Min röris skulle först klämma in en laddomat (mod. 10 tror jag) för laddning från kökspanna till acktank. Nu har han ändrat sig och rekommenderar istället en elektronisk lösning för laddningen. Vad kan detta vara och varför? Ju mer elektronik desto högre strulfaktor enligt minerfarenhet. Ja, jag kan fråga honom men eftersom jag ställt 1325 andra frågor så tänkte jag låta honom jobba lite också...

Före Yondalar dyker in så vill jag hålla med honom. ;) Ju mer saker du hänger på och ju mer komplicerat systemet görs, desto mer saker finns det som kan krångla eller gå sönder. Du kan nog t o m klara dig utan laddomat, men med självcirkulation om rören är tillräckligt grova. Personligen har jag inget emot Laddomat 21 eller Termovar. Jag har ett Termovar laddpaket till min vedpanna. Det funkar klockrent, men om jag skulle göra installationen nu, så skulle jag nog ägna lite mer tid åt att tänka igenom systemet och göra det med självcirkulation.

Du kan ju också fråga rörisen om det blir billigare eller dyrare med elektroniken. ;)

Tack för tips men självcirkulation är tyvärr inget alternativ. Det blir lite golvvärme i tillbyggnaden och inte ens det gamla järnrörssystemet fungerar men självcirkulation. Men principen om enkelhet håller jag i princip med dig om  ::) Inväntar Yondalars dom...

Va?? Det är ju elektronik och sånt som gör livet värt att leva! Ju fler blinkande lampor, desto bättre. :)
Vad jag jobbar med? Elkonstruktör för specialmaskiner... ;)

Nåväl, bortsett från det så tycker jag faktiskt att en Laddomat fungerar utmärkt. Jag har en Laddomat 21. Det enda elektriska i den är en cirkulationspump, fast den fungerar någorlunda även på självcirkulation, om man skulle behöva det.
Tänk på att skiktningen i din tank är viktig, för att du ska få bästa nytta av tankvolymen. Pannan brukar också må väl av att ha en någorlunda konstant drifttemperatur, vilket laddomaten också ser till.

Nu skriver jag "Laddomat" generiskt här, väl medveten om att det finns andra fabrikat som fungerar likadant.

Det är ju elektronik och sånt som gör livet värt att leva! Ju fler blinkande lampor, desto bättre.
Det där är också en princip som jag gillar. Man blir lite schizo när man vill leva så enkelt som möjligt men gillar leksaker. Å andra sidanvill jag nog ha ett nödströmpaket tll strömavbrott så ju mer grejer som drar ström...

Tänk på att skiktningen i din tank är viktig, för att du ska få bästa nytta av tankvolymen. Pannan brukar också må väl av att ha en någorlunda konstant drifttemperatur, vilket laddomaten också ser till.
Ja, just det, om jag minns rätt var motivet för utbytet tankens skiktning. Vad det nu kan göra för skillnad mellan en laddomat och en elektronisk dito.

Kasch skrev:
Tack för tips men självcirkulation är tyvärr inget alternativ. Det blir lite golvvärme i tillbyggnaden och inte ens det gamla järnrörssystemet fungerar men självcirkulation.
Att ha självcirkulation mellan panna och tank påverkar ditt golvvärme- eller radiatorsystem lika lite som en laddomat. Det är ju bara mellan panna och tank som självcirkulationen behöver fungera. Värmen till huset kan du fortfaranade köra med cirkulationspump och shunt.

Ah, ok, då förstår jag. Stannar cirkulationen av automatiskt när pannan svalnar så man slipper kyla ner vattnet i pannan? Rören är redan utlagda... Prisolrör, vet ej dimension - 22 mm kanske? Räcker det för självcirk?

Om Laddomaten styr fördelningen av värmen enl. principen för Laddomat 21 (dvs pump cirkulerar vattnet, termisk ventil fördelar värmen) eller per mer elektrisk väg, spelar ingen roll för slutresultatet. Men om man bara har en panna, som alltid laddar till en tank, räcker det ju med funktionen hos en Laddomat 21. Laddomat 10 fungerar likadant, så länge man har ström, men den saknar möjlighet till självcirkulation.
Jag har 32 mm rör mellan panna och tank.

De mer komplicerade, elektroniskt styrda modellerna är avsedda för lösningar med flera tankar och ev. panna med inbyggd beredare, där värmen alltså ska flyttas fram och tillbaka beroende på tillståndet i tankarna.

Man vill inte "slippa" kyla ner en vedpanna. Tvärtom, finessen är att varje gnutta värme från pannan som kan självcirkulera över till tanken kommer till nytta. Att pannan svalnar spelar ingen roll då, för värmen är "räddad" över till tanken. Nu skriver du kökspanna, vilket kanske blir annorlunda. Du vill kanske att pannan ska vara varm så länge som möjligt? Jag har ju pannan i källaren, så det blir ett annat förhållande.

22mm räcker inte alls för självcirkulation. Det är så tunt att det är frågan om det ens räcker för en laddomat, men det beror ju en del på hur hög effekt pannan har. Tillverkarna rekommenderar ju 35mm, eller ev 28mm. 35mm är mycket grövre än 22mm och det borde rörisen veta. Ring Termoventiler eller Acaso som tillverkar laddkopplen och kolla om det verkligen kan funka med 22mm, eller kolla på hemsidorna:
http://www.acaso.se/index-s.html
http://www.termoventiler.se/

Hmm.. OK, glöm det - ska hem och kolla upp diametern innan jag säger något mer :)

Laddomat levereras med anslutningar för 32 mm.
Termovar kan man välja med 25, 28 eller 32 mm.

Jag kanske ska klargöra att jag pratade om kopparrrör när jag skrev 22mm, 28mm och 35mm. På kopparrör mäter man den yttre diameter och egentligen ska man kanske skriva Cu efter, t ex 22Cu, 28Cu osv. Om jag inte missminner mig så är 22Cu 20mm invändigt 28Cu är 25mm inv och 35Cu är 32 mm inv.

28 mm plusprisol var det för matningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.