1 885 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
När kommer värmen ?
Igår fick vi en IVT 490 installerad i vårat hus, hur lång tid bör jag räkna med att det tar innan den har värmt upp hela systemet igen ? 16-17° har vi i huset just nu(0° ute) och varmvattnet är "pissljummet".
/ Petra
/ Petra
kolla i instruktionsboken om den är påslagen så den tillåter elpatronen.Chiqita75 skrev:
värmer du ett nybyggt hus med kolvvärme i plattan? det tar tid.
tror att din pump kanske prioriterar husvärme o sen varmvatten (är inte säker)
är några rör varma?
Elpatronen har gått sen igår, elementen har jag luftat flera gånger(finns ingen luft längre) och rören är inte varma. Huset är inte nybyggt.
Kollade på värmepumpens display nyss och där står det en massa temperaturer bl.a står det att tappvarmvattnet är 37°, dom andra temperaturerna har jag inte en aning om vad det är.
Kollade på värmepumpens display nyss och där står det en massa temperaturer bl.a står det att tappvarmvattnet är 37°, dom andra temperaturerna har jag inte en aning om vad det är.
Han som installerade pumpen var hit igår och dom hade glömt att lufta, när det var gjort så kom det iaf lite lite värme men tappvarmvattnet ligger på ynka 31° just nu och har inte ökat nånting sen igår kväll.
Jag kan läsa av en masa olika temperaturer på displayen, nån som vet vad det ska vara för temp för att det ska vara normalt ? Det jag ser är framledningstemp, värmevattentemp, varmvattentemp, tappvarmvattentemp och kompressortemp.
Jag kan läsa av en masa olika temperaturer på displayen, nån som vet vad det ska vara för temp för att det ska vara normalt ? Det jag ser är framledningstemp, värmevattentemp, varmvattentemp, tappvarmvattentemp och kompressortemp.
När jag bytte panna körde jag elektriskt första dagen, eftersom den nymurade skorstenen måste få en chans att bränna färdigt först.
Med 6 kW elpatron, som skulle värma övre delen av en 750 liters acktank, tog det ungefär fyra timmar att komma från 5ºC till 55ºC. Detta med shunten stängd, så att vi skulle få lite varmvatten först (behövde duscha).
Efter detta shuntade jag på till elementen. Under natten orkade patronen hålla temperaturen på 42ºC. Då var det mellan -5ºC och -8ºC ute.
När vedpannan brinner (märkeffekt 35 kW) tar det ungefär sex timmar att ladda tankarna fullt, om de är rejält nergångna, alltså under 30ºC. Detta med en utetemperatur på -5ºC till -10ºC.
Med 6 kW elpatron, som skulle värma övre delen av en 750 liters acktank, tog det ungefär fyra timmar att komma från 5ºC till 55ºC. Detta med shunten stängd, så att vi skulle få lite varmvatten först (behövde duscha).
Efter detta shuntade jag på till elementen. Under natten orkade patronen hålla temperaturen på 42ºC. Då var det mellan -5ºC och -8ºC ute.
När vedpannan brinner (märkeffekt 35 kW) tar det ungefär sex timmar att ladda tankarna fullt, om de är rejält nergångna, alltså under 30ºC. Detta med en utetemperatur på -5ºC till -10ºC.
Klicka här för att svara