner det priset lite och sen kapa o klyva själv iaf.
Ä fan det får bli 30 kbm barrved då. O sen får man åka ner o gallra lite eget björk o annat krafs ifall det behövs. inte kört en hel säsong än här med nya pannan. Har massa kvar än. Ser ut som jag får massa ved för efter säsongen nu. Så 30kbm stjälpt måste räcka nästa år.
man räknar la 1kbm till 0,6-0,7 staplat
Ja det är stjälpt. När jag köpt 3m längder så är det 10 kbm / kärra och det är ju en hel del luft där med. vet inte hur mycket man ska räkna bort där men lite iaf. När man köper ved färdig är det i 8 av 10 fall räknat i stjälpt mått.
Alla andra bönder runt här tar 250kr/kbm stjälpt mått. visst då är det med lite annat än barrved med. Men sådan skillnad vet ifan asså. Jag gillade priset.
Ja det är stjälpt. När jag köpt 3m längder så är det 10 kbm / kärra och det är ju en hel del luft där med. vet inte hur mycket man ska räkna bort där men lite iaf. När man köper ved färdig är det i 8 av 10 fall räknat i stjälpt mått.
Alla andra bönder runt här tar 250kr/kbm stjälpt mått. visst då är det med lite annat än barrved med. Men sådan skillnad vet ifan asså. Jag gillade priset.
Ja, jag såg också den omräkningen. Men jag begriper inte riktigt varför. Om jag travar veden förnuftigt (inte bara slänger upp den, så att den hamnar som den råkar hamna av sig själv), tycker jag att det borde fylla ut högen ungefär lika bra ändå.
Men det är klart, om man betraktar fyllandsgraden för olika vedlängder, där gränsvärdet går mot noll (alltså sågspån), så fyller ju spånen ut bättre. Men den travar man förstås inte med omsorg...
Hmmm, ju mer jag tänker, desto mer förvirrad blir jag. Bättre att äta lunch!
Men det är klart, om man betraktar fyllandsgraden för olika vedlängder, där gränsvärdet går mot noll (alltså sågspån), så fyller ju spånen ut bättre. Men den travar man förstås inte med omsorg...
Hmmm, ju mer jag tänker, desto mer förvirrad blir jag. Bättre att äta lunch!
Nä, men det var nog uträknandet av hur många m^3 som det blev sen, när det blev travat, som det skulle vara skillnad på. Av någon anledning.
Klicka här för att svara