2 154 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Hur "nödkyla" solvärmesystemet?
Well - om jag hade solfångare, så skulle jag överväga att installera en utomhusackumulator för nödkylning. Dimensionering som är lämplig är väl runt 4x8 meter med 120 cm djup eller nåt. Lämpligt brädfodrad eller rostfritt. För att få en bra termisk koppling till omgivingen låter man toppen vara avtagbar vid behov och för att det hela skall se lite prydligt ut kan man ju måla den turkos invändigt eller klä den med såkallad "liner".
För att på ett smidigt sätt kunna komma åt att sätta igång nödkylan effektivt, dvs ta bort skyddet på toppen för att effektivisera den termiska kopplingen bör man nog anlägga ett trädäck eller liknande i anslutning. Solstolar och en lite ishink med öl gör att du noggrant kan övervaka kylningsförloppet.
Lämpligen kontrollerar man temperaturen vid behov med såkallad "dopp"-metod.
Inte helt billig nödkylning, men du kommer uppskatta den
:
:

För att på ett smidigt sätt kunna komma åt att sätta igång nödkylan effektivt, dvs ta bort skyddet på toppen för att effektivisera den termiska kopplingen bör man nog anlägga ett trädäck eller liknande i anslutning. Solstolar och en lite ishink med öl gör att du noggrant kan övervaka kylningsförloppet.
Lämpligen kontrollerar man temperaturen vid behov med såkallad "dopp"-metod.
Inte helt billig nödkylning, men du kommer uppskatta den
:
Ssssch. Emily (dotter, årsmodell -89) har redan föreslagit denna metod. $$$$$.
Jag har funderingar på om man skulle komplettera värmepumpen med ett par solfångare på taket för att få gratis varmvatten på sommaren samt kanske spara en spänn eller tre på hösten och våren för uppvärmningen. Eftersom vi har ett litet tjusigt hål i backen för att mata värmepumpen, vore det inte en utmärkt lösning att helt enkelt mata ner överskottsvärmen i berget? Vad tror ni?
Det är klart, man får ju passa sig så inte plastslangarna smälter...
Det är klart, man får ju passa sig så inte plastslangarna smälter...
Jag känner ingen som har det så, men jag har hört talas om metoden. Det ska tydligen gå utmärkt, sägs det. Men materialvalet måste man naturligtvis tänka på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden