D
droopy: [citat] är det en enstaka skarv så går det att löda med silverlod. Steffe
14 svar · 16,7k läst
D
droopy: Om du inte har sk tidstariff för din el så är nog enda besparingen att du kanske får möjlighet att värma vatten på natten då andra elförbrukare inte används. och på så sätt kunna gå ner i säkrings storlek (och därmed årskostnad). Det kräver en del eftertanke om det verkligen skulle löna sig. Det är förmodligen betydligt lönsammare med en kamin eller värmepump som
9 svar · 5,0k läst
F
Fredrik_Ohls: Tackar så mycket! Det kanske är en bra investering ändå att få vattenburet+bergvärme, särskilt nu när man får upp till 30 tusen i skattereduktion. Du skriver att man ska överdimensionera radiatorerna, tackar för tipset! Vi bör väl också överdimensionera värmepumpen att klara värma upp en boyta på 160kvm (inkl utbyggnad)? Ska man göra någon avsättning redan nu? Låter pumpen
2 svar · 2,6k läst
C
CarMan: [citat] Jo så är det säkert, men bara man inte tar för små, för då kostar det i andra ändan. för stora kan man aldrig ångra.
5 svar · 4,9k läst
lier
lier: Ja det lät bekant kanske var så det hette ::)
10 svar · 4,1k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59478/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted0/0]Biobränsle[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,2k läst
H
Hado: Å fan, de stämmer nog. Snacka om att jag har 0-koll ::). TACK!
7 svar · 2,2k läst
S
Seevers: Jag tittade in på den här website http://www.ecorelief.se/ och fick lite nya tankar. Vi planerar att bygga ett nytt stort växthus. Skulle man tänka sig att dra om ventalationssystemet i huset så att luften leds genom en kulvert till växthuset? Då skulle växthuset kunna vara frostfritt på vinten. Gör man tvärt om kan man tänka sig att utnyttja växthuset som solfångare på vår och
0 svar · 1,7k läst
GoForIt
GoForIt: Kanske har du sett tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43177 där mycket i denna frågeställning redan diskuteras. Där framgår också att jag förordar biobränslen typ pellets. Jag skulle inte stirra mig blind på bara installationskostnaden, utan även se till driftskostnader och helhetskostnaden. Kan man dessutom få med lite miljötänkande så är det plus i kanten..
1 svar · 1,4k läst
2
2an: [citat] Det blir kondens i pannan om du kör pannan med för låg temp på samma sätt som i skorsten om rökgastempen är för låg då den lämnar pannan.. Rökgas kondenserar under 60°.. Det är av samma anledning man använder en termiskventil (laddomat) mellan acktank o panna.. Om det inte vore någon fara med kallvatten i pannan hade det inte behövts laddomater så länge man eldar hela
8 svar · 1,3k läst
H
hpes: Hej, jag bor i en 1 plansvilla byggd 1956. Villan värms med ett Bachosystem, även det från -56, som blåser in varmluft under golven. Värme tillförs till systemets batteri via olje eldad panna. Luften tas antingen in som uteluft eller returluft, manuellt ställbart spjäll reglerar vilket/blandning. Jag är egentligen nöjd med systemet som sådant men då pannan är från 1976(Gustavsberg),
0 svar · 2,7k läst
K
kusteldaren: Skall montera in en braskamin på övervåningen, den skall anlutas till befintlig murstock. Vilken anslutning är smartast: 1, direkt bakom kaminen rakt in i murstock. 2, att göra anslutning uppåt och låta röret gå upp nån meter ovanför kaminen. Bortsett från det estetiska, vilket ger bästa verkningsgraden? Det känns som man borde få bättre verkningsgrad på alt 2 då mer luft borde
0 svar · 1,1k läst
K
kusteldaren: Funderar på att installera golvvärme i en hall på 4kvm. Det är oisolerad krypgrund och har förstått att man för optimal effekt skall isolera 25cm. Är det någon som har nån koll på hur dålig verkningsgrad det blir om man hoppar över isoleringen? 50% eller ännu sämre? Med tanke på den lilla ytan och att rummet redan värms av radiator och den kommer att vara kvar så är det endast
0 svar · 1,0k läst
Fotografen
Fotografen: På www.dinvvsbutik.se hittade jag vita pulverlackerade kopparrör.
1 svar · 1,1k läst
H
Harlin: Glömde att jag kollat även Clas Olsson, men även där utan att få tag på rätt modell. Tack i.a.f. för tipset cpalm! Pixel: Jag skall kolla Sigro.se, tack för länken! :)
3 svar · 4,1k läst
D
Dette: Tack för länken. Såg att det fanns med 3 nya där. En liten djungel bland alla luftvärmepumpar. Vi får se...... /Dette
3 svar · 2,5k läst
C
CarMan: [citat] det är inte till att rekomendera. systemet komer at innehålla väldigt lite vaten, vilket orsakar massor med start/stopp = slitage
4 svar · 7,4k läst
W
WeeBe: Ett tips är att du läser denna skrift ifrån branschen. Trägolv på golvvärme http://www.thermotech.se/files/414.364.pdf
8 svar · 3,8k läst
P
poiu: Värmeväxlarens kapacitet finns väl angivet i datat för växlaren.
6 svar · 3,8k läst
K
kusteldaren: Har ett gammalt hus från 1870-80-talet, tänkte byta golv i hallen och har funderat på golvvärme. Jag har förstått att det krävs ca 25cm isolering för det skall var nån idé att lägga in golvvärme. Är det dock orolig för att det skall påverka fuktvandring i grunden om man gör detta, nån som vet. Golvärmen är främst för komfort och torra golv, primär uppvärmning med radiatorer
0 svar · 983 läst
J
Jimmbo: Hej vi har vattenburen värme i huset. Pannan är en gammal oljepanna ombyggd med en gasbrännare. Huset värms alltså upp med gas. Utöver det finns en mindre (och äldre) luft/vatten-värmepump. Denna hjälper pannan med uppvärmningen med hjälp av ett kamrörsbatteri. Jag har ingen aning om hur det funkar, men så heter det iallafall. ;) Nu till min fråga: När jag fyller på vatten i
0 svar · 850 läst
J
jkirkebo: Man kan bestille Poste Restante fra sigro. Da er det bare å hente på nærmeste postcenter. Jeg gjør det og kjører til Strömstad for å hente da omtrent ingen sender til Norge. Leveringstid derfra har vært meget bra for meg, jeg betilte bl.a en 12-delt Roth gulvvarmefordeler med flödesmätare, det tok ca. en uke :) Det er værre med Rinkaby, de brukte ihvertfall DHL til meg noe som betød
9 svar · 4,3k läst
P
puia: [citat] Just! Tanken var laddomat :) Hur avancerad hemmafixare behöver man vara för att själv uppgradera vedvärmesystemet med en laddomat 21?
4 svar · 2,8k läst
Fotografen
Fotografen: Läs " Hur beräknar jag storleken på expansionskärl?"- tråden i biobränsleavdelningen, då kommer det att klarna!
1 svar · 1,0k läst
U
steelis: När det eldas i kaminen och rumstemperaturen höjs, begränsar termostatventiler/rumsgivare värmen, som i sin tur innebär, att Fightern drar mindre energi, utan att det egentligen finns någon mekanisk ihopkoppling mellan kamin och värmepump. Frånluftsvärmepump och braskamin är en väldigt lyckad kombination. När det är kallt ute, används elpatronen i frånluftsvärmepumpen allt oftare.
2 svar · 809 läst
C
CarMan: nu vet inte jag vad du har för taxa, men ofta har fjärvärmen höga fasta avgifter & låg förbrukningstaxa, detta gör att du inte tjänar så mycke på att snåla med energin
1 svar · 3,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: [citat] Oj 1,22kr kwh. Mitt avtal går ut snart >:( Jag har funderat på vindkrafts andelar. www.o2.se Kanske kan vara nått
5 svar · 4,1k läst
J
johan_mattsson: Ett antagande: Det kan kanske vara svårt med en lådformad tank då denna antagligen är stagad för de belastningar den utsätts för stående.
4 svar · 2,7k läst
matbr107
matbr107: Har hört talas om att man kan trycksätta den misstänkta slangen med en färgad gas som tar sig ut i sprickan och sedan färgar golvet på den platsen ovanför sprickan. Har inte sett det i praktiken men enligt utsago så ska det fungera!
10 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.